Bu çalışmanın amacı, (1) öğretmen adaylarının eğitme-öğretme özyetkinliğine yönelik bir
ölçek geliştirmek, (2) öğretmen adaylarının özyetkinliklerinin ne düzeyde olduğunu belirlemek ve
değerlendirilmek, (3) öğretmen adaylarının eğitme-öğretme özyetkinlik düzeylerinin çeşitli
değişkenler açısından incelemektir. Bu amaçlar doğrultusunda araştırma eğitim fakültesinin çeşitli
bölümlerinden mezun olan 307 öğretmen adayı üzerinde yürütülmüştür. Araştırmanın birinci amacına
ulaşabilmek için hazırlanan 25 maddelik denemelik eğitme-öğretme özyetkinlik ölçeği çalışma
grubuna uygulanmış, elde edilen veriler üzerinden ölçeğin geçerlik ve güvenirliğine kanıt sağlamak
amacıyla faktör analizi, madde test korelasyonları, Cronbach α güvenirlik katsayısı ve test-tekrar test
güvenirliği hesaplanmıştır. Tüm bu analizler sonucunda, öğretmen adaylarının eğitme-öğretme
özyetkinliğini ölçmeye yönelik tatmin edici düzeyde geçerlik ve güvenirliğe sahip bir ölçek
oluşturulmuştur. Araştırmanın ikinci amacına ulaşabilmek için geliştirilen bu ölçek gruba
uygulandıktan sonra tüm gruba ve çeşitli değişkenlere (bölüm, öğretim türü, cinsiyet) göre betimsel
istatistikler hesaplanmış ve literatüre dayalı yorumlanmıştır. Araştırmanın üçüncü amacına
ulaşabilmek için ise, toplanan veriler üzerinde t-testi ve varyans analizi yürütülmüştür. Sonuç olarak,
öğretmen adaylarının özyetkinlik düzeylerinin genel olarak yüksek olduğu ve öğretmen adaylarının
özyetkinlik düzeyleri arasında cinsiyete ve mezun olunan öğretim türüne göre anlamlı farklılık
olmamasına rağmen bölümlere göre anlamlı farklılıklar bulunmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 16, 2014 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 3 Issue: 1 |
The content of the Mersin University Journal of the Faculty of Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.