The purpose of this study is to investigate current practices and to determine the problems encountered in accounting education and student profiles with analyzes performed in secondary education institutions within Ministry of Education. In this context, Questionnaires prepared in accordance with the purpose of the study were applied to the 11th and 12th Grade students studying in the field of Accounting and Finance in Vocational and Technical Anatolian High School in Tokat city center and districts. The data were analyzed using T-test, Factor Analysis and Frequency Analysis in SPSS 25 program. According to the results of analysis; business and teacher factors differ according to the classrooms; however, the number of courses and content-application factors did not differ. In addition, it was found that students stated that they would be able to find a comfortable job as a reason for choosing this high school.
Yapılan çalışmanın amacı; Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı Mesleki ve Teknik ortaöğretim kurumlarındaki mevcut uygulamaları incelemek ve yapılan analizler nihayetinde muhasebe eğitiminde karşılaşılan sorunları ve öğrenci profillerini belirlemektir. Bu kapsamda, Tokat ili merkez ve ilçelerinde yer alan Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Muhasebe ve Finansman alanında eğitim gören 11. ve 12. Sınıf öğrencilerine araştırmanın amacına uygun olarak hazırlanmış anketler uygulanmıştır. Toplanan verilere SPSS 25 yardımıyla sıklık analizi, faktör analizi ve independent sample T-test uygulanmıştır. Analiz sonuçlarına göre; iş hayatı ve öğretmen faktörlerinin sınıflara göre farklılaştığı; ancak ders sayıları ve içerik-uygulama faktörlerinin farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin bu liseyi tercih sebebi olarak da rahat iş bulabilecek olmalarını belirttikleri tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 10 Nisan 2020 |
Kabul Tarihi | 16 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 20 Sayı: 60 |