Research Article
BibTex RIS Cite

Öğrencilerin “Maddenin Tanecikli Yapısı” Konusu ile Bağlamları İlişkilendirme Durumlarının İncelenmesi

Year 2017, Volume: 13 Issue: 1, 303 - 322, 16.04.2017
https://doi.org/10.17860/mersinefd.306003

Abstract

Öğrencilerin kavramları kendi yaşantılarıyla ilişkilendirememeleri ve bunun
sonucunda ortaya çıkan alternatif kavramalar, derse karşı motivasyonsuzluk ve
akademik başarısızlık bilim insanlarını bağlam temelli öğrenme yaklaşımına
yönlendirmiştir. Bağlam temelli öğrenme yaklaşımına göre öğrencilerin gerçek
yaşam konuları ile fen arasındaki ilişkiyi farkına varmalarını sağlamak
gerekmektedir. Her basamağında bağlamsal öğrenmeyi ön planda tutan REACT
stratejisi ise bağlam temelli öğrenme yaklaşımını, öğretim uygulamalarına
yansıtmaya çalışan bir uygulama yöntemidir. Bu araştırma, REACT stratejisine
yönelik geliştirilen öğretim materyallerinin öğrencilerin “maddenin tanecikli
yapısı" konusu ile bağlamları ilişkilendirmeleri üzerine etkisini
incelenmeyi amaçlamaktadır. Araştırma deneysel araştırma yönteminin ön test -
son test kontrol gruplu deseni ile yürütülmüştür. Deney grubu 50, kontrol grubu
51 olmak üzere 101, 6. sınıf öğrencisi araştırmaya katılmıştır. Geliştirilen
öğretim materyali animasyonlardan, çalışma yapraklarından ve örnek olaylardan
oluşmaktadır. Öğretim materyali "sıcak hava balonu ve çalışma
prensibi" ana bağlamı çerçevesinde her basamağında bağlamsal öğrenmenin ön
planda tutulduğu REACT stratejisine göre geliştirilmiştir. Veriler açık uçlu
sorulardan oluşan bağlam testi ve yarı yapılandırılmış mülakat sorularıyla
toplanmıştır. Bağlam testi ön, son ve gecikmiş test olarak, mülakatlar ise ön
ve son mülakat olarak uygulanmıştır. Elde edilen bulgular deney grubunda
yürütülen öğretim materyalinin kontrol grubunda yürütülen öğretim materyaline
göre daha etkili olduğunu göstermektedir. Araştırma sonucu öğrencilerin günlük
hayatlarında karşılaştıkları bağlamları tanecik boyutunda değil daha çok
makroskobik boyutta ilişkilendirme (kısmi ilişkilendirme) yapabildiklerini
göstermektedir.

