Research Article
BibTex RIS Cite

Tasarım Odaklı Düşünme Modeli ile İç Mimari Proje Yaklaşımı: Klinik Tasarımları

Year 2024, Volume: 9 Issue: 1, 302 - 317, 30.07.2024
https://doi.org/10.30785/mbud.1407465

Abstract

İç mimarlık; tasarlanan mekânın verilen kararlar doğrultusunda amacına uygun çözümler üretmesi ve var olan problemi çözme faaliyeti olarak adlandırılabilir. Fakat geleneksel öğrenme metotları ile gerçek dünya sorunlarını anlamak ve çözmek zaman zaman yeterli olamamaktadır. Bu nedenle birçok disiplinin entegrasyonu ile edinilen bilgi ve düşünme biçimini etkileyecek yeni çözümler üretebilmek üzere oluşturulan eğitim modelleri geliştirilmektedir. Tasarım odaklı düşünme modeli de yaratıcılığın, problem çözmenin ve yenilikçiliğin vazgeçilmezi olduğundan tasarım eğitim sürecinde giderek daha önemli hale gelmektedir. Çalışma; Selçuk Üniversitesi, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi İç Mimarlık Bölümü 2022-2023 güz yarıyılı 4.sınıf öğrencileri ile İç Mimari Proje-V dersi kapsamında 14 haftalık stüdyo çalışması kapsamında gerçekleştirilmiştir. Çalışma tasarım odaklı düşünme metodu üzerine kurgulanmıştır. Dört aşamadan oluşan çalışmanın amacı; öğrencinin bir metoda bağlı kalarak belirlenen problemler özelinde özgün ve yenilikçi projeler üretmesini sağlamaktır. Bu sayede güncel klinik mekânlarını tasarlarken yaratıcı düşünme ve düşündüğünü fikre dönüştürme sürecinde öğrenciye kazandırılan öğrenim çıktıları belirlenebilecektir.

References

  • Acici, K. F. (2017). Tasarım eğitim süreci: Yaratıcılık. Asos Journal The of Academic Social Sciences, 5(52), 103–112. https://doi.org/10.16992/asos.12603
  • Akçaova, A., & Doğan, K. R. (2019). İç mimarlık eğitiminde deneyimleyerek öğrenme: 107 ve 225 numaralı atölye. Journal Od Interdisciplinary and Intercultural Art, 4(9).
  • Akdemir, N. (2017). Tasarım kavramının geniş çerçevesi: Tasarım odaklı yaklaşımlar üzerine bir inceleme. ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi (ODÜSOBİAD), 7(1), 85–94.
  • Argan, A., & Atabeyoğlu, Ö. (2023). Effects of auditory and visual setup on the perception of space. Journal of Architectural Sciences and Applications JASA, 8(1), 223–246.
  • Arifin, N. R., & Mahmud, S. N. D. (2021). A systematic literature review of design thinking application in STEM Integration. Creative Education, 12, 1558–1571. https://doi.org/10.4236/ce.2021.127118
  • Brown, T. (2008). Design Thinking. Hardvard Business Review, 19, 1–20.
  • Cen, H., & Ma, C. (2013). Cultivating the college students’ creative thinking in industrial design. Creative Education, 04(08), 528–531. https://doi.org/10.4236/ce.2013.48077
  • Çınar, H., & Sungur, M. (2022). Metaphorical approach in interior architecture education. In Turkish Journal of Agriculture - Food Science and Technology (Vol. 10, Issue sp2, pp. 3070–3075). https://doi.org/10.24925/turjaf.v10isp2.3070-3075.5777
  • Demiraslan, D., & Demiraslan, O. (2020). Tasarım ve tasarım süreci. Iksad Publications – 2020.
  • Gruber, M., De Leon, N., & George, G. (2015). Managing by design. Academy of Management Journal, 58(1), 1–7. https://doi.org/10.5465/amj.2015.4001
  • Liedtka, J. (2015). Perspective: Linking design thinking with innovation outcomes through cognitive bias reduction. Journal of Product Innovation Management, 32(6), 925–938. https://doi.org/10.1111/jpim.12163
  • Lockwood, T. (2010). The bridge between design and business. Design Management Review, 21(3), 5. https://doi.org/10.1111/j.1948-7169.2010.00072.x
  • Noraslı M., (2023), Via design focused thinking model, surface design specific to corridors used by children with cerebral palsy, International Journal of Architecture and Planing, 11(2), 960-978.
  • Öztürk, A. (2016). Tasarım eğitiminde disiplinlerarası yaklaşımlar ve tasarımcı düşünüş modeli. In International Journal of Interdisciplinary and Intercultural Art (Vol. 1, Issue 1, pp. 57–72).
  • Pruneau, D., Jai, B. El, Dionne, L., Louis, N., & Potvin, P. (2019). Design thinking for sustainable development: Applied models for schools, universities and communities.
  • Razali, N. H., Ali, N. N. N., Safiyuddin, S. K., & Khalid, F. (2022). Design thinking approaches in education and their challenges: A systematic literature review. Creative Education, 13, 2289–2299. https://doi.org/10.4236/ce.2022.137145
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. (2010). Türkiye Sağlık Yapıları Asgari Tasarım Standartları, 2010 Yılı Kılavuzu. İnşaat ve Onarım Dairesi Başkanlığı.
  • Ünügür, S. M. (1989). Bina Tasarımının Temel İlkeleri. İTÜ Mimarlık Fakültesi Baskı Atölyesi.
  • Wong, W. (1972). Principles of two dimensıonal design, von. Nostrand Rinehart Inc., New York, USA,.
  • Yurtgün, H. Ö., & Çınar, H. (2023). A new approach to the space design process in the interior architecture basic design studio. Journal of Architectural Sciences and Applications, 8(1), 290–300.

