Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rolleri Ve Çatışma Çözme Stillerinin İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 13 Sayı: 3, 1017 - 1034, 29.12.2017
https://doi.org/10.17860/mersinefd.320021

Öz









Bu
araştırmanın amacı Adıyaman Üniversitesi’ndeki öğrencilerin toplumsal cinsiyet
rolleri ve çatışma çözme stillerini incelemektir.
Araştırmada Adıyaman Üniversitesine 2015-2016 eğitim-öğretim yılında
devam eden 209’i erkek (% 45,6) ve 249’u (% 54,4) kadınlardan olmak üzere
toplam 458 kişi (
yaş=22,39, Sd=1,76, ranj= 19-37) çalışma
grubunu oluşturmuştur. Araştırmada veri toplamak amacıyla araştırmacının
geliştirdiği “Kişisel Bilgi Formu”, Zeyneloğlu
ve Terzioğlu’nun (2011)
geliştirdiği
Toplumsal Cinsiyet
Rolleri Ölçeği
ve Johnson ve Johnson
(2008) tarafından geliştirilen Türkçe’ye Uyarlaması Karadağ ve Tosun (2014)
tarafından yapılan Çