Research Article
BibTex RIS Cite

Emekli Polislerin Benlik Saygılarının Sahip Oldukları Değerler Açısından İncelenmesi

Year 2011, Volume: 7 Issue: 1, 86 - 94, 17.03.2012

Abstract

Bu araştırmanın amacı, emekli polislerin sahip oldukları değerlerin onların benlik saygılarınıyordama gücünü incelemektir. Eğitim düzeyinin, en son çalıştığı rütbenin, hizmet yılının ve emeklipolislerin sahip oldukları değerlerin benlik saygısı açısından bir farklılığa neden olup olmadığını incelemekde bu araştırmanın diğer bir amacıdır. Bu araştırma ilişkisel tarama modeline uygun olarak yapılmıştır.Araştırmanın çalışma grubu Konya ilinde yaşayan 318 emekli polisten oluşmaktadır. AraştırmadaSchwartz (1992) tarafından geliştirilen Değerler Listesi kullanılmıştır. Verilerin analizi SPSS 15 forWindows (2006) programında yapılmıştır. Emekli polislerin benlik saygısı ölçeği puanı ile değerlerölçeğinin başarı ve özdenetim evrensellik, yardımseverlik, geleneksellik ve güvenlik ve alt boyutlarıarasında ilişkiye rastlanmamıştır. Güç, hazcılık uyarılma ve uyum alt boyutunda ise ilişki görülmektedir.Değerler ölçeğinin alt boyutlarının, emekli polislerin benlik saygısı ölçeği puanları ile anlamlı bir ilişkivermektedir. Emekli polislerin değer algılarının, benlik saygısı ölçeği üzerindeki göreli önem sırası;Değerler ölçeği alt boyutları, özdenetim, evrensellik ve hazcılıktır. Özdenetim, evrensellik ve hazcılık altboyutlarının emekli polislerin benlik saygısı üzerinde önemli (anlamlı) bir yordayıcısı olduğugörülmektedir. Değerler ölçeğinin diğer alt boyutlarının emekli polislerin benlik saygıları üzerinde önemlibir etkiye sahip olmadığı görülmektedir. Eğitim değişkenin değerler ölçeği alt boyutlarından güç, başarı,hazcılık, öz denetim, uyarılma, evrensellik, yardımseverlik, geleneksellik, uyum ve güvenlik altboyutlarının puan ortalamaları arasında anlamlı düzeyde farklılaştığı saptanmıştır.

