Akran zorbalığı davranışlarının önlenmesinde, erken
yaşlardan itibaren çocuklarda zorba ve kurban davranışlarının belirlenmesi
önemlidir. Bu nedenle bu çalışmada, zorba ve kurban çocuk davranışlarını
değerlendirmeye yönelik bir ölçme aracı geliştirilmesi amaçlanmıştır. Çalışma grubu 176 okul öncesi ve ilkokul
öğretmeninden oluşmuştur. Alan yazın ışığında oluşturulan ölçek maddelerinin
kapsam geçerliği için uzman görüşünden yararlanılmıştır. Yapı geçerliğinin
belirlenmesinde Açımlayıcı ve Doğrulayıcı Faktör Analizleri ve güvenilirliğin
kestirilmesinde KR-20 iç tutarlılık katsayısından yararlanılmıştır. Sonuç
olarak; “Zorba ve Kurban Çocuk Davranışlarını Değerlendirme Formu” ismi verilen
ölçeğin “Zorba-Çocuk Davranışları”, “Kurban-Çocuk Davranışları” ve “Pasif
Zorba-Çocuk Davranışları” olmak üzere üç alt boyuttan ve 32 maddeden oluştuğu
belirlenmiştir. Ölçek KR-20 iç tutarlılık katsayısı Zorba-Çocuk Davranışları
alt boyutu için 0,86, Kurban Çocuk Davranışları alt boyutu için 0,88 ve
Pasif-Zorba Çocuk alt boyutu için ise 0,71 olarak hesaplanmıştır. Ölçeğin, okul
öncesi ve ilkokul döneminde zorba, kurban ve pasif zorba çocukların
saptanmasında geçerli ve güvenilir veriler sunabileceği sonucuna varılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.