Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

CURRENT SITUATION OF ACCOUNTING EDUCATION IN SECONDARY EDUCATION INSTITUTIONS IN TURKEY: A RESEARCH IN VOCATIONAL AND TECHNICAL SECONDARY EDUCATION INSTITUTIONS

Yıl 2020, Cilt: 20 Sayı: 60, 275 - 295, 08.06.2020

Öz

The purpose of this study is to investigate current practices and to determine the problems encountered in accounting education and student profiles with analyzes performed in secondary education institutions within Ministry of Education. In this context, Questionnaires prepared in accordance with the purpose of the study were applied to the 11th and 12th Grade students studying in the field of Accounting and Finance in Vocational and Technical Anatolian High School in Tokat city center and districts. The data were analyzed using T-test, Factor Analysis and Frequency Analysis in SPSS 25 program. According to the results of analysis; business and teacher factors differ according to the classrooms; however, the number of courses and content-application factors did not differ. In addition, it was found that students stated that they would be able to find a comfortable job as a reason for choosing this high school.

Kaynakça

  • Akbulut, H., Pekkaya, M. ve Aksakaloğlu, H. (2014). Meslek Mensuplarının Bakış Açısıyla Ticaret Meslek Liselerindeki Muhasebe Eğitimi: Bursa İli Üzerine Bir Uygulama. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (62), 73-92.
  • Aydoğan, B. (2018). Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinde Muhasebe Eğitiminin Mevcut Durumu, Muhasebe Eğitiminden Beklentiler Ve Karşılaşılan Sorunlar: Çorum İli Örneği. (Yüksek Lisans Tezi). Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çorum.
  • Çiftçi, Y. ve Çemrek, N., (2018). Ticaret Meslek Liselerinde Muhasebe Eğitimi: Muğla İli’ndeki Meslek Liseleri Üzerine Bir Araştırma. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(1), 192-208.
  • Dağdeviren, İ., E., Mirza, Ş. ve Dağdeviren, F., (2016). Muhasebe Programının Öğrenci Perspektifinden Değerlendirilmesine Yönelik Uşak Üniversitesinde Bir Araştırma. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi. (Özel Sayı), 491-505.
  • Fındık, H., Atalay, B., Zeytin, M., Altınay, A., ve Ülkü, S., (2016). Türkiye’de Muhasebe Eğitimi, Ankara: Beta Yayınevi.
  • İmamoğlu, M., (2010). Ortaöğretim Kurumlarında Muhasebe Eğitimi ve Karşılaşılan Sorunların İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karataş, B. (2017). Yöneticilerin Bakış Açısıyla Meslek Liselerindeki Muhasebe Finansman Alanı Dış Ticaret Ofis Hizmetleri Dalı Eğitimi: İstanbul İli Örneği. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (75), 115-138.
  • Karlıklı, M. (2016). Ortaöğretim Kurumlarında Verilen Muhasebe Eğitiminin Muhasebecilik Mesleğine Uygunluğunun Değerlendirilmesi (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi, Trabzon.
  • Kırlıoğlu, H. ve Gökgöz, A. (2011). Ticaret Meslek Liselerinde Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Stajyerlikte Karşılaştıkları Problemler ve Çözüm Önerileri: İstanbul Örneği. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 7(13), 131-146.
  • Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Anadolu Meslek ve Anadolu Teknik Programı Muhasebe ve Finansman Alanı Çerçeve Öğretim Programı, (2017), Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Mesleki ve Teknik Eğitim Programlar ve Eğitim Materyalleri. www.megep.meb.gov.tr (Erişim Tarihi: 09.05.2019).
  • Pehlivan, A. ve Karlıklı, M. (2018). Ortaöğretim Kurumlarında Verilen Muhasebe Eğitiminin Muhasebecilik Mesleğine Uygunluğunun Değerlendirilmesi. Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 151-165.
  • Sevim, Ş., Savaş, F., ve Bozdoğan, T. (2018). Ortaöğretim Mesleki Eğitimi Muhasebe Ve Finans Alanında İşletmelerde Beceri Eğitimi Uygulamalarının Hizmet Kalitesi Üzerine Bir Araştırma. Journal of Social & Humanıtıes Scıences Research, 5(24), 1729-1749.
  • Zaif, F. ve Ayanoğlu, Y. (2007). Muhasebe Eğitiminde Kalitenin Artırılmasında Ders Programlarının Önemi: Türkiye’de Bir İnceleme. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 115-136.
  • 2023 Eğitim Vizyonu Kitapçığı.