References

  • Adadan, E., Irving, K.E., & Trundle, K.C. (2009). Impacts of multi‐representational ınstruction on high school students’ conceptual understandings of the particulate nature of matter, International Journal of Science Education, 31(13), 1743-1775.
  • Adadan, E., Trundle, K.C., & Irving, K.E. (2010). Exploring grade 11 students' conceptual pathways of the particulate nature of matter in the context of multirepresentational instruction. Journal of Research in Science Teaching, 47(8), 1004-1035.
  • Adbo, K., & Taber, K.S. (2009). Learners’ mental models of the particle nature of matter: A study of 16‐year‐old Swedish science students. International Journal of Science Education, 31(6), 757-786.
  • Ayas, A., & Özmen, H. (2002). A study of students' level of understanding of the particulate nature of matter at secondary school level. Bogaziçi Üniversity Journal of Education, 19(2), 45-60.
  • Aydeniz, M., & Kotowski, E.L. (2012). What do middle and high school students know about the particulate nature of matter after instruction? Implications for practice. School Science and Mathematics, 112(2), 59-65.
  • Ayvacı, H.Ş., Er Nas, S., & Dilber, Y. (2016). Bağlam temelli rehber materyallerin öğrencilerin kavramsal anlamaları üzerine etkisi: “iletken ve yalıtkan maddeler” örneği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 51-78.
  • Baret, E., & Ayuso, E. (2000). Teaching genetics at secondary school: a strategy for teaching about the location of inheriance information, Science Education, 84, 313-351.
  • Belt, S.T., Leisvik, M.J., Hyde, A.J., & Overton, T.L. (2005). Using a context-based approach to undergraduate chemistry teaching–a case study for introductory physical chemistry. Chemistry Education Research and Practice, 6(3), 166-179.
  • Bennett, J., Hogarth, S., & Lubben, F. (2003). A systematic review of the effects of context-based and science-technology-society (STS) approaches in the teaching of secondary science: Review summary. EPPI-Centre and University of York.
  • Boz, Y. (2006). Turkish pupils’ conceptions of the particulate nature of matter. Journal of Science Education and Technology, 15(2), 203-213.
  • Bülbül, M.Ş. ve Aktaş, G. (2013). Fizik dersleri için bağlam temelli drama uygulamaları. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 381-389.
  • Campbell, B., & Lubben, F. (2000). Learning science through contexts: helping pupils make sense of everyday situations. International Journal of Science Education, 22(3), 239-252.
  • Chang, H.J. (1998). Korea: the misunderstood crisis. World development, 26(8), 1555-1561.
  • Choi, H.J., & Johnson, S. D. (2005). The effect of context-based video instruction on learning and motivation in online courses. The American Journal of Distance Education, 19(4), 215-227.
  • Çökelez, A. (2009). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin tanecik kavramı hakkındaki görüşleri: Bilgi dönüşümü. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 64-75.
  • CORD. (1999a). Teaching mathematics contextually. Waco, Texas, USA: CORD Communications, Inc.
  • CORD. (1999b). Teaching science contextually. Waco, Texas, USA: CORD Communications, Inc.
  • Crawford, M., & Witte M. (1999). Strategies for mathematics: teaching in context. Educational Leadership, 57(3), 34-38.
  • Crawford, M.L. (2001). Teaching contextually: research, rationale, and techniques for improving student motivation and achievement in mathematics and science. CCI Publishing, Waco, Texas.
  • Crespo, M.Á.G., & Pozo, J.I. (2004). Relationships between everyday knowledge and scientific knowledge: understanding how matter changes. International Journal of Science Education, 26(11), 1325-1343.
  • Demircioğlu, H., Vural, S. ve Demircioğlu, G. (2012). REACT stratejisine uygun hazırlanan materyalin üstün yetenekli öğrencilerin başarısı üzerine etkisi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 101-144.
  • Er Nas, S., Şenel Çoruhlu, T., & Kirman Bilgin, A. (2016). The effect of fire context on the conceptual understanding of students: expansion-contraction. Educational Research and Reviews, 11(21), 1973-1985.
  • Erten, H. ve Yıldırım, B. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının gazlar konusundaki kavramları anlama düzeyleri ile kavram yanılgılarının tespiti. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu içinde (s.335-340). Elazığ: Fırat Üniversitesi.
  • Gılbert, J.K. (2008). Science communication: towards a proper emphasis on the social aspects of Science and Technology. Alexandria-Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 1(1), 3-25.
  • Gilbert, J.K., Bulte, A.M., & Pilot, A. (2011). Concept development and transfer in context‐based science education. International Journal of Science Education, 33(6), 817-837.
  • Gopal, H., Kleinsmidt, J., Case, J., & Musonge, P. (2004). An investigation of tertiary students' understanding of evaporation, condensation and vapour pressure. International Journal of Science Education, 26(13), 1597-1620.
  • Hull, D. (1999). Teaching mathematics contextually, The Cornerstone of Tech Prep. CORD Communications, Inc., Waco, Texas.
  • Ingram, S. J. (2003). The effects of contextual learning ınstruction on science achievement of male and female tenth grade students, Unpublished Phd Thesis, University of South Alabama, Instructional Design and Development, USA.
  • Johnson, P. (1998). Progression in children's understanding of a ‘basic’ particle theory: A longitudinal study. International Journal of Science Education, 20(4), 393-412.
