The transportation of Trabzon is mainly provided by road. The negative impact of the roads, which started with the construction of the Black Sea Coastal Road, then passed through the historical castle and continued with the Tangent Road, which destroyed important areas, on the city has reached an even more destructive level with the construction of new roads today. As a result of all these, serious deterioration was experienced in the historical texture of the city on the one hand and the urban skyline on the other, and the identity values of the city began to disappear. This study is important in terms of revealing the extent of the effects of transportation decisions on the city identity on the city of Trabzon. In addition, the study is an example for cities that have or may have similar problems. In the study, transportation decisions, practices and results are handled in a multifaceted way through the concept of "relationship", which defines spatial integrity. As a result, it has been revealed that the consequences of the transportation decisions to be taken in the city on the whole city and the urban life should be discussed.
Trabzon’un ulaşımı, ağırlıklı olarak karayolu üzerinden sağlanmaktadır. Öncelikle Karadeniz Sahil Yolu’nun inşasıyla başlayan ardından tarihi kale içinden geçen ve önemli alanları tahrip eden Tanjant Yolu ile devam eden yolların kente olumsuz etkisi günümüzde yeni yolların yapımıyla daha da yıkıcı boyuta ulaşmıştır. Tüm bunların sonucunda bir taraftan kentin tarihi dokusunda diğer tarafta kent siluetinde ciddi bozulmalar yaşanmış, kentin kimlik değerleri kaybolmaya başlamıştır. Bu çalışma, alınan ulaşım kararlarının kent kimliğine olan etkilerinin boyutunu Trabzon kenti üzerinde ortaya koyması açısından önemlidir. Ayrıca, çalışma benzer sorunlar yaşayan ya da yaşayabilecek kentler için örnek teşkil etmektedir. Çalışmada, ulaştırma kararları, uygulamaları ve sonuçları, mekânsal bütünlüğü tanımlayan "ilişki" kavramı üzerinden çok yönlü olarak ele alınmıştır. Sonuç olarak kentte dair alınacak ulaşım kararlarının kentin bütününe ve kentli yaşamına olacak sonuçlarının tartışılması gerektiği ortaya konmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Architecture (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 30, 2024 |
Submission Date | February 29, 2024 |
Acceptance Date | July 1, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 1 |