Çalışma kapsamında Konya ili, Selçuklu ilçesinde yer alan biri devlet, diğeri özel bir kuruma bağlı olan ekolojik yaklaşımı benimsemiş iki anaokulu seçilmiştir. Örneklem okulların herhangi bir sürdürülebilir mimari sertifikası olmasa bile ekolojik yaklaşımı benimsemiş olması açısından seçilmelerinde etkili olmuştur. Çalışma metodolojisi üç aşamadan oluşmaktadır. Birinci aşama; kaynak taramasıdır. İkinci aşama; alan çalışması olarak seçilen yapılarla ilgili gözlem, görüşme, fotoğraflama, ölçü alma gibi eylemlerin gerçekleştiği saha çalışmasıdır. Son aşama ise ekolojik, sosyal ve ekonomik sürdürülebilir mimari bileşenlerin örneklem okullarda mevcudiyetinin tespit edilerek, iyileştirmeye yönelik önerilerin sunulduğu değerlendirme aşamasıdır. Sonuç olarak yapıların sürdürülebilir mimari yaklaşımıyla inşa edilmesi çevreye duyarlı toplumların temeli için gereklidir.
Within the scope of the study, two kindergartens that use an ecological approach and are located in the Selçuklu district of Konya province—one connected to the state and the other to a private institution—were chosen in this regard. Even though the sample schools did not have any sustainable architecture certificates, they were selected because they adopted an ecological approach. Three steps make up the study methodology. The source scanning phase is the first. The second phase, the field study, entails gathering information about the structures chosen for the field study through observation, interviews, photography, and measurement. The evaluation stage is the final step, during which it is determined whether the model schools have ecologically, socially, and economically sustainable architectural elements, and recommendations for improvement are made. As a result, building buildings with a sustainable architectural approach is necessary for the foundation of environmentally sensitive societies.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Interior Architecture , Sustainable Architecture |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 30, 2024 |
Submission Date | October 28, 2023 |
Acceptance Date | June 12, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 1 |