Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Gündüz Kuşağı Programlarında Şöhret ve Şöhretimsilerin Sunumu: Seda ve Uğur’la Örneği

Yıl 2019, Cilt: 1 Sayı: 2, 3 - 13, 22.10.2019

Öz

Şöhret kültürü ve kültür endüstrisi çerçevesinde Seda ve Uğur’la programında şöhret ve şöhretimsi rollerinin nasıl sunulduğu ve
tüketilebilir bir metaya dönüştüğü bu çalışmanın temel problemidir. Seda ve Uğur’la programında şöhret ve şöhretimsi figürlerinin
nasıl sunulduğunu saptamak ve şöhret figürü üzerinden yaratılan şöhretimsilerin nasıl bir televizyon metası haline geldiğini ortaya
çıkarmak çalışmanın amacıdır. Çalışmanın amacıyla ilişkili olarak, televizyon programının bölümlerinin seçiminde amaçlı örneklem
yöntemi esas alınmıştır. Çalışmada incelenen televizyon programında yer alan şöhret figürü Hale Soygazi, toplum tarafından kabul
görmüş, saygın, başarılı bir oyuncudur. Bu amaç doğrultusunda betimleyici analiz yöntemi kullanılmıştır. İnceleme sonucunda
şöhret olgusu bir pazarlama nesnesi ve bir meta olarak kullanılırken şöhret olgusu üzerinden üretilen şöhretimsi karakterinin de
konunun hikâyeleşmesine hizmet ettiği görülmüştür.

Kaynakça

  • Adorno, T. W. (2003). Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünürken. Bülent O. Doğan (Çev.). Cogito Dergi Sayı 36 Adorno: Kitle, Melankoli, Felsefe, 76-38.
  • Adorno, T. W. (2007). Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi, Elçin Gen, Nihat Ülner, Mustafa Tüzel (Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Arık, E. (2013). Şöhret Kültürü ve Şöhret Kültürü ve Şöhret Gazeteciliği: Medya Profesyonelleri Üzerine Bir Çözümleme. (Yayınlanmamış doktora tezi). Akdeniz Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Arslan, M. ve Demir, Z. (2017). Yaşam Boyu Öğrenmede Televizyonun Rolü Bağlamında Bir Gündüz Kuşağı Programı: “Gülben”. Meriç Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, 1(1), 32-44.
  • Aydın, O. Ş. (2008). Şöhret Kültürü: Toplumsal Değişim ve Medyanın Rolü. (Yayınlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Benhabib, Ş. (1999). Modernizm, Evrensellik ve Birey. Mehmet Küçük (Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Braudy, L. (1997). The Frenzy of Renown: Fame and Its History, New York: Vintage Books.
  • Boorstin, D. J. (1992). The Image: A Guide to Pseudo-Events in America. New York: Vintage Books.
  • Cashmore, E. (2006). Celebrity Culture. London: Routledge.
  • Cemiloğlu Altunay, M (2009). Televizyon Program Türlerinde Melezleşmenin Yarışma ProgramlarıBağlamında İncelenmesi: Var Mısın Yok Musun. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü: Eskişehir.
  • Çaycı, B. (2019). Dijital İletişim Çağında Toplumun Medyatikleşmesiyle Dönüşen Şöhret Kültürü. (Yayınlanmamış doktora tezi). İstanbul Ticaret Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Drucker, Susan J. ve Cathcart, Robert S. (1994). American Heroes in a Media Age. Cresskill, NJ: Hampton Press.
  • Gamson, J. (1994). Claims to Fame: Celebrity in Contemporary America. Berkeley: University of California Press.
  • Giles, D. (2000). Illusions of Immortality. London: Macmillan Press.
  • Horkheimer, M. ve Adorno, T. W. (1996). Aydınlanmanın Diyalektiği. Oğuz Özügül (Çev.). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Horkheimer, M. (1998). Akıl Tutulması. Orhan Koçak (Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • İlhan, E. ve Görgülü Aydoğdu, A. (2017). Magazin Gazeteciliği ve Etik Anlayışı. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(5), 1507-1521.
  • İlhan, V. ve Usta, D. (2018). Televizyonda Gündüz Kuşağı Programlarındaki Dönüşüm: “Esra Erol’da” Örneği, Erciyes İletişim Dergisi, (5)4, 571-598.
  • Kuyucu, M. (2015), Türkiye’de Değişen Magazin Basını: Ses Dergisi Örneğinde Magazin Yayıncılığı Sorunsalı, Proceedings of INTCESS15-2nd International Conference on Education and Social Sciences, 448-463.
  • Marshall, P.D. (1997). Celebrity And Power, London: University Of Minnesota Press.
  • Medyatava. (2017). http://www.medyatava.com/rating/ Erişim Tarihi: 28.12.2017.
  • Mutlu, E. (2005). Globalleşme, Popüler Kültür ve Medya. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Rojek, C. (2003). Şöhret, (S. K. Akbaş, K. Kızıltuğ, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • RTÜK (2014). Yayınlarda Program Türleri: Kod, Tanım ve Sınıflandırmaları. Erişim Tarihi: 02.08.2019, https://www.rtuk.gov.tr/program-turleri-kod-kitapcigi/3734/3034/program-turleri-kod-kitapcigi.html.
  • Sennett, R. (1996). Kamusal İnsanın Çöküşü. Serpil Durak ve Abdullah Yılmaz (Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Show TV (2019). Seda ve Uğur’la. Erişim Tarihi: 01.08.2019, https://www.showtv.com.tr/programlar/tanitim/ artik-susma/2040.
  • Şöhret (t.y.). Türk Dil Kurumu Sözlükleri. Erişim Tarihi: 22.12.2017. http://sozluk.gov.tr/.
  • Tolson, A. (2015). The history of television celebrity: a discursive approach, Celebrity Studies, 6(3), 341- 354.
  • Tokgöz, O. (1981). Temel Gazetecilik. Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları.
  • Tokgöz, O. (1994). Temel Gazetecilik. Ankara: İmge Yayınları.
  • Turner, G. (2006). Understanding Celebrity. London: Sage Pub.
  • Turner, G. (2010). Approaching celebrity studies, Celebrity Studies, 1(1), 11-20.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.