TÜRKİYE'DE ORTAÖĞRETİM KURUMLARINDA MUHASEBE EĞİTİMİNİN MEVCUT DURUMU: MESLEKİ VE TEKNİK ORTAÖĞRETİM KURUMLARINDA BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2020, Cilt: 20 Sayı: 60, 275 - 295, 08.06.2020

Öz

Yapılan çalışmanın amacı; Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı Mesleki ve Teknik ortaöğretim kurumlarındaki mevcut uygulamaları incelemek ve yapılan analizler nihayetinde muhasebe eğitiminde karşılaşılan sorunları ve öğrenci profillerini belirlemektir. Bu kapsamda, Tokat ili merkez ve ilçelerinde yer alan Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Muhasebe ve Finansman alanında eğitim gören 11. ve 12. Sınıf öğrencilerine araştırmanın amacına uygun olarak hazırlanmış anketler uygulanmıştır. Toplanan verilere SPSS 25 yardımıyla sıklık analizi, faktör analizi ve independent sample T-test uygulanmıştır. Analiz sonuçlarına göre; iş hayatı ve öğretmen faktörlerinin sınıflara göre farklılaştığı; ancak ders sayıları ve içerik-uygulama faktörlerinin farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin bu liseyi tercih sebebi olarak da rahat iş bulabilecek olmalarını belirttikleri tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akbulut, H., Pekkaya, M. ve Aksakaloğlu, H. (2014). Meslek Mensuplarının Bakış Açısıyla Ticaret Meslek Liselerindeki Muhasebe Eğitimi: Bursa İli Üzerine Bir Uygulama. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (62), 73-92.
  • Aydoğan, B. (2018). Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinde Muhasebe Eğitiminin Mevcut Durumu, Muhasebe Eğitiminden Beklentiler Ve Karşılaşılan Sorunlar: Çorum İli Örneği. (Yüksek Lisans Tezi). Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çorum.
  • Çiftçi, Y. ve Çemrek, N., (2018). Ticaret Meslek Liselerinde Muhasebe Eğitimi: Muğla İli’ndeki Meslek Liseleri Üzerine Bir Araştırma. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(1), 192-208.
  • Dağdeviren, İ., E., Mirza, Ş. ve Dağdeviren, F., (2016). Muhasebe Programının Öğrenci Perspektifinden Değerlendirilmesine Yönelik Uşak Üniversitesinde Bir Araştırma. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi. (Özel Sayı), 491-505.
  • Fındık, H., Atalay, B., Zeytin, M., Altınay, A., ve Ülkü, S., (2016). Türkiye’de Muhasebe Eğitimi, Ankara: Beta Yayınevi.
  • İmamoğlu, M., (2010). Ortaöğretim Kurumlarında Muhasebe Eğitimi ve Karşılaşılan Sorunların İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karataş, B. (2017). Yöneticilerin Bakış Açısıyla Meslek Liselerindeki Muhasebe Finansman Alanı Dış Ticaret Ofis Hizmetleri Dalı Eğitimi: İstanbul İli Örneği. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (75), 115-138.
  • Karlıklı, M. (2016). Ortaöğretim Kurumlarında Verilen Muhasebe Eğitiminin Muhasebecilik Mesleğine Uygunluğunun Değerlendirilmesi (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi, Trabzon.
  • Kırlıoğlu, H. ve Gökgöz, A. (2011). Ticaret Meslek Liselerinde Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Stajyerlikte Karşılaştıkları Problemler ve Çözüm Önerileri: İstanbul Örneği. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 7(13), 131-146.
  • Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Anadolu Meslek ve Anadolu Teknik Programı Muhasebe ve Finansman Alanı Çerçeve Öğretim Programı, (2017), Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Mesleki ve Teknik Eğitim Programlar ve Eğitim Materyalleri. www.megep.meb.gov.tr (Erişim Tarihi: 09.05.2019).
  • Pehlivan, A. ve Karlıklı, M. (2018). Ortaöğretim Kurumlarında Verilen Muhasebe Eğitiminin Muhasebecilik Mesleğine Uygunluğunun Değerlendirilmesi. Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 151-165.
  • Sevim, Ş., Savaş, F., ve Bozdoğan, T. (2018). Ortaöğretim Mesleki Eğitimi Muhasebe Ve Finans Alanında İşletmelerde Beceri Eğitimi Uygulamalarının Hizmet Kalitesi Üzerine Bir Araştırma. Journal of Social & Humanıtıes Scıences Research, 5(24), 1729-1749.
  • Zaif, F. ve Ayanoğlu, Y. (2007). Muhasebe Eğitiminde Kalitenin Artırılmasında Ders Programlarının Önemi: Türkiye’de Bir İnceleme. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 115-136.
  • 2023 Eğitim Vizyonu Kitapçığı.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Atila Karkacıer 0000-0002-5200-4527

Hatice Nayman Hamamcı 0000-0002-3044-3836

Yayımlanma Tarihi 8 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 10 Nisan 2020
Kabul Tarihi 16 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 20 Sayı: 60

Kaynak Göster

APA Karkacıer, A., & Nayman Hamamcı, H. (2020). TÜRKİYE’DE ORTAÖĞRETİM KURUMLARINDA MUHASEBE EĞİTİMİNİN MEVCUT DURUMU: MESLEKİ VE TEKNİK ORTAÖĞRETİM KURUMLARINDA BİR ARAŞTIRMA. Muhasebe Ve Denetime Bakış, 20(60), 275-295.