  • Johnson, P., & Papageorgiou, G. (2010). Rethinking the introduction of particle theory: A substance‐based framework. Journal of Research in Science Teaching, 47(2), 130-150.
  • Kalın, B. ve Arıkıl, G. (2010). Çözeltiler konusunda üniversite öğrencilerinin sahip olduğu kavram yanılgıları. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 4(2), 177-206.
  • Kaptan, F. ve Korkmaz, H. (2001). Hizmet öncesi sınıf öğretmenlerinin fen eğitiminde ısı ve sıcaklıkla ilgili kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 59-65.
  • Kenan, O. (2014). Maddenin tanecikli yapısı ünitesine yönelik zenginleştirilmiş bilgisayar destekli öğretim materyalinin geliştirilmesi ve etkililiğinin araştırılması. Yayınlanmamış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Kesidou, S., & Duit, R. (1993). Students' conceptions of the second law of thermodynamics an interpretive study. Journal of Research in Science Teaching, 30(1), 85-106.
  • King, D.T., & Ritchie, S.M. (2013). Academic success in context- based chemistry: demonstrating fluid transitions between concepts and context, International Journal of Science Education, 35(7), 1159-1182.
  • King, D., Bellocchi, A., & Ritchie, S.M. (2008). Making connections: Learning and teaching chemistry in context. Research in Science Education, 38(3), 365-384.
  • Kirman Bilgin, A. (2015). Maddenin yapısı ve özellikleri ünitesi kapsamında REACT stratejisine yönelik tasarlanan öğretim materyallerinin etkililiğinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Kokkotas, P., Vlachos, I., & Koulaidis, V. (1998). Teaching the topic of the particulate nature of matter in prospective teachers’ training courses. International Journal of Science Education, 20(3), 291-303.
  • Macaroğlu Akgül, E. ve Şentürk, K. (2001). Çocukta yüzme ve batma kavramlarınınn gelişimi. Yeni Binyılın Başında Türkiye’de Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Marek, E.A. (1986). They misunderstand, but they’ll pass. The Science Teacher, 32–35.
  • Maskill, R., Cachapuz, A.F.C., & Koulaidis V. (1997). Young pupils’ ideas about the microscopic nature of matter in three different European countries, International Journal of Science Education, 19(6), 631-645.
  • Meşeci, B., Tekin, S. ve Karamustafaoğlu, S. (2013). Maddenin tanecikli yapısıyla ilgili kavram yanılgılarının tespiti. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 20-40.
  • Moore, T., & Harrison, A. (2007). Floating and sinking: Everyday science in middle school. 1-14. http://acquire.cqu.edu.au:8080/vital/access/manager/Repository/cqu:1922 adresinden 20 Ağustos 2015.tarihinde edinilmiştir.
  • Nakhleh, M.B., & Samarapungavan, A. (1999). Elementary school children’s beliefs about matter. Journal of Research in Science Teaching, 36(7), 777–805.
  • O’Connor, C., & Hayden, H. (2008). Contextualising nanotechnology in chemistry education. Chemistry Education Research and Practice, 9(1), 35-42.
  • Öcal, C. (2014). Ortaokul fen bilimleri 6. sınıf ders kitabı, s, 85-96. (Ed: Hülya Özdoğan). Fenbil Yayıncılık, İstanbul.
  • Özmen, H., & Kenan, O. (2007). Determination of the Turkish primary students’ views about the particulate nature of matter. In Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching. 8(1), 1-15.
  • Özmen, H., Ayas, A., & Coştu, B. (2002). Determination of the science student teachers’ understanding level and misunderstandings about the particulate nature of the matter. Educational Sciences: Theory & Practice, 2(2), 507-529.
  • Potter, N.M., & Overton, T.L. (2006). Chemistry in sport: context-based e-learning in chemistry. Chemistry Education Research and Practice, 7(3), 195-202.
  • Pozo, J.I., & Gomez Crespo, M.A. (2005). The embodied nature of implicit theories: The consistency of ideas about the nature of matter. Cognition and Instruction, 23(3), 351-387.
  • Sözbilir, M., Sadi, S., Kutu, H. ve Yıldırım, A. (2007). Kimya eğitiminde içeriğe/bağlama dayalı (context-based) Öğretim Yaklaşımı ve dünyadaki uygulamaları, I. Ulusal Kimya Eğitimi Kongresi, İstanbul üniversitesi, İstanbul.
  • Taber, K.S. (2000). Chemistry lessons for universities? A review of Constructivist ideas. University Chemistry Education, 4(2), 63-72.
  • Teichert, M.A., Tien, L.T., Anthony, S., & Rickey, D. (2008). Effects of context on students’ molecular‐level ideas. International Journal of Science Education, 30(8), 1095-1114.
  • Ültay, N., Durukan, Ü.G., & Ültay, E. (2015). Evaluation of the effectiveness of conceptual change texts in the REACT strategy. Chemistry Education Research and Practice, 16(1), 22-38.
  • Ünal, S., & Coştu, B. (2005). Problematic issue for students: Does it sink or float. In Asia-Pasific Forum on Science Learning and Teaching, 6(1), 1-16.
  • Valanides, N. (2000). Primary student teachers’understanding of the particulate nature of matter and its transformations during dissolving. Chemistry Education Research and Practice, 1(2), 249-262.
  • Whitelegg, E., & Parry, M. (1999). Real-life contexts for learning physics: Meanings, issues and practice. Physics Education, 34, 68-72.
  • Wieringa, N., Janssen, F.J. and Van Driel, J.H. (2011). Biology teachers designing context-based lessons for their classroom practice-the importance of rules-of-thumb. International Journal of Science Education, 33(17), 2437-2462.
Year 2017, Volume: 13 Issue: 1, 303 - 322, 16.04.2017
https://doi.org/10.17860/mersinefd.306003

