BibTex RIS Cite

İlköğretim Matematik Dersi (1-5 Sınıflar) Öğretim Programında Yer Alan Problem Kurma Çalışmalarının İncelenmesi

Year 2011, Volume: 7 Issue: 2, 54 - 65, 08.05.2012

Abstract

Bu çalışma ile problem kurma çalışmalarına İlköğretim Matematik Dersi (1-5 sınıflar) Öğretim Programında nasıl yer verildiğinin araştırılması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda veriler,  doküman analiz tekniği yardımıyla toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara bakıldığında, problem kurma çalışmalarına sayılar ve ölçme öğrenme alanlarında yer verilirken, geometri ve veri öğrenme alanlarında yer verilmediği görülmüştür. Problem kurma ile ilgili olarak kazanım sayısının birinci sınıftan beşinci sınıfa doğru bir artış gösterdiği de görülmüştür Programda problem kurma ile ilgili kazanımlara ait örnek ve açıklamaların ise bazı alt öğrenme alanlarında yer aldığı, bazılarında ise yer almadığı görülmüştür. Problem kurma çalışmalarından ise ağırlıklı olarak serbest problem kurma çalışmalarına yer verildiği, bunun yanı sıra,  az da olsa yarı-yapılandırılmış problem kurma çalışmalarına da yer verildiği belirlenmiştir.

References

  • Abu-Elwan, R. (1999). The development of mathematical problem posing skills for prospective middle school teachers. Paper presented at the proceedings of the International Conference on Mathematical Education into the 21st Century: Social Challenges, Issues anda, Cairo, Egypt.
  • Cankoy, O. ve Darbaz, S. (2010). Problem kurma temelli problem çözme öğretiminin problemi anlama başarısına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38,11-24.
  • Christou, C., Mousoulides, N., Pittalis M., Pitta-Pantazi, D.&Sriraman, B. (2005). An empirical taxonomy of problem posing process. ZDM, 37 (3),149-158.
  • Leung, S. S. (1997). On the role of creative thinking in problem posing. International Reviews on Mathematical Education, 29(3), 81-85.
  • MEB (2009). İlköğretim matematik dersi (1-5.sınıflar) öğretim programı. Ankara Devlet Kitapları Basımevi.
  • Pirie, S.E.B. (2002). Problem posing: What can it tell us about students’ mathmatical understanding. Paper presented at the Proceedings of the 24th Annual Meeting North American Chapter of the International group for the Psychology of Mathematics Education, (p.925-958). GA,Athens.
  • Rivzi, N. F. (2004). Prospective teachers’ ability to pose word problems. International Journal for Mathematics Teaching and Learning, 12,1-22.
  • Silver, E. A. (1994). On mathematical problem posing. For the Learning of Mathematics, 14(1), 19-28.
  • Silver, E. A.&Cai, J. (1996). An analysis of artihmetic problem posing by middle school students. Journal for Research in Mathematics Education, 27(5), 521-539.
  • Silver, E. A.(1997).Fostering creativity through instruction rich in mathematical problem solving and problem posing. International Reviews on Mathematical Education,29(3),75-80.
  • Stoyanova, E. (2003). Extending students’ understanding of mathematics via problem posing. The Australian Mathematics Teacher,, 59(2), 32-40.
  • Stoyanova, E. &Ellerton, N. F. (1996). A framework for research into students' problem posing in school mathematics. In P. Clarkson (Ed.),Technology in Mathematics Education (p.518–525). Melbourne: Mathematics Education Research Group of Australasia.
  • Ticha, M.&Hospesova, A. (2009, January). Problem posing and development of pedagogical content knowledge in pre-service teacher training. Paper presented in CERME 6. Lyon, France.
  • Yıldırım, A ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (Genişletilmiş 5. Baskı).Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yuan, X.&Sriraman, B.(2010). An exploratory study of relationships between studnts’ creativity and mathematical problem posing abilities. In B.Sriraman&K. Lee (Eds.), The Elements of Creativity and Giftedness in Mathematics, (p.1-26). Sense Publishers.
Year 2011, Volume: 7 Issue: 2, 54 - 65, 08.05.2012

Abstract

References

  • Abu-Elwan, R. (1999). The development of mathematical problem posing skills for prospective middle school teachers. Paper presented at the proceedings of the International Conference on Mathematical Education into the 21st Century: Social Challenges, Issues anda, Cairo, Egypt.
  • Cankoy, O. ve Darbaz, S. (2010). Problem kurma temelli problem çözme öğretiminin problemi anlama başarısına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38,11-24.
  • Christou, C., Mousoulides, N., Pittalis M., Pitta-Pantazi, D.&Sriraman, B. (2005). An empirical taxonomy of problem posing process. ZDM, 37 (3),149-158.
  • Leung, S. S. (1997). On the role of creative thinking in problem posing. International Reviews on Mathematical Education, 29(3), 81-85.
  • MEB (2009). İlköğretim matematik dersi (1-5.sınıflar) öğretim programı. Ankara Devlet Kitapları Basımevi.
  • Pirie, S.E.B. (2002). Problem posing: What can it tell us about students’ mathmatical understanding. Paper presented at the Proceedings of the 24th Annual Meeting North American Chapter of the International group for the Psychology of Mathematics Education, (p.925-958). GA,Athens.
  • Rivzi, N. F. (2004). Prospective teachers’ ability to pose word problems. International Journal for Mathematics Teaching and Learning, 12,1-22.
  • Silver, E. A. (1994). On mathematical problem posing. For the Learning of Mathematics, 14(1), 19-28.
  • Silver, E. A.&Cai, J. (1996). An analysis of artihmetic problem posing by middle school students. Journal for Research in Mathematics Education, 27(5), 521-539.
  • Silver, E. A.(1997).Fostering creativity through instruction rich in mathematical problem solving and problem posing. International Reviews on Mathematical Education,29(3),75-80.
  • Stoyanova, E. (2003). Extending students’ understanding of mathematics via problem posing. The Australian Mathematics Teacher,, 59(2), 32-40.
  • Stoyanova, E. &Ellerton, N. F. (1996). A framework for research into students' problem posing in school mathematics. In P. Clarkson (Ed.),Technology in Mathematics Education (p.518–525). Melbourne: Mathematics Education Research Group of Australasia.
  • Ticha, M.&Hospesova, A. (2009, January). Problem posing and development of pedagogical content knowledge in pre-service teacher training. Paper presented in CERME 6. Lyon, France.
  • Yıldırım, A ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (Genişletilmiş 5. Baskı).Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yuan, X.&Sriraman, B.(2010). An exploratory study of relationships between studnts’ creativity and mathematical problem posing abilities. In B.Sriraman&K. Lee (Eds.), The Elements of Creativity and Giftedness in Mathematics, (p.1-26). Sense Publishers.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Çiğdem Kılıç

Publication Date May 8, 2012
Published in Issue Year 2011 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Kılıç, Ç. (2012). İlköğretim Matematik Dersi (1-5 Sınıflar) Öğretim Programında Yer Alan Problem Kurma Çalışmalarının İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 54-65. https://doi.org/10.17860/efd.25363

The content of the Mersin University Journal of the Faculty of Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.