The purpose of this study has been to examine the learning stations method and the contextbased teaching technique, which is contained in the basic structure of the high school physics instruction program in Turkey's high schools, in terms of their effects on student achievement and retention related to basic knowledge on the nature of physics. The study group for the research comprised of 84 students enrolled in three separate 9th grade classes at a public high school. The research used a pretest-posttest and control group quasi-experimental model; the Learning Stations Group (n=28) and the Context-Based Teaching Group (n=28) formed the two study groups while a Traditional Learning Group (n=28) was also included in the study as a control. Data collection for the research was performed using a "Nature of Physics Unit Traditional Test" set up to measure academic achievement with regard to the basic knowledge offered in the unit on "The Nature of Physics." At the end of the research, it was concluded that the achievement scores of the students in the learning stations group were significantly higher than in the other two groups and that all three groups were able to retain their knowledge; the groups showed no significant difference in terms of learning retention
Bu araştırmada, öğrenme istasyonları yöntemi ile Türkiye’de lise düzeyi fizik öğretim programının temel yapısında yer verilen yaşam temelli öğretim yönteminin, öğrencilerin fiziğin doğası ile ilgili temel bilgilere yönelik ders başarıları ve kalıcılık üzerindeki etkilerini incelemek amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, bir devlet lisesinde 9. Sınıf düzeyinde üç ayrı sınıfta öğrenim gören 84 öğrenciden oluşmuştur. Araştırmada ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel araştırma modeli kullanılmış; araştırma, Öğrenme İstasyonları Grubu (n=28) ve Yaşam Temelli Öğretim Grubu (n=28) olarak iki deney, Geleneksel Öğretim Grubu olarak bir kontrol grubu (n=28) üzerinde yürütülmüştür. Bu araştırmada veri toplama aracı olarak “Fiziğin Doğası” ünitesindeki temel bilgilere yönelik ders başarılarını ölçmek amacıyla “Fiziğin Doğası Ünitesi Klasik Sınavı” kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, öğrenme istasyonları grubundaki öğrencilerin başarı puanlarının diğer iki gruba göre anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu; her üç grupta da öğrencilerin kalıcı öğrenmeler gerçekleştirdikleri ve gruplar arasında öğrenmelerin kalıcılıkları bakımından anlamlı bir farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | August 27, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 11 Issue: 2 |
Once articles are published in the journal, the publishing rights belong to the journal. All articles published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license, which permits sharing by others.