Bu çalışmanın amacı, Antalya ilinde tüketicilerin perakendeci markalı süt ve süt ürünleri tercihlerini etkileyen faktörlerin analizinin yapılmasıdır. Bu amaçla Antalya ili kentsel alanda basit tesadüfî olasılıklı örnekleme yöntemine göre seçilen 245 tüketici ile anket yapılmıştır. Araştırmada, tüketicilerin demografik ve ekonomik özellikleri ile perakendeci markalı süt ve süt ürünlerinde tüketici tutum ve satın alma davranışı incelenmiştir. Görüşme yapılan tüketicilerin perakendeci markalı süt ve süt ürünleri tercihlerini etkileyen faktörlerin analizinde binary lojistik regresyon analizi kullanılmıştır. Model sonuçlarına göre; tüketicilerin eğitim durumu yükseldikçe perakendeci markalı süt ve süt ürünlerini tüketme etme olasılığı azalmaktadır. Ailedeki birey sayısı arttıkça perakendeci markalı süt ve süt ürünleri tüketim olasılığı artırmaktadır. Kadın tüketici sayısı arttıkça, perakendeci markalı süt ve süt ürünlerinin tüketim olasılığı artmaktadır. Araştırma sonuçlarına göre; tüketicilerin süt ve süt ürünleri tüketiminde perakendeci markalı ürünleri tercih etme eğiliminde oldukları söylenebilir.
Akdeniz Üniversitesi
FYL-2018-3517
Akdeniz Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi
The objective of this study was to analyse factors affecting preferences of consumers for retailer branded milk and milk products' in Antalya province, Turkey. In order to achieve this objective, a survey was conducted with 245 consumers selected by using simple random sampling technique in urban area of Antalya. Binary logistic regression analysis was used to examine the demographic and economic characteristics of consumers and consumer attitudes and purchasing behaviors in retailer branded milk and milk products for the study area. In the model, it was obtained that educational level of the consumers, number of individuals in the family and numbers of female consumers had significantly affected the probability of consumption of retailer branded milk and milk products. Among the significant variables, number of individuals in the family and numbers of female consumers had positive effect while the educational level was obtained affecting the probability of consumption negatively. Based on the research results, it can be concluded that consumers tend to prefer retailer branded products in their consumption of milk and milk products.
FYL-2018-3517
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Agricultural Engineering |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Project Number | FYL-2018-3517 |
Publication Date | April 1, 2020 |
Submission Date | October 22, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 33 Issue: 1 |
Mediterranean Agricultural Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.