Abstract

References

  • Adadan, E., Irving, K.E., & Trundle, K.C. (2009). Impacts of multi‐representational ınstruction on high school students’ conceptual understandings of the particulate nature of matter, International Journal of Science Education, 31(13), 1743-1775.
  • Adadan, E., Trundle, K.C., & Irving, K.E. (2010). Exploring grade 11 students' conceptual pathways of the particulate nature of matter in the context of multirepresentational instruction. Journal of Research in Science Teaching, 47(8), 1004-1035.
  • Adbo, K., & Taber, K.S. (2009). Learners’ mental models of the particle nature of matter: A study of 16‐year‐old Swedish science students. International Journal of Science Education, 31(6), 757-786.
  • Ayas, A., & Özmen, H. (2002). A study of students' level of understanding of the particulate nature of matter at secondary school level. Bogaziçi Üniversity Journal of Education, 19(2), 45-60.
  • Aydeniz, M., & Kotowski, E.L. (2012). What do middle and high school students know about the particulate nature of matter after instruction? Implications for practice. School Science and Mathematics, 112(2), 59-65.
  • Ayvacı, H.Ş., Er Nas, S., & Dilber, Y. (2016). Bağlam temelli rehber materyallerin öğrencilerin kavramsal anlamaları üzerine etkisi: “iletken ve yalıtkan maddeler” örneği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 51-78.
  • Baret, E., & Ayuso, E. (2000). Teaching genetics at secondary school: a strategy for teaching about the location of inheriance information, Science Education, 84, 313-351.
  • Belt, S.T., Leisvik, M.J., Hyde, A.J., & Overton, T.L. (2005). Using a context-based approach to undergraduate chemistry teaching–a case study for introductory physical chemistry. Chemistry Education Research and Practice, 6(3), 166-179.
  • Bennett, J., Hogarth, S., & Lubben, F. (2003). A systematic review of the effects of context-based and science-technology-society (STS) approaches in the teaching of secondary science: Review summary. EPPI-Centre and University of York.
  • Boz, Y. (2006). Turkish pupils’ conceptions of the particulate nature of matter. Journal of Science Education and Technology, 15(2), 203-213.
  • Bülbül, M.Ş. ve Aktaş, G. (2013). Fizik dersleri için bağlam temelli drama uygulamaları. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 381-389.
  • Campbell, B., & Lubben, F. (2000). Learning science through contexts: helping pupils make sense of everyday situations. International Journal of Science Education, 22(3), 239-252.
  • Chang, H.J. (1998). Korea: the misunderstood crisis. World development, 26(8), 1555-1561.
  • Choi, H.J., & Johnson, S. D. (2005). The effect of context-based video instruction on learning and motivation in online courses. The American Journal of Distance Education, 19(4), 215-227.
  • Çökelez, A. (2009). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin tanecik kavramı hakkındaki görüşleri: Bilgi dönüşümü. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 64-75.
  • CORD. (1999a). Teaching mathematics contextually. Waco, Texas, USA: CORD Communications, Inc.
  • CORD. (1999b). Teaching science contextually. Waco, Texas, USA: CORD Communications, Inc.
  • Crawford, M., & Witte M. (1999). Strategies for mathematics: teaching in context. Educational Leadership, 57(3), 34-38.
  • Crawford, M.L. (2001). Teaching contextually: research, rationale, and techniques for improving student motivation and achievement in mathematics and science. CCI Publishing, Waco, Texas.
  • Crespo, M.Á.G., & Pozo, J.I. (2004). Relationships between everyday knowledge and scientific knowledge: understanding how matter changes. International Journal of Science Education, 26(11), 1325-1343.