References

  • Abramson, M. (2003).Sustainable relationships and competing values:Restorative justice initiatives and the police –a case study. Police Practice and Research ,4(44) ,391-398.
  • Adonu, J. K. (2004). The cultural grounding of marital relationship beliefs. Poster presented at the Annual Conference of the Department of Human Sciences, Brunel University, Runnymede Campus, Egham.
  • Akçay, R. C. (1994). Çanakkale ilinde görev yapan öğretmenlerin emekliliğe hazırlık eğitimine ihtiyaçları. A. Ü. S. B. Ü. Eğitim Yönetimi ve Planlaması Anabilim Dalı Basılmamış Doktora Tezi.
  • Aksoy, A. (2007). Suça itilen çocuklar. Yeniden Sağlık ve Eğitim Dergisi, 331–359.
  • Alkın, T. (1993). Benlik. Türk Psikiyatri Dergisi, 4(3). Andreyeva, G., Bezmenova, I., Rattazzi, A, M., Nitt, T. & Stetsenko, A. (2009). Self-esteem and values.
  • European Journal of Social Psychology,39, 40–51. Arıcak, T. (1999). Grupla psikolojik danışma yoluyla benlik ve mesleki benlik saygısının geliştirilmesi.
  • Doktora Tezi. Marmara üniversitesi, İstanbul. Avanoğlu-Kızıltepe, Z. (2004). Öğretişim: Eğitim psikolojisine çağdaş bir yaklaşım. İstanbul: Ofset Yayınevi.
  • Ayaz, S. (2002). Hemşirelerin benlik saygısı ve atılganlık düzeylerinin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Bacanlı, H. (2002). Psikolojik kavram analizleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Balkaya, H. (1992). Nevroz oluşumunda “görünen ben” ile “_ideal ben”arasındaki farkın önemi. Bilim Uzmanlığı Tezi, Erciyes Üniversitesi.
  • Michael, A. Caldero, Anthony P. Larose, (2001). Value consistency within the police: the lack of a gap, Policing: An International Journal of Police Strategies & Management, 24(2), 162 – 180.
  • Cevher, F. N. & Buluş, M. (2007). Benlik kavramı ve benlik saygısı: önemi ve geliştirilmesi. Akademik Dizayn Dergisi, 2, 52–64.
  • Coopersmıth, S. (1967). The antecedents of self-esteem. Freeman: San Francisco.
  • Dökmen, Ü. (2005). Küçük şeyler (2.baskı) İstanbul: Sistem Yayıncılık. Erdem, A. R. (2003). Üniversite kültüründe önemli bir unsur: Değeler. Değerler Egitim Dergisi, 1(4), 55– 72.
  • Goodwin, R., Costa, P. & Adonu, J. (2004). Social support and its consequences: ‘Positive’ and ‘deficiency’ values and their implications for support and self-esteem. British Journal of Social Psychology, 43(3), 465-474.
  • Harcar, T. (2005). 2000’li yıllarda amerikan ve türk yöneticilerinin bireysel yöneticilik değerlerine ilişkin iki kültür arası karşılaştırmaya yönelik bir araştırma. Doktora Tezi. İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Korkmaz, M. (1996) yetişkin örneklem için bir benlik saygısı ölçeğinin güvenirlik ve geçerlik çalışması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Köknel, Ö. (1989). Depresyon ruhsal çöküntü, İstanbul. Lönnovist, J-E., Verkasalo, M., Helkama, K., Kuçuradi (1985). Felsefi Açıdan Eğitim ve Türkiye’de Eğitim, İstanbul,17–18 Kasım.
  • Kuşdil,M.E. & Kağıtçıbaşı, Ç.(2000).Türk Öğretmenlerin Değerler yönelimi ve Schwartz değer kuramı. Türk Psikoloji Dergisi,15 (45),59–76.
  • Mehmetoglu,U.(2006).Gençlik,Değerler ve Din.Küresellesme, Ahlak ve Değerler. (Ed.Mehmetoglu& Mehmetoglu). İstanbul: Litera Yayıncılık.
  • Parker, S. & Allen, G. (1982). Work and retirement, London and Boston, Sağlık Bakanlığı (2002).Yaşlı Sağlığı Programı., 24. 07. 2002 Tarih ve 6886 Sayılı Yazısı, Ankara
  • Raghavan, C. (2006). A study of values as cross-cultural competencies:a potential source of self esteem. Psicologia:Teoria e Pratica, 8(2) :51-68.
  • Robins, R. W., Trzesniewski, K. H., Tracy, J. L., Gosling, S. D., & Potter, J. (2002). Global self-esteem across the life span. Psychology and Aging,17, 423–434.
  • Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. Princeton, NJ: Princeton University Press.
  • Sagiv, L. & Schwartz, S. H. (2000). Value prioties and subjective well-being: Direct relations and congruity effects. European Journal of Social Psychology, 30,230-255.
  • Schwartz, S.H. & Boehenke, K. (2004). Evaluating the structure of human values with confirmatory factor analysis. Journal of Research in Personality, 38,230-255.
  • Yavuzer, H.(2003). Eğitim ve gelişim özellikleriyle okul çağı çocuğu. İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Yıldız, A. (2006). Birinci basamak sağlık hizmetleri nde çalışan hemşire ebe ve sağlık memurlarının benlik saygısı ve atılganlık düzeylerinin karşılaştırması. Sağlık Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi.
  • Yiğit, R., Dilmaç, B., Arıcak, O.T. & Deniz, M.E. (2010). Polislerin benlik saygısı ve mesleki benlik saygılarının sahip oldukları değerler açısından incelenmesi. Türk Polis Teşkilatında Yeni Gelişmeler Sempozyumu, Ankara-Türkiye. 9 -10 Nisan
Year 2011, Volume: 7 Issue: 1, 86 - 94, 17.03.2012

