The starting point of the present study was the observation of the increasing number of unethical behaviors among the students of landscape design education in recent years. The purpose of the study was to determine the ethical perceptions of students, and their ethical awareness, ethical behaviors, ethical preferences, ethical judgments, and ethical decision-making skills in the design process. In this context, the ethics concept and the importance of ethics in design education were explained, and a questionnaire was used to the students. Among the 199 students, 149 students participated in the study voluntarily. As a result of the study, it is possible to argue that the ethical perceptions and awareness of ethical/unethical behaviors of the students in design were high, their ethical decision-making skills improved, and they could make ethical choices and ethical judgments. Despite this fact, it is up to the students to make ethical choices and act ethically by showing ethical sensitivity in their designs. Ethics in design courses and how ethics education can be integrated into design courses were explained to provide ethical sensitivity and awareness to students in landscape design education.
Son yıllarda peyzaj tasarımı eğitim sürecinde öğrenciler arasında etik olmayan davranışların gözlemlenmesi ve giderek artması bu çalışmanın çıkış noktası olmuştur. Çalışmanın amacı; Selçuk Üniversitesi, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi, Peyzaj Mimarlığı Bölümündeki öğrencilerin etik algılarını; tasarım sürecindeki etik farkındalık, etik davranış, etik tercih, etik yargı ve etik karar verme becerilerini belirlemektir. Bu kapsamda etik kavramı ve tasarım eğitiminde etiğin önemi açıklanmış; öğrencilerin etik algı, etik farkındalık, etik davranış, etik tercih, etik yargı ve etik karar verme becerilerini belirlemek için anket uygulanmıştır. Araştırmaya öğrenim görmekte olan 199 öğrenciden 149 öğrenci gönüllü katılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin etik algılarının, tasarımda etik olan/olmayan davranışlara yönelik farkındalıklarının yüksek olduğunu, etik karar verme becerilerinin geliştiğini, etik tercih ve etik yargılama yapabildiklerini söylemek mümkündür. Buna rağmen tasarımlarında etik duyarlılık göstererek etik tercihte bulunmaları ve etik davranmaları öğrencilerin inisiyatifine kalmaktadır. Peyzaj tasarımı eğitiminde öğrencilere etik duyarlılık ve farkındalığın kazandırılması için tasarımda etik dersi ve tasarım derslerine etik eğitiminin nasıl entegre edilebileceği açıklanmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Landscape Design |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 30, 2024 |
Submission Date | March 15, 2024 |
Acceptance Date | May 19, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 1 |