  • Demircioğlu, H., Vural, S. ve Demircioğlu, G. (2012). REACT stratejisine uygun hazırlanan materyalin üstün yetenekli öğrencilerin başarısı üzerine etkisi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 101-144.
  • Er Nas, S., Şenel Çoruhlu, T., & Kirman Bilgin, A. (2016). The effect of fire context on the conceptual understanding of students: expansion-contraction. Educational Research and Reviews, 11(21), 1973-1985.
  • Erten, H. ve Yıldırım, B. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının gazlar konusundaki kavramları anlama düzeyleri ile kavram yanılgılarının tespiti. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu içinde (s.335-340). Elazığ: Fırat Üniversitesi.
  • Gılbert, J.K. (2008). Science communication: towards a proper emphasis on the social aspects of Science and Technology. Alexandria-Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 1(1), 3-25.
  • Gilbert, J.K., Bulte, A.M., & Pilot, A. (2011). Concept development and transfer in context‐based science education. International Journal of Science Education, 33(6), 817-837.
  • Gopal, H., Kleinsmidt, J., Case, J., & Musonge, P. (2004). An investigation of tertiary students' understanding of evaporation, condensation and vapour pressure. International Journal of Science Education, 26(13), 1597-1620.
  • Hull, D. (1999). Teaching mathematics contextually, The Cornerstone of Tech Prep. CORD Communications, Inc., Waco, Texas.
  • Ingram, S. J. (2003). The effects of contextual learning ınstruction on science achievement of male and female tenth grade students, Unpublished Phd Thesis, University of South Alabama, Instructional Design and Development, USA.
  • Johnson, P. (1998). Progression in children's understanding of a ‘basic’ particle theory: A longitudinal study. International Journal of Science Education, 20(4), 393-412.
  • Johnson, P., & Papageorgiou, G. (2010). Rethinking the introduction of particle theory: A substance‐based framework. Journal of Research in Science Teaching, 47(2), 130-150.
  • Kalın, B. ve Arıkıl, G. (2010). Çözeltiler konusunda üniversite öğrencilerinin sahip olduğu kavram yanılgıları. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 4(2), 177-206.
  • Kaptan, F. ve Korkmaz, H. (2001). Hizmet öncesi sınıf öğretmenlerinin fen eğitiminde ısı ve sıcaklıkla ilgili kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 59-65.
  • Kenan, O. (2014). Maddenin tanecikli yapısı ünitesine yönelik zenginleştirilmiş bilgisayar destekli öğretim materyalinin geliştirilmesi ve etkililiğinin araştırılması. Yayınlanmamış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Kesidou, S., & Duit, R. (1993). Students' conceptions of the second law of thermodynamics an interpretive study. Journal of Research in Science Teaching, 30(1), 85-106.
  • King, D.T., & Ritchie, S.M. (2013). Academic success in context- based chemistry: demonstrating fluid transitions between concepts and context, International Journal of Science Education, 35(7), 1159-1182.
  • King, D., Bellocchi, A., & Ritchie, S.M. (2008). Making connections: Learning and teaching chemistry in context. Research in Science Education, 38(3), 365-384.
  • Kirman Bilgin, A. (2015). Maddenin yapısı ve özellikleri ünitesi kapsamında REACT stratejisine yönelik tasarlanan öğretim materyallerinin etkililiğinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Kokkotas, P., Vlachos, I., & Koulaidis, V. (1998). Teaching the topic of the particulate nature of matter in prospective teachers’ training courses. International Journal of Science Education, 20(3), 291-303.
  • Macaroğlu Akgül, E. ve Şentürk, K. (2001). Çocukta yüzme ve batma kavramlarınınn gelişimi. Yeni Binyılın Başında Türkiye’de Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Marek, E.A. (1986). They misunderstand, but they’ll pass. The Science Teacher, 32–35.