The Presentation of Celebrities and Celetoids In Day Time Shows: The Example of Seda ve Uğur’la

Yıl 2019, Cilt: 1 Sayı: 2, 3 - 13, 22.10.2019

Öz

Within the framework of the celebrity culture and culture industry, the main concern of this study is how the roles of celebrity and
celetoid are presented and turned into a consumable commodity in the TV show Seda ve Uğur’la. In this TV show, the purpose of the
study is to identify how celebrity and celetoid figures are presented and also find out how celetoids created via the celebrity figures
turn into TV commodities. The selection of the episodes of that television program is based on purposive sampling technique,
which is related to the purpose of the study. Hale Soygazi, who appears in the show which is analysed in the study, is a well-known,
reputable and successful actress. The increase of the show’s ratings after speculations about Soygazi gives us some clues related
to the use of the phenomenon of celebrity. For this purpose, the method of the descriptive analysis is used in the study. As a result
of the analysis, it has been revealed that the phenomenon of celebrity was used as a marketing object and commodity. Also the
character of the celetoid created with the phenomenon of celebrity serves the subject to fictionalise.

Kaynakça

  • Adorno, T. W. (2003). Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünürken. Bülent O. Doğan (Çev.). Cogito Dergi Sayı 36 Adorno: Kitle, Melankoli, Felsefe, 76-38.
  • Adorno, T. W. (2007). Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi, Elçin Gen, Nihat Ülner, Mustafa Tüzel (Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Arık, E. (2013). Şöhret Kültürü ve Şöhret Kültürü ve Şöhret Gazeteciliği: Medya Profesyonelleri Üzerine Bir Çözümleme. (Yayınlanmamış doktora tezi). Akdeniz Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Arslan, M. ve Demir, Z. (2017). Yaşam Boyu Öğrenmede Televizyonun Rolü Bağlamında Bir Gündüz Kuşağı Programı: “Gülben”. Meriç Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, 1(1), 32-44.
  • Aydın, O. Ş. (2008). Şöhret Kültürü: Toplumsal Değişim ve Medyanın Rolü. (Yayınlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Benhabib, Ş. (1999). Modernizm, Evrensellik ve Birey. Mehmet Küçük (Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Braudy, L. (1997). The Frenzy of Renown: Fame and Its History, New York: Vintage Books.
  • Boorstin, D. J. (1992). The Image: A Guide to Pseudo-Events in America. New York: Vintage Books.
  • Cashmore, E. (2006). Celebrity Culture. London: Routledge.
  • Cemiloğlu Altunay, M (2009). Televizyon Program Türlerinde Melezleşmenin Yarışma ProgramlarıBağlamında İncelenmesi: Var Mısın Yok Musun. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü: Eskişehir.
