Research Article
BibTex RIS Cite

Mimari Tasarımda Cephe Kurulumunda Geçirgenlik Üzerine Bir Araştırma: Tektonik ve Yüzey

Year 2022, Volume: 7 Issue: 1, 119 - 131, 08.07.2022
https://doi.org/10.30785/mbud.1030583

Abstract

Mimari Tasarımda geçirgenlik kavramı lafzi anlamının yanı sıra disiplinler arası yaklaşımlarda da 20. y.y dan beri gündemdedir. Makale, mimarlığın yapısal tektonik kökenleriyle başlayan kapatıcı ve cephe/yüzey oluşturucu elemanlarının düşünsel, algısal ve tarihsel sorgulamasını geçirgenlik mefhumuyla yapar. Cephenin tektonik, gerçekçi ve fenomenal, hayali algılanması modern mimarlık hareketinden günümüze kadar gelen kültürel anlam, görsel iletişim, görselleştirme ve estetik alanlarında değerlendirilir. Tarihsel arka planda eşikler ve düzeyler tespit edilir. Mimarlıkta Cephenin/Yüzeyin maddesel inşası ve elle tutulamaz sanatsal algısı dolayısıyla biçim-içerik ilişkisi stratejik tartışmaya açılır.

Thanks

Makalede ulusal ve uluslararası araştırma ve yayın etiğine uyulmuştur. Çalışmada etik kurul izni gerekmemiştir.

References

  • Arpacıoğlu, T, Ü. (2018). An evaluation on immaterialisation phenomenon in religious spaces of architecture, ITU A|Z, (15) 1, 163-17
  • Bruck-Morss, S. (2010). Görmenin Diyalektiği, Walter Benjamin ve Pasajlar Projesi, Çev. Ferit Burak Aydar, Metis.
  • Forty, A. (2000). Words and Buildings, A Vocabulary of Modern Architecture, Thames and Hudson.
  • Frampton, K. (2001). Studies in Tectonic Culture, The Poetics of Construction in Nineteenth and Twentieth-Century Architecture, 3. Printing, London: The MIT Press.
  • Hays, K. M. (1984). Critical Architecture, Between Culture and Form, Perspecta, (21), 14-29
  • Heidegger, M. (1971). Building, Dwelling, Thinking”, Poetry, Language, Thought, Çev. A. Hofstadter, New York: Harper Colophon Books.
  • Heidegger, M. (2008). Varlık ve Zaman, (çev.) K. H. Ökten., İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları.
  • Karatani, K. (2006). Metafor Olarak Mimari, Dil, Sayı, Para. (çev.) Barış Yıldırım, Metis Yayınları.
  • Masiero, R. (2006). Mimaride Estetik, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara
  • Mumford, E. (2002). The CIAM Discourse on Urbanism, 1928-1960. Cambridge: MIT Press.
  • Rowe, C. & Slutzky, R. (1963). Transparency: Literal and Phenomenal Part 1, Perspecta, (8), 45-54
  • Rowe, C. & Slutzky, R. (1971). Transparency: Literal and Phenomenal Part 2, Perspecta, (13/14), 287-301
  • Sayın,T. (2016). Kartezyen Dualistik Düşünceden Ontolojik Çözünmeye: Mimarlıkta Geçirgenliğin Dönüşümü, E. F. Özgür, Z. Aygen (Der), Tasarımda Işık Sorunsalı içinde (s.22- 55), MSGSÜ Fen Bilimleri Enstitüsü kitap Dizisi 1, İstanbul: MSGSÜ Yayınları, ISBN:978-605-5005-43-6.
  • Schulz, C. N. (1993). The Concept of Dwelling: On the Way to Figurative Architecture. NY: Rizzoli.

A Research on Facade Configuration through Transparency in Architectural Design

Year 2022, Volume: 7 Issue: 1, 119 - 131, 08.07.2022
https://doi.org/10.30785/mbud.1030583

Abstract

The concept of transparency in architectural design has been on the agenda since the 20th century in interdisciplinary approaches as well as its literal meaning. The article starts with the structural tectonic origins of architecture and makes an intellectual, perceptual, and historical questioning of the covering and façade/surface forming elements with the concept of permeability. The tectonic, realistic, and phenomenal, imaginary perception of the façade is evaluated in the fields of cultural meaning, visual communication, visualization, and aesthetics from the modern architectural movement to the present day. Thresholds and levels are determined in the historical background. Through the material construction of the Facade/Surface and its intangible artistic perception in architecture, the relationship between form and content is opened to strategic discussion.

References

  • Arpacıoğlu, T, Ü. (2018). An evaluation on immaterialisation phenomenon in religious spaces of architecture, ITU A|Z, (15) 1, 163-17
  • Bruck-Morss, S. (2010). Görmenin Diyalektiği, Walter Benjamin ve Pasajlar Projesi, Çev. Ferit Burak Aydar, Metis.
  • Forty, A. (2000). Words and Buildings, A Vocabulary of Modern Architecture, Thames and Hudson.
  • Frampton, K. (2001). Studies in Tectonic Culture, The Poetics of Construction in Nineteenth and Twentieth-Century Architecture, 3. Printing, London: The MIT Press.
  • Hays, K. M. (1984). Critical Architecture, Between Culture and Form, Perspecta, (21), 14-29
  • Heidegger, M. (1971). Building, Dwelling, Thinking”, Poetry, Language, Thought, Çev. A. Hofstadter, New York: Harper Colophon Books.
  • Heidegger, M. (2008). Varlık ve Zaman, (çev.) K. H. Ökten., İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları.
  • Karatani, K. (2006). Metafor Olarak Mimari, Dil, Sayı, Para. (çev.) Barış Yıldırım, Metis Yayınları.
  • Masiero, R. (2006). Mimaride Estetik, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara
  • Mumford, E. (2002). The CIAM Discourse on Urbanism, 1928-1960. Cambridge: MIT Press.
  • Rowe, C. & Slutzky, R. (1963). Transparency: Literal and Phenomenal Part 1, Perspecta, (8), 45-54
  • Rowe, C. & Slutzky, R. (1971). Transparency: Literal and Phenomenal Part 2, Perspecta, (13/14), 287-301
  • Sayın,T. (2016). Kartezyen Dualistik Düşünceden Ontolojik Çözünmeye: Mimarlıkta Geçirgenliğin Dönüşümü, E. F. Özgür, Z. Aygen (Der), Tasarımda Işık Sorunsalı içinde (s.22- 55), MSGSÜ Fen Bilimleri Enstitüsü kitap Dizisi 1, İstanbul: MSGSÜ Yayınları, ISBN:978-605-5005-43-6.
  • Schulz, C. N. (1993). The Concept of Dwelling: On the Way to Figurative Architecture. NY: Rizzoli.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Architecture
Journal Section Research Articles
Authors

Tolga Sayın 0000-0002-8128-7255

Publication Date July 8, 2022
Submission Date November 30, 2021
Published in Issue Year 2022 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Sayın, T. (2022). Mimari Tasarımda Cephe Kurulumunda Geçirgenlik Üzerine Bir Araştırma: Tektonik ve Yüzey. Journal of Architectural Sciences and Applications, 7(1), 119-131. https://doi.org/10.30785/mbud.1030583