  • Maskill, R., Cachapuz, A.F.C., & Koulaidis V. (1997). Young pupils’ ideas about the microscopic nature of matter in three different European countries, International Journal of Science Education, 19(6), 631-645.
  • Meşeci, B., Tekin, S. ve Karamustafaoğlu, S. (2013). Maddenin tanecikli yapısıyla ilgili kavram yanılgılarının tespiti. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 20-40.
  • Moore, T., & Harrison, A. (2007). Floating and sinking: Everyday science in middle school. 1-14. http://acquire.cqu.edu.au:8080/vital/access/manager/Repository/cqu:1922 adresinden 20 Ağustos 2015.tarihinde edinilmiştir.
  • Nakhleh, M.B., & Samarapungavan, A. (1999). Elementary school children’s beliefs about matter. Journal of Research in Science Teaching, 36(7), 777–805.
  • O’Connor, C., & Hayden, H. (2008). Contextualising nanotechnology in chemistry education. Chemistry Education Research and Practice, 9(1), 35-42.
  • Öcal, C. (2014). Ortaokul fen bilimleri 6. sınıf ders kitabı, s, 85-96. (Ed: Hülya Özdoğan). Fenbil Yayıncılık, İstanbul.
  • Özmen, H., & Kenan, O. (2007). Determination of the Turkish primary students’ views about the particulate nature of matter. In Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching. 8(1), 1-15.
  • Özmen, H., Ayas, A., & Coştu, B. (2002). Determination of the science student teachers’ understanding level and misunderstandings about the particulate nature of the matter. Educational Sciences: Theory & Practice, 2(2), 507-529.
  • Potter, N.M., & Overton, T.L. (2006). Chemistry in sport: context-based e-learning in chemistry. Chemistry Education Research and Practice, 7(3), 195-202.
  • Pozo, J.I., & Gomez Crespo, M.A. (2005). The embodied nature of implicit theories: The consistency of ideas about the nature of matter. Cognition and Instruction, 23(3), 351-387.
  • Sözbilir, M., Sadi, S., Kutu, H. ve Yıldırım, A. (2007). Kimya eğitiminde içeriğe/bağlama dayalı (context-based) Öğretim Yaklaşımı ve dünyadaki uygulamaları, I. Ulusal Kimya Eğitimi Kongresi, İstanbul üniversitesi, İstanbul.
  • Taber, K.S. (2000). Chemistry lessons for universities? A review of Constructivist ideas. University Chemistry Education, 4(2), 63-72.
  • Teichert, M.A., Tien, L.T., Anthony, S., & Rickey, D. (2008). Effects of context on students’ molecular‐level ideas. International Journal of Science Education, 30(8), 1095-1114.
  • Ültay, N., Durukan, Ü.G., & Ültay, E. (2015). Evaluation of the effectiveness of conceptual change texts in the REACT strategy. Chemistry Education Research and Practice, 16(1), 22-38.
  • Ünal, S., & Coştu, B. (2005). Problematic issue for students: Does it sink or float. In Asia-Pasific Forum on Science Learning and Teaching, 6(1), 1-16.
  • Valanides, N. (2000). Primary student teachers’understanding of the particulate nature of matter and its transformations during dissolving. Chemistry Education Research and Practice, 1(2), 249-262.
  • Whitelegg, E., & Parry, M. (1999). Real-life contexts for learning physics: Meanings, issues and practice. Physics Education, 34, 68-72.
  • Wieringa, N., Janssen, F.J. and Van Driel, J.H. (2011). Biology teachers designing context-based lessons for their classroom practice-the importance of rules-of-thumb. International Journal of Science Education, 33(17), 2437-2462.
There are 58 citations in total.

Details

Journal Section Makaleler
Authors

Arzu Kirman Bilgin

Nevzat Yiğit

Publication Date April 16, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 13 Issue: 1

Cite

APA Kirman Bilgin, A., & Yiğit, N. (2017). Öğrencilerin “Maddenin Tanecikli Yapısı” Konusu ile Bağlamları İlişkilendirme Durumlarının İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 303-322. https://doi.org/10.17860/mersinefd.306003

Cited By








The content of the Mersin University Journal of the Faculty of Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.