Interior Architecture Project Approach with Design-oriented Thinking Model: Clinic Designs

Year 2024, Volume: 9 Issue: 1, 302 - 317, 30.07.2024
https://doi.org/10.30785/mbud.1407465

Abstract

Interior architecture can be described as the activity of a designated space to produce solutions that are appropriate to its purpose and to solve existing problems in accordance with the decisions made. However, sometimes using conventional learning techniques to comprehend and solve real-world problems is insufficient. Therefore, through the integration of many disciplines, educational models are being developed to produce new solutions that will influence the knowledge and thinking acquired. Design-oriented thinking is also becoming more and more important in the design education process, as creativity, problem-solving and innovation are indispensable. As part of a 14-week studio study for the Interior Architecture Project-V course, the study was conducted with fourth-grade students from Selçuk University's Faculty of Architecture and Design in the fall semester of 2022–2023. The study is based on a design-oriented thinking method. The objective of the four-stage study is to enable the student to produce original and innovative projects specific to the identified problems by staying attached to a method. This will enable the student to identify the learning outcomes in the process of creative thinking and transforming thinking into an idea when designing the current clinical premises.

References

  • Acici, K. F. (2017). Tasarım eğitim süreci: Yaratıcılık. Asos Journal The of Academic Social Sciences, 5(52), 103–112. https://doi.org/10.16992/asos.12603
  • Akçaova, A., & Doğan, K. R. (2019). İç mimarlık eğitiminde deneyimleyerek öğrenme: 107 ve 225 numaralı atölye. Journal Od Interdisciplinary and Intercultural Art, 4(9).
  • Akdemir, N. (2017). Tasarım kavramının geniş çerçevesi: Tasarım odaklı yaklaşımlar üzerine bir inceleme. ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi (ODÜSOBİAD), 7(1), 85–94.
  • Argan, A., & Atabeyoğlu, Ö. (2023). Effects of auditory and visual setup on the perception of space. Journal of Architectural Sciences and Applications JASA, 8(1), 223–246.
  • Arifin, N. R., & Mahmud, S. N. D. (2021). A systematic literature review of design thinking application in STEM Integration. Creative Education, 12, 1558–1571. https://doi.org/10.4236/ce.2021.127118
  • Brown, T. (2008). Design Thinking. Hardvard Business Review, 19, 1–20.
  • Cen, H., & Ma, C. (2013). Cultivating the college students’ creative thinking in industrial design. Creative Education, 04(08), 528–531. https://doi.org/10.4236/ce.2013.48077
  • Çınar, H., & Sungur, M. (2022). Metaphorical approach in interior architecture education. In Turkish Journal of Agriculture - Food Science and Technology (Vol. 10, Issue sp2, pp. 3070–3075). https://doi.org/10.24925/turjaf.v10isp2.3070-3075.5777
  • Demiraslan, D., & Demiraslan, O. (2020). Tasarım ve tasarım süreci. Iksad Publications – 2020.
  • Gruber, M., De Leon, N., & George, G. (2015). Managing by design. Academy of Management Journal, 58(1), 1–7. https://doi.org/10.5465/amj.2015.4001
  • Liedtka, J. (2015). Perspective: Linking design thinking with innovation outcomes through cognitive bias reduction. Journal of Product Innovation Management, 32(6), 925–938. https://doi.org/10.1111/jpim.12163
  • Lockwood, T. (2010). The bridge between design and business. Design Management Review, 21(3), 5. https://doi.org/10.1111/j.1948-7169.2010.00072.x
  • Noraslı M., (2023), Via design focused thinking model, surface design specific to corridors used by children with cerebral palsy, International Journal of Architecture and Planing, 11(2), 960-978.
  • Öztürk, A. (2016). Tasarım eğitiminde disiplinlerarası yaklaşımlar ve tasarımcı düşünüş modeli. In International Journal of Interdisciplinary and Intercultural Art (Vol. 1, Issue 1, pp. 57–72).
  • Pruneau, D., Jai, B. El, Dionne, L., Louis, N., & Potvin, P. (2019). Design thinking for sustainable development: Applied models for schools, universities and communities.
  • Razali, N. H., Ali, N. N. N., Safiyuddin, S. K., & Khalid, F. (2022). Design thinking approaches in education and their challenges: A systematic literature review. Creative Education, 13, 2289–2299. https://doi.org/10.4236/ce.2022.137145
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. (2010). Türkiye Sağlık Yapıları Asgari Tasarım Standartları, 2010 Yılı Kılavuzu. İnşaat ve Onarım Dairesi Başkanlığı.
  • Ünügür, S. M. (1989). Bina Tasarımının Temel İlkeleri. İTÜ Mimarlık Fakültesi Baskı Atölyesi.
  • Wong, W. (1972). Principles of two dimensıonal design, von. Nostrand Rinehart Inc., New York, USA,.
  • Yurtgün, H. Ö., & Çınar, H. (2023). A new approach to the space design process in the interior architecture basic design studio. Journal of Architectural Sciences and Applications, 8(1), 290–300.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Interior Architecture
Journal Section Research Articles
Authors

H.özlem Yurtgün 0000-0002-6346-6444

Rabia Köse Doğan 0000-0002-2973-7087

Publication Date July 30, 2024
Submission Date December 20, 2023
Acceptance Date June 5, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 9 Issue: 1

Cite

APA Yurtgün, H., & Köse Doğan, R. (2024). Interior Architecture Project Approach with Design-oriented Thinking Model: Clinic Designs. Journal of Architectural Sciences and Applications, 9(1), 302-317. https://doi.org/10.30785/mbud.1407465