Abstract

References

  • Abramson, M. (2003).Sustainable relationships and competing values:Restorative justice initiatives and the police –a case study. Police Practice and Research ,4(44) ,391-398.
  • Adonu, J. K. (2004). The cultural grounding of marital relationship beliefs. Poster presented at the Annual Conference of the Department of Human Sciences, Brunel University, Runnymede Campus, Egham.
  • Akçay, R. C. (1994). Çanakkale ilinde görev yapan öğretmenlerin emekliliğe hazırlık eğitimine ihtiyaçları. A. Ü. S. B. Ü. Eğitim Yönetimi ve Planlaması Anabilim Dalı Basılmamış Doktora Tezi.
  • Aksoy, A. (2007). Suça itilen çocuklar. Yeniden Sağlık ve Eğitim Dergisi, 331–359.
  • Alkın, T. (1993). Benlik. Türk Psikiyatri Dergisi, 4(3). Andreyeva, G., Bezmenova, I., Rattazzi, A, M., Nitt, T. & Stetsenko, A. (2009). Self-esteem and values.
  • European Journal of Social Psychology,39, 40–51. Arıcak, T. (1999). Grupla psikolojik danışma yoluyla benlik ve mesleki benlik saygısının geliştirilmesi.
  • Doktora Tezi. Marmara üniversitesi, İstanbul. Avanoğlu-Kızıltepe, Z. (2004). Öğretişim: Eğitim psikolojisine çağdaş bir yaklaşım. İstanbul: Ofset Yayınevi.
  • Ayaz, S. (2002). Hemşirelerin benlik saygısı ve atılganlık düzeylerinin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Bacanlı, H. (2002). Psikolojik kavram analizleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Balkaya, H. (1992). Nevroz oluşumunda “görünen ben” ile “_ideal ben”arasındaki farkın önemi. Bilim Uzmanlığı Tezi, Erciyes Üniversitesi.
  • Michael, A. Caldero, Anthony P. Larose, (2001). Value consistency within the police: the lack of a gap, Policing: An International Journal of Police Strategies & Management, 24(2), 162 – 180.
  • Cevher, F. N. & Buluş, M. (2007). Benlik kavramı ve benlik saygısı: önemi ve geliştirilmesi. Akademik Dizayn Dergisi, 2, 52–64.
  • Coopersmıth, S. (1967). The antecedents of self-esteem. Freeman: San Francisco.
  • Dökmen, Ü. (2005). Küçük şeyler (2.baskı) İstanbul: Sistem Yayıncılık. Erdem, A. R. (2003). Üniversite kültüründe önemli bir unsur: Değeler. Değerler Egitim Dergisi, 1(4), 55– 72.
  • Goodwin, R., Costa, P. & Adonu, J. (2004). Social support and its consequences: ‘Positive’ and ‘deficiency’ values and their implications for support and self-esteem. British Journal of Social Psychology, 43(3), 465-474.
  • Harcar, T. (2005). 2000’li yıllarda amerikan ve türk yöneticilerinin bireysel yöneticilik değerlerine ilişkin iki kültür arası karşılaştırmaya yönelik bir araştırma. Doktora Tezi. İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Korkmaz, M. (1996) yetişkin örneklem için bir benlik saygısı ölçeğinin güvenirlik ve geçerlik çalışması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Köknel, Ö. (1989). Depresyon ruhsal çöküntü, İstanbul. Lönnovist, J-E., Verkasalo, M., Helkama, K., Kuçuradi (1985). Felsefi Açıdan Eğitim ve Türkiye’de Eğitim, İstanbul,17–18 Kasım.
  • Kuşdil,M.E. & Kağıtçıbaşı, Ç.(2000).Türk Öğretmenlerin Değerler yönelimi ve Schwartz değer kuramı. Türk Psikoloji Dergisi,15 (45),59–76.
  • Mehmetoglu,U.(2006).Gençlik,Değerler ve Din.Küresellesme, Ahlak ve Değerler. (Ed.Mehmetoglu& Mehmetoglu). İstanbul: Litera Yayıncılık.
  • Parker, S. & Allen, G. (1982). Work and retirement, London and Boston, Sağlık Bakanlığı (2002).Yaşlı Sağlığı Programı., 24. 07. 2002 Tarih ve 6886 Sayılı Yazısı, Ankara
  • Raghavan, C. (2006). A study of values as cross-cultural competencies:a potential source of self esteem. Psicologia:Teoria e Pratica, 8(2) :51-68.
  • Robins, R. W., Trzesniewski, K. H., Tracy, J. L., Gosling, S. D., & Potter, J. (2002). Global self-esteem across the life span. Psychology and Aging,17, 423–434.
  • Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. Princeton, NJ: Princeton University Press.
  • Sagiv, L. & Schwartz, S. H. (2000). Value prioties and subjective well-being: Direct relations and congruity effects. European Journal of Social Psychology, 30,230-255.
  • Schwartz, S.H. & Boehenke, K. (2004). Evaluating the structure of human values with confirmatory factor analysis. Journal of Research in Personality, 38,230-255.
  • Yavuzer, H.(2003). Eğitim ve gelişim özellikleriyle okul çağı çocuğu. İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Yıldız, A. (2006). Birinci basamak sağlık hizmetleri nde çalışan hemşire ebe ve sağlık memurlarının benlik saygısı ve atılganlık düzeylerinin karşılaştırması. Sağlık Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi.
  • Yiğit, R., Dilmaç, B., Arıcak, O.T. & Deniz, M.E. (2010). Polislerin benlik saygısı ve mesleki benlik saygılarının sahip oldukları değerler açısından incelenmesi. Türk Polis Teşkilatında Yeni Gelişmeler Sempozyumu, Ankara-Türkiye. 9 -10 Nisan
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Ruhi Yiğit

Publication Date March 17, 2012
Published in Issue Year 2011 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Yiğit, R. (2012). Emekli Polislerin Benlik Saygılarının Sahip Oldukları Değerler Açısından İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 86-94.

The content of the Mersin University Journal of the Faculty of Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.