Bireylerin yaşamındaki önemli kayıplar (ölümler) çok çeşitli yas tepkilerinin ortaya çıkmasına
neden olmaktadır. Kayıplar karşısında birçok birey, ortaya çıkan yas tepkileri ile çeşitli yollarla baş
ederek mevcut durumlarına uyum gösterebilmektedir. Bununla birlikte, bazı bireyler ise kayıpları
sonucu ortaya çıkan yas tepkilerini çözümleme ve yas süreci ile baş etme sürecinde bir çok sorun
yaşayabilmektedirler. Yas danışmanlığı ile bu tür durumlarda yaşanan kayba yönelik olarak
danışanlara önemli ve etkili yardımlar sunulabilmektedir. Özellikle, 18-23 yaş arası üniversite
öğrencileri yaşadıkları kayıplar sonrası ciddi sorunlar yaşayabilmektedirler. Gelişimsel özellikleri
açısından bakıldığında, üniversite öğrencilerinin içinde bulundukları yaş dönemi öğrencilerin
çoğunlukla ailelerinden ilk defa ayrılarak, kendi bağımsız kimliklerini oluşturmaya çalıştıkları bir
süreci kapsamaktadır (Janowiak, Mei-Tal ve Drapkin, 1995). Bu dönemde, çok sevdikleri ya da
kendilerine yakın hissettikleri bireylerin ölümü, gençler açısından önemli gelişimsel ve akademik
sorunları da beraberinde getirebilmektedir (Toth, Stockton ve Browne, 2000). Bu çalışmada, Orta
Doğu Teknik Üniversitesi (ODTÜ), Psikolojik Danışma ve Rehberlik Merkezi (PDRM) bünyesinde
yas sürecindeki üniversite öğrencilerine uygulanan ve Worden (2001) tarafından geliştirilen yas
danışmanlığı modeli incelenmiştir. Bu kapsamda, genel olarak yas kavramı ve yas tepkileri ile yasın
üniversite öğrencileri üzerindeki etkilerine değinilerek, ilgili modelin amaçları, aşamaları ve danışma
sürecinde kullanılan ilke ve teknikler ele alınmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 16, 2014 |
Published in Issue | Year 2006 Volume: 2 Issue: 2 |
The content of the Mersin University Journal of the Faculty of Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.