BibTex RIS Cite

İİBF KAPSAMINDAKİ MESLEKLERE YÖNELİK EĞİLİMLERİN MALİ MÜŞAVİR SMMM OLMA NİYETİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Year 2013, Volume: 13 Issue: 40, 43 - 62, 01.06.2013

Abstract

Bu çalışmanın amacı; mali müşavir SMMM olmak isteyen öğrencilerin kariyer tercihinde anlamlı göreceli eğilimler gösteren faktörleri ortaya çıkarmaktır. Çalışmada kullanılan analiz yöntemi, Planlanmış Davranış Teorisinin PDT inanç-bazlı ölçüm tekniğine dayandırılmıştır. Çalışmanın örneklemi Erciyes Üniversitesi İktisadi veİdari Bilimler Fakültesi İİBF ’nde öğrenim gören ve son bir sene içerisinde mezun olabilecek durumda olanöğrenciler tarafından oluşturulmuştur. Çalışma, mali müşavir olma niyetinin oluşumuna diğer mesleklerdenfarklı olarak olumlu ve/veya olumsuz yönde etkide bulunan faktörlerinin ortaya çıkarılabilmesi açısından önemtaşımaktadır. Zira bu faktörlerin hedeflenen yönde manipüle edilmesine yönelik çalışmalar vasıtasıyla nitelikliadayların SMMM meslek mensupları arasına dâhil edilebilmesi mümkün olabilecektir. Çalışmanın bulgularınagöre; SMMM olma niyetindeki katılımcıların SMMM mesleğini i toplumda saygın ve prestijli kabul edilmesi, ii işsiz kalma ihtimalinin riskinin düşük olması, iii çalışma saatlerinin esnek olması ve iv mali işlerle uğraştırmayı gerektirmesi açısından İİBF kapsamındaki diğer mesleklerden daha avantajlı gördükleri anlaşılmıştır

References

  • AJZEN, Icek (1991), “The Theory of Planned Behavior,” Organizational Behavior and Human Decision Pro- cesses, Vol.50, 179-211.
  • AJZEN, Icek (2001), “Nature and Operation of Attitudes,” Annual Review of Psychology, Vol.52, 27-58.
  • AJZEN, Icek (2002), “Perceived Behavioral Control, Self-Efficacy, Locus of Control, and the Theory of Planned Behavior,” Journal of Applied Social Psychology, Vol.32, No.4, 665-683.
  • AJZEN, Icek (2006), “Constructing a TpB Questionnaire: Conceptual and Methodological Considerations,” Eri- şim Adresi: http://www.people.umass.edu/aizen/pdf/tpb.measurement.pdf, Erişim Tarihi:18.09.2010.
  • ALLEN, Cheryl Lynn (1998), “The Perceived Benefit of An Accounting Education For Students Choosing 150- Hour Programs,” Doctor of Philosophy, University of Georgia, UMI Dissertation Services.
  • ALLEN, Cheryl Lynn (2004), “Business Students’ Perception of the Image of Accounting,” Managerial Audi- ting Journal, Vol.19, No.2, 235-258.
  • ALTUNIŞIK, Remzi; Recai COŞKUN; Serkan BAYRAKTAROĞLU ve Engin YILDIRIM (2007), Sosyal Bi- limlerde Araştırma Yöntemleri, Beşinci Baskı, Sakarya Yayıncılık, Sakarya.
  • BOWEN, Earl K. ve Martin K. STARR (1982), Basic Statistics For Business And Economics, McGraw-Hill: Auckland.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Şener (2007), Sosyal Bilimciler İçin Veri Analizi El Kitabı, Sekizinci Baskı, Pegem Yayın- cılık, Ankara.
  • COHEN, Jeffrey ve Dennis M. HANNO (1993), “An Analysis of Underlying Constructs Affecting the Choice of Accounting as a Major,” Issues in Accounting Education, Vol.8, No.2, 219-238.
  • FRANCIS, Jillian J. vd. (2004), “Constructing Questionnaires Based on the Theory of Planned Behaviour: A Ma- nual for Health Services researchers,” Centre for Health Services Research, University of Newcastle, Newcast- le. KALAYCI, Şeref (Editör) (2005), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Asil Yayın Dağıtım, Ankara.
  • KOCAGÖZ, Elif S. (2010), “Kadınların Makyaj Malzemelerini Satın Alma Davranışlarının İncelenmesi: Planlan- mış Davranış Teorisinin Bir Uygulaması,” Doktora Tezi, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayse- ri.
  • KÜÇÜK, Ergün (2011), “Planlanmış Davranış Teorisi Çerçevesinde Mali Müşavir (SMMM) Olma Niyetinin Al- tında Yatan Faktörlerin Analizi,” Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:7, Sayı:14, 145-162.
  • NAKİP, Mâhir (2006), Pazarlama Araştırmaları Teknikler ve (SPSS Destekli) Uygulamalar, İkinci Basım, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • TAN, Lin Mei ve Fawzi LASWAD (2006), “Students’ Beliefs, Attitudes and Intentions to Major in Accounting,” Accounting Education: an international journal, Vol.15, No.2, 167-187.

A RESEARCH ON THE EFFECTS OF CAREER ORIENTATION AT THE FACULTY OF ECONOMIC AND ADMINISTRATIVE SCIENCES ON THE INTENTION OF BECOMING A CERTIFIED PUBLIC ACCOUNTANT CPA

Year 2013, Volume: 13 Issue: 40, 43 - 62, 01.06.2013

Abstract

This study aims to reveal the factors that create relative tendencies in the career orientations of students, whowish to become certified public accountants CPA . The method of the study is based on the belief-based measurement technique of Planned Behavior Theory PBT . The sample group of the study is the students of theFaculty of Economic and Administrative Sciences of Erciyes University, who are likely to graduate within oneyear. The study is significant for revealing the factors that have both positive and negative impacts on the intention of becoming a CPA. Manipulation of these factors can help recruiting qualified candidates in the profession of CPA. The results of the study show that; i social prestige, ii low risk of unemployment, iii flexible working hours, iv dealing with financial issues are the factors that make the profession of CPA more preferable than the other career opportunities

References

  • AJZEN, Icek (1991), “The Theory of Planned Behavior,” Organizational Behavior and Human Decision Pro- cesses, Vol.50, 179-211.
  • AJZEN, Icek (2001), “Nature and Operation of Attitudes,” Annual Review of Psychology, Vol.52, 27-58.
  • AJZEN, Icek (2002), “Perceived Behavioral Control, Self-Efficacy, Locus of Control, and the Theory of Planned Behavior,” Journal of Applied Social Psychology, Vol.32, No.4, 665-683.
  • AJZEN, Icek (2006), “Constructing a TpB Questionnaire: Conceptual and Methodological Considerations,” Eri- şim Adresi: http://www.people.umass.edu/aizen/pdf/tpb.measurement.pdf, Erişim Tarihi:18.09.2010.
  • ALLEN, Cheryl Lynn (1998), “The Perceived Benefit of An Accounting Education For Students Choosing 150- Hour Programs,” Doctor of Philosophy, University of Georgia, UMI Dissertation Services.
  • ALLEN, Cheryl Lynn (2004), “Business Students’ Perception of the Image of Accounting,” Managerial Audi- ting Journal, Vol.19, No.2, 235-258.
  • ALTUNIŞIK, Remzi; Recai COŞKUN; Serkan BAYRAKTAROĞLU ve Engin YILDIRIM (2007), Sosyal Bi- limlerde Araştırma Yöntemleri, Beşinci Baskı, Sakarya Yayıncılık, Sakarya.
  • BOWEN, Earl K. ve Martin K. STARR (1982), Basic Statistics For Business And Economics, McGraw-Hill: Auckland.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Şener (2007), Sosyal Bilimciler İçin Veri Analizi El Kitabı, Sekizinci Baskı, Pegem Yayın- cılık, Ankara.
  • COHEN, Jeffrey ve Dennis M. HANNO (1993), “An Analysis of Underlying Constructs Affecting the Choice of Accounting as a Major,” Issues in Accounting Education, Vol.8, No.2, 219-238.
  • FRANCIS, Jillian J. vd. (2004), “Constructing Questionnaires Based on the Theory of Planned Behaviour: A Ma- nual for Health Services researchers,” Centre for Health Services Research, University of Newcastle, Newcast- le. KALAYCI, Şeref (Editör) (2005), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Asil Yayın Dağıtım, Ankara.
  • KOCAGÖZ, Elif S. (2010), “Kadınların Makyaj Malzemelerini Satın Alma Davranışlarının İncelenmesi: Planlan- mış Davranış Teorisinin Bir Uygulaması,” Doktora Tezi, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayse- ri.
  • KÜÇÜK, Ergün (2011), “Planlanmış Davranış Teorisi Çerçevesinde Mali Müşavir (SMMM) Olma Niyetinin Al- tında Yatan Faktörlerin Analizi,” Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:7, Sayı:14, 145-162.
  • NAKİP, Mâhir (2006), Pazarlama Araştırmaları Teknikler ve (SPSS Destekli) Uygulamalar, İkinci Basım, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • TAN, Lin Mei ve Fawzi LASWAD (2006), “Students’ Beliefs, Attitudes and Intentions to Major in Accounting,” Accounting Education: an international journal, Vol.15, No.2, 167-187.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Ergün Küçük This is me

Publication Date June 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 13 Issue: 40

Cite

APA Küçük, E. (2013). İİBF KAPSAMINDAKİ MESLEKLERE YÖNELİK EĞİLİMLERİN MALİ MÜŞAVİR SMMM OLMA NİYETİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Muhasebe Ve Denetime Bakış, 13(40), 43-62.