  • Çaycı, B. (2019). Dijital İletişim Çağında Toplumun Medyatikleşmesiyle Dönüşen Şöhret Kültürü. (Yayınlanmamış doktora tezi). İstanbul Ticaret Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Drucker, Susan J. ve Cathcart, Robert S. (1994). American Heroes in a Media Age. Cresskill, NJ: Hampton Press.
  • Gamson, J. (1994). Claims to Fame: Celebrity in Contemporary America. Berkeley: University of California Press.
  • Giles, D. (2000). Illusions of Immortality. London: Macmillan Press.
  • Horkheimer, M. ve Adorno, T. W. (1996). Aydınlanmanın Diyalektiği. Oğuz Özügül (Çev.). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Horkheimer, M. (1998). Akıl Tutulması. Orhan Koçak (Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • İlhan, E. ve Görgülü Aydoğdu, A. (2017). Magazin Gazeteciliği ve Etik Anlayışı. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(5), 1507-1521.
  • İlhan, V. ve Usta, D. (2018). Televizyonda Gündüz Kuşağı Programlarındaki Dönüşüm: “Esra Erol’da” Örneği, Erciyes İletişim Dergisi, (5)4, 571-598.
  • Kuyucu, M. (2015), Türkiye’de Değişen Magazin Basını: Ses Dergisi Örneğinde Magazin Yayıncılığı Sorunsalı, Proceedings of INTCESS15-2nd International Conference on Education and Social Sciences, 448-463.
  • Marshall, P.D. (1997). Celebrity And Power, London: University Of Minnesota Press.
  • Medyatava. (2017). http://www.medyatava.com/rating/ Erişim Tarihi: 28.12.2017.
  • Mutlu, E. (2005). Globalleşme, Popüler Kültür ve Medya. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Rojek, C. (2003). Şöhret, (S. K. Akbaş, K. Kızıltuğ, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • RTÜK (2014). Yayınlarda Program Türleri: Kod, Tanım ve Sınıflandırmaları. Erişim Tarihi: 02.08.2019, https://www.rtuk.gov.tr/program-turleri-kod-kitapcigi/3734/3034/program-turleri-kod-kitapcigi.html.
  • Sennett, R. (1996). Kamusal İnsanın Çöküşü. Serpil Durak ve Abdullah Yılmaz (Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Show TV (2019). Seda ve Uğur’la. Erişim Tarihi: 01.08.2019, https://www.showtv.com.tr/programlar/tanitim/ artik-susma/2040.
  • Şöhret (t.y.). Türk Dil Kurumu Sözlükleri. Erişim Tarihi: 22.12.2017. http://sozluk.gov.tr/.
  • Tolson, A. (2015). The history of television celebrity: a discursive approach, Celebrity Studies, 6(3), 341- 354.
  • Tokgöz, O. (1981). Temel Gazetecilik. Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları.
  • Tokgöz, O. (1994). Temel Gazetecilik. Ankara: İmge Yayınları.
  • Turner, G. (2006). Understanding Celebrity. London: Sage Pub.
  • Turner, G. (2010). Approaching celebrity studies, Celebrity Studies, 1(1), 11-20.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emrah Cevher 0000-0001-8293-4218

Yağız Aydın 0000-0002-6065-1978

Yayımlanma Tarihi 22 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Cevher, E., & Aydın, Y. (2019). Gündüz Kuşağı Programlarında Şöhret ve Şöhretimsilerin Sunumu: Seda ve Uğur’la Örneği. Medya Ve Kültürel Çalışmalar Dergisi, 1(2), 3-13.