Stres kavramı literatürde uzun zamandan beri var olmasına rağmen, son yıllarda sıkça duyulan ve
kullanılan bir kelime haline gelmiş ve bu yaygınlığıyla araştırmacıların gittikçe artan ilgisine mazhar
olmuştur. Günümüzde bir hastalık olarak nitelendirilen stresin, sadece insanların sağlığını etkilemekle
kalmadığı, aynı zamanda örgütlerde ve kurumlarda birçok soruna yol açtığı bilinmektedir. Bununla
bağlantılı olarak son dönemlerde hem ortaya çıkış nedenleri hem de yarattığı sonuçlar açısından pek
çok araştırmaya konu olmuştur. Bankacılık sektörünün stresli bir sektör olduğu genel hatlarıyla hemen
herkes tarafından bilinmektedir. Bankada çalışanların hem bireysel stresle hem de kurumdaki
stresle mücadele ettikleri görülmektedir. İşyerinde stres bankada çalışanların sadece fiziksel ve ruhsal
sağlıklarını olumsuz yönde etkilemekle kalmaz; bu stres aynı zamanda çalışanların performansını ve
çalıştıkları kurumun yönetimsel kalitesini de etkiler. Bu araştırma kapsamında bankalardaki işyeri
stresini araştırmak amacıyla Ankara (Türkiye) ilinde bulunan kamu bankalarında ve özel bankalarda
çalışanlara ulaşılmaya çalışılmıştır. Toplam 10 farklı bankanın 22 şubesinden örneklem alınmıştır.
Araştırmaya dahil edilen çalışan sayısı 183’tür. Araştırma sonucunda, stres ile performans arasında
istatistiksel açıdan anlamlı pozitif bir ilişki tespit edilmiştir. Çalışanların demografik özellikleri ile
performans arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığına bakıldığında, sadece cinsiyetin farklılık
gösterdiği; çalışanların demografik özellikleri ile stres arasında farklılık olup olmadığına bakıldığında
ise, eğitim seviyesinin farklılık gösterdiği tespit edilmiştir.
stres stres ve performans örgütsel stres verimlilik bankacılık sektörü
The concept of stress has been studied in literature for a long time however, in recent years it has
become a frequently heard and used word that attracted increasing attention of researchers. Today,
stress is described as an illness and known to not only affect the health of people, but also cause many
problems in organizations and institutions. In relation to this, due to its occurrence and its results,
stress has been the subject of many studies. The banking sector is known to be stressful. It is observed
that the employees of a bank struggle with individual stress and stress created by the workplace.
Workplace stress affects the physical/mental health of the employees and their performance and the
managerial quality of the organization negatively. This research aims to examine the workplace stress
in the banking sector. It takes place in Ankara and includes 183 employees from 10 different public/
private banks and from a total of 22 branches. The results indicated a statistically significant relationship
between stress and performance. Whether there was a difference between the demographic
characteristics of the employees and their performance level, gender showed significance and with
the demographic characteristics of the employees and stress, educational level showed significance.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2021 |
Gönderilme Tarihi | 19 Kasım 2020 |
Kabul Tarihi | 14 Ocak 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 21 Sayı: 63 |