Bu araştırmada 2018-2019 eğitim öğretim yılında Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı ve İlköğretim Türkçe Öğretmenliği Anabilim Dalı alanında eğitim görmekte olan öğretmen adaylarının kitap okuma tutumları ile eleştirel okuma öz yeterlik algıları arasındaki ilişki belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma genel tarama modellerinden ilişkisel tarama türünde bir araştırmadır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2018-2019 eğitim öğretim yılında Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği ve Türkçe Öğretmenliği bölümlerinde eğitim görmekte olan 415 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Yapılan araştırmada “Okumaya Yönelik Tutum Ölçeği” ile “Eleştirel Okuma Öz yeterlik Algı Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen veriler Spss. 22 programıyla analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. Bu çalışmada öğretmen adaylarının kitap okuma tutumları ile eleştirel okuma eğilimleri arasındaki ilişki yaş, cinsiyet, yaşanılan bölge ve eğitim gördükleri bölüm değişkenleri açısından incelenmiştir.
In this study, it was tried to determine the relationship between the book reading attitudes and critical reading self-efficacy perceptions of pre-service teachers who were studying in Manisa Celal Bayar University, Faculty of Education, Department of Primary Education Classroom Teaching and Primary Education Turkish Education Department in the 2018-2019 academic year. The research is a relational survey, one of the general survey models. The study group of the study consists of 415 teacher candidates studying in Manisa Celal Bayar University, Faculty of Education, Classroom Teaching and Turkish Language Teaching departments in the 2018-2019 academic year. In the study, "Attitude towards Reading Scale" and "Critical Reading Self-Efficacy Scale" were used. The data obtained are Spss. It has been analyzed and interpreted with 22 programs. In this study, the relationship between pre-service teachers' book reading attitudes and critical reading dispositions was examined in terms of age, gender, region of residence, and the department they studied.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 9, 2020 |
Submission Date | September 23, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 8 Issue: 2 |