The aim of this study is to examine the opinions of middle school mathematics preservice teachers on the possible causes of misconceptions about exponential expressions and precautionary suggestions to prevent these misconceptions. The case study design, one of the qualitative research methods, was used in the study. The study was carried out with 29 middle school mathematics preservice teachers studying in the last year of a state university. In the research, two probing responses were sought: “What are the opinions of middle school mathematics preservice teachers for the possible causes of misconceptions in exponential expressions? " and "What are the opinions of middle school mathematics preservice teachers to prevent misconceptions in exponential expressions?”. During the data collection process, the participants were first administered a questionnaire containing the misconceptions experienced in exponential statements prepared by the researchers, and they were asked to write down the possible cause of the misconception and their precautionary suggestions. After this one-hour course, detailed interviews were conducted with 9 volunteers on the statements they wrote. It was stated by the preservice teachers that students' lack of knowledge, not knowing what the exponent and base mean in exponential expressions, not knowing the numerical expansion of the exponential expression, not knowing the meaning and function of the parenthesis, may cause misconceptions. In order to prevent misconceptions, stated that more examples about exponential expressions should be resolved, concepts such as base and exponent should be emphasized at the beginning of the topic of exponential expressions, the use of patterns and multiple representations should be used when explaining the exponential expression.
Bu çalışmanın amacı üslü ifadeler konusunda yaşanan kavram yanılgılarının olası nedenleri ile bu kavram yanılgılarının önlenmesine yönelik neler yapılabileceğine dair ortaokul matematik öğretmeni adaylarının görüşlerini incelemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Çalışma bir devlet üniversitesinde son sınıfta okuyan 29 ortaokul matematik öğretmeni adayı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, ‘Üslü ifadelerde yaşanan kavram yanılgılarının olası nedenleri için ortaokul matematik öğretmeni adaylarının görüşleri nelerdir?” ve “Üslü ifadelerde yaşanan kavram yanılgılarının önlenmesine yönelik ortaokul matematik öğretmeni adaylarının görüşleri nelerdir?” sorularına yanıt aranmıştır. Veri toplama sürecinde, katılımcılara önce, araştırmacılar tarafından hazırlanan üslü ifadelerde yaşanan kavram yanılgılarını içeren soru formu uygulanmış, kavram yanılgısının olası nedeni ile buna yönelik önlem önerilerini yazmaları istenmiştir. Bir ders saati süren bu uygulamanın ardından gönüllü olan 9 katılımcıyla yazdıkları açıklamalar üzerine detaylı görüşmeler yapılmıştır. Öğretmen adayları tarafından öğrencilerin bilgi eksikliği, üslü ifadelerdeki üs ve tabanın neyi ifade ettiğinin bilinmemesi, üslü ifadenin sayısal olarak açılımının bilinmemesi, öğrencilerin parantezin anlamını ve işlevini bilmemesinin, kavram yanılgılarına neden olabileceği belirtilmiştir. Kavram yanılgılarının önlenmesine yönelik olarak üslü ifadeler ile ilgili daha fazla örnek çözülmesi, üslü ifadeler konusunun başlangıcında taban ve üs gibi kavramlar üzerinde durulması, örüntü kullanılması ve konu anlatılırken çoklu gösterimlerin kullanılması gerektiğini belirtmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 6, 2021 |
Submission Date | January 5, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 9 Issue: 1 |