A Qualitative Study on the Use of Project Based Learning Method in Web Design Course. The aim of this study is to explore students’ perceptions of the use of Project Based Learning (PBL) method in Web Design Course. Study group included fourth year students enrolled at the department of Computer Technologies and Instruction at Education Faculty, at department of Computer Teaching at Technical Education Faculty and second year students of Vocational and Technical College in Fırat University. This is a qualitative study in nature. In order to collect qualitative data, an interview form including four semistructured questions, was used and totally 54 students were interviewed. Content analysis technique was used to analyze the data. Students indicated that PBL provided effective learning, active participation and permanence in learning. They also emphasized that PBL gave them the opportunity of practicing, increased cooperation and motivation. So they wanted PBL to be used in other similar courses as well. Students complained lack of theoretical knowledge, insufficiency of time and effective supervision. Based on the study results, following recommendations are offered: PBL method should be used in other similar design courses. The students should be directed according to the principles of PBL and should be provided efficient theoretical knowledge. There should be effective communication between students and teachers in PBL process. Teachers should have both theoretical and technical knowledge about the course and PBL method. Necessary equipment should be provided to implement PBL method effectively in Web Design course. Students should do more practices to make suitable and correct assessment.
Project-based learning web design course design qualitative study
Bu araştırmanın amacı Web Tasarımı dersinde Proje Tabanlı Öğrenme (PTÖ) yönteminin kullanılmasının etkilerine ilişkin öğrenci görüşlerini belirlemektir. Çalışma grubunu Fırat Üniversitesi’nde Web Tasarımı Dersini alan Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Bölümü ile Teknik Eğitim Fakültesi Bilgisayar Öğretmenliği Bölümü 4. sınıf öğrencileri ve Teknik Bilimler Meslek Yüksek Okulu Bilgisayar Programcılığı 2. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı bu çalışmada durum çalışması deseni ve tipik durum örneklemesi yöntemi dikkate alınmıştır. Öğrenci görüşleri yarı yapılandırılmış dört sorudan oluşan bir görüşme formuyla alınmıştır. Görüşme sonucunda elde edilen veriler QSR N-VIVO 8 programı kullanılarak içerik analizi tekniğiyle çözümlenmiştir. Öğrenciler PTÖ’nün etkili öğrenmeyi, aktif katılımı ve bilgide kalıcılığı sağladığını vurgulamışlardır. PTÖ’nün uygulama imkânı sunduğunu, işbirliği ile motivasyonu arttırdığını bu nedenle benzer derslerde de kullanılması gerektiğini belirtmişlerdir. Öğrenciler en çok teorik bilgi eksikliği, zaman yetersizliği ve denetim eksikliğinden şikâyet etmişlerdir. Araştırma bulguları doğrultusunda öğrencilerin PTÖ ilkelerine uygun yönlendirilmeleri, teorik bilgi eksikliklerinin giderilmesi, daha fazla örnek uygulamalarla doğru değerlendirmenin yapılması gibi önerilerde bulunulmaktadır.
Anahtar kelimeler: Proje tabanlı öğrenme yöntemi, web tasarımı dersi, tasarım, nitel çalışma
Proje tabanlı öğrenme yöntemi web tasarımı dersi tasarım nitel araştırma
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Nisan 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 9 Sayı: 1 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.