Şöhret kültürü ve kültür endüstrisi çerçevesinde Seda ve Uğur’la programında şöhret ve şöhretimsi rollerinin nasıl sunulduğu ve
tüketilebilir bir metaya dönüştüğü bu çalışmanın temel problemidir. Seda ve Uğur’la programında şöhret ve şöhretimsi figürlerinin
nasıl sunulduğunu saptamak ve şöhret figürü üzerinden yaratılan şöhretimsilerin nasıl bir televizyon metası haline geldiğini ortaya
çıkarmak çalışmanın amacıdır. Çalışmanın amacıyla ilişkili olarak, televizyon programının bölümlerinin seçiminde amaçlı örneklem
yöntemi esas alınmıştır. Çalışmada incelenen televizyon programında yer alan şöhret figürü Hale Soygazi, toplum tarafından kabul
görmüş, saygın, başarılı bir oyuncudur. Bu amaç doğrultusunda betimleyici analiz yöntemi kullanılmıştır. İnceleme sonucunda
şöhret olgusu bir pazarlama nesnesi ve bir meta olarak kullanılırken şöhret olgusu üzerinden üretilen şöhretimsi karakterinin de
konunun hikâyeleşmesine hizmet ettiği görülmüştür.
Within the framework of the celebrity culture and culture industry, the main concern of this study is how the roles of celebrity and
celetoid are presented and turned into a consumable commodity in the TV show Seda ve Uğur’la. In this TV show, the purpose of the
study is to identify how celebrity and celetoid figures are presented and also find out how celetoids created via the celebrity figures
turn into TV commodities. The selection of the episodes of that television program is based on purposive sampling technique,
which is related to the purpose of the study. Hale Soygazi, who appears in the show which is analysed in the study, is a well-known,
reputable and successful actress. The increase of the show’s ratings after speculations about Soygazi gives us some clues related
to the use of the phenomenon of celebrity. For this purpose, the method of the descriptive analysis is used in the study. As a result
of the analysis, it has been revealed that the phenomenon of celebrity was used as a marketing object and commodity. Also the
character of the celetoid created with the phenomenon of celebrity serves the subject to fictionalise.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 22, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 2 |