With the increase in
the use of motor vehicles, cities began to sprawl. This sprawl created a
vicious circle by promoting more and more use of motor vehicles. This circle
brings many problems such as air pollution, traffic congestion, and
environmental problems. In recent years, sustainable urban design concept has gained
urban importance to prevent these urban problems. Some approaches have been
developed to ensure sustainability and change the concept of car-oriented
urbanization. One of these approaches is Transit Oriented Development which has
emerged as a solution for urban problems based on public transport. TOD aims to
design walkable environments that can be accessed without a vehicle to
different service areas by creating compact and mixed-use development around
the public transport stop or station. Although TOD has been implemented in many
cities around the world, it has not yet found application area in Turkish
cities. The aim of this study to create a base for directing about how TOD will
find application area in the Turkish
cities by making use of practical experiences of the developed cities. In this
context, Batıkent and Koru metro stations in Ankara will be evaluated according
to 8 TOD design principles. The recommendations developed as a result of
evaluation will be tools for directing of planners and designers to implement
TOD design principles in Turkey, and will increase awareness of
decision-makers.
Transit oriented development sustainable urban design Ankara Batıkent metro station Koru metro station
Motorlu
araçların kullanımının artmasıyla birlikte kentler saçaklanmaya başlamıştır. Bu
saçaklanma motorlu taşıt kullanımını daha çok teşvik ederek bir kısır döngü
oluşturmuştur. Bu döngü hava kirliliği, trafik sıkışıklığı, çevre sorunları
gibi pek çok sorunu da beraberinde getirmektedir. Son yıllarda, bu sorunların
önüne geçebilmek için sürdürülebilir kentsel tasarım kavramı önem kazanmıştır.
Kentsel sürdürülebilirliğin sağlanabilmesi ve araba odaklı kentleşme
anlayışının değişmesi için yeni yaklaşımlar ortaya atılmıştır. Bu
yaklaşımlardan biri olan toplu taşım odaklı gelişme (TOD) kentsel sorunlara bir
çözüm önerisi olarak ortaya çıkmıştır. TOD, toplu taşıma durağı ya da
istasyonunun çevresinde kompakt ve karma kullanımlı gelişim yaratarak farklı
hizmet alanlarına araçsız erişilebilen yürünebilir çevreler tasarlamayı
amaçlar. Dünyada pek çok kentte uygulama alanı bulmasına rağmen Türkiye
kentlerinde henüz uygulama alanı bulamamıştır. Bu çalışmanın amacı, toplu taşım
odaklı gelişimin uygulama alanı bulduğu gelişmiş kentler üzerinden Türkiye
kentlerinde nasıl uygulanacağına yönelik yönlendirici bir altlık oluşturmaktır.
Bu kapsamda, Ankara'da bulunan Batıkent ve Koru metro istasyonları belirlenen 8
TOD tasarım ilkesi doğrultusunda değerlendirilmiştir. Yapılan değerlendirme
sonucunda geliştirilen öneriler, ülkemizde TOD tasarım ilkelerinin
uygulanabilmesine yönelik plancıları ve tasarımcıları yönlendirici; karar
vericileri ise bilinçlendirici bir rol üstlenmektedir.
Toplu taşım odaklı gelişim sürdürülebilir kentsel tasarım Ankara Batıkent metro istasyonu Koru metro istasyonu
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Urban Policy |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2019 |
Submission Date | July 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 4 Issue: 2 |