Besides
algorithmic thinking is a basic mathematical skill that places on the centre of
processes which has great importance today, such as problem solving,
programming and coding, it is seen that studies related to algorithmic thinking
in the literature are very limited. In this context, this study aims to
investigate the algorithmic thinking skills of secondary school students according
to different variables. This is a case study and the study group consist of 138
students in total studying at 5th and 6th grades of different public secondary
schools in the province of Ordu. Roughly, fifty-four and forty-five percent of
the study group consist of female and male students, fifty and forty-nine
percent of them consist of fifth and sixth graders respectively. Criteria
sampling method of objective sampling methods was used in determining the study
group and Algorithmic Thinking Test developed
by the author as data collection tool
was administered to the students in the study group. As a result of the study, it was found that there is a positive but low level of
correlation between the algorithmic thinking skills and mathematics achievements
of students. There were also significant differences in favor of female
students and 6th grade students between the algorithmic thinking
skills of the students according to gender and grade level variables
respectively. At the end of the study, some recommendations were presented according
to obtained results and for relevant studies that can be carried out about the
subject in the future.
Algoritmik düşünmenin
bugün problem çözme, programlama ve kodlama gibi önemli süreçlerin merkezinde
yer alan temel bir matematiksel beceri olmasına rağmen, literatürde konu ile
ilgili çalışmaların sınırlı sayıda
olduğu görülmektedir. Bu bağlamda, bu çalışmada ortaokul öğrencilerinin
algoritmik düşünme becerilerinin farklı değişkenlere göre araştırılması amaçlanmıştır. Çalışma bir durum çalışmasıdır ve çalışma grubu
Ordu ilindeki farklı devlet okullarının 5. ve 6. sınıflarında öğrenim görmekte
olan toplam 138 öğrenciden oluşmaktadır. Çalışma grubunun sırasıyla ve yaklaşık
olarak %50 ve %45'i kadın ve erkek öğrencilerden, %50 ve %49'u ise beş ve
altıncı sınıf öğrencilerinden oluşmaktadır. Çalışmada örneklem belirleme
yöntemi olarak ölçüt örnekleme, veri toplama aracı olarak ise araştırmacılar
tarafından geliştirilmiş olan Algoritmik Düşünme Testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin algoritmik düşünme becerileri ile
matematik başarıları arasında pozitif ancak düşük düzeyde bir ilişki olduğu
bulunmuştur. Ayrıca kız öğrenciler ile erkek öğrencilerin algoritmik düşünme
becerileri arasında kız öğrenciler lehine, 5 ve 6. sınıf öğrencilerinin
algoritmik düşünme becerileri arasında 6. sınıf öğrencileri lehine anlamlı
farklılıklar tespit edilmiştir. Çalışmanın sonunda, elde edilen sonuçlara ve
gelecekte konuyla ilgili olarak yapılacak çalışmalara göre bazı öneriler
sunulmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 2 |