Bu çalışma, tasarım stüdyosu eğitiminde öğrencilerin fikir üretimi, senaryo oluşturma ve kavramsal geliştirme gibi becerilerle başa çıktığı erken aşamalarda Üretken Yapay Zekâ (GAI) entegrasyonunu araştırmaktadır. GAI destekli insan-merkezli bir iş birliği modeli, metinden-metine (ChatGPT) ve metinden-görüntüye (Bing Image Creator) platformlarıyla geliştirilmiş ve ikinci sınıf iç mimarlık stüdyosunda 15 öğrenciyle uygulanmıştır. Model, öğrencilerin kullanıcı senaryolarını ifade etmelerini, mekânsal atmosferleri görselleştirmelerini ve ilk tasarım kavramlarını analog kolajlar aracılığıyla şekillendirmelerini desteklemeyi amaçlamıştır. GAI deneyimi olan iç mimar jüri üyeleri, öğrencilerin çıktıları üzerinde önceden tanımlanmış değerlendirme ölçütlerine göre uzman değerlendirmesi gerçekleştirmiştir. Nicel analizler, GAI destekli süreçlerin öğrencilerin kavramsal netliğini, temsil becerilerini ve stüdyo verimliliğini artırdığını göstermiştir. Öğrenci çalışmalarına ait görsel belgeler de bu bulguları desteklemiştir. Bu araştırma, AI destekli stüdyo eğitimine dair tekrar edilebilir ve insan merkezli bir entegrasyon modeli önererek, yapay zekâ temelli tasarım pedagojisi literatürüne anlamlı bir katkı sunmaktadır.
Üretken yapay zeka konsept tasarım tasarım stüdyosu eğitimi metinden metine metinden görsele
This study investigates the integration of Generative Artificial Intelligence (GAI) into early-stage design studio education, where students navigate ill-defined problems requiring ideation, scenario-building, and conceptual development. A structured collaboration model was developed using text-to-text (ChatGPT) and text-to-image (Bing Image Creator) platforms and implemented in a second-year interior design studio with 15 students. The model guided students in creating user-based scenarios, generating atmospheric visualizations, and framing initial design concepts through analog collages. To assess the impact, expert jury members—practicing interior architects with GAI experience—evaluated student outputs based on predefined criteria. Quantitative analysis revealed that GAI-supported workflows improved conceptual clarity, representational skills, and productivity. Visual documentation of student work further illustrated these outcomes. This research contributes to the growing discourse on AI-enhanced pedagogy by proposing a replicable, human-centered GAI integration model. It offers practical insights into how generative tools can support creativity, foster reflective thinking, and enhance communication in early design education.
Generative artificial intelligence conceptual design design studio education text to text text to image
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Information Technologies in Architecture and Design |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 28, 2025 |
Submission Date | March 2, 2025 |
Acceptance Date | June 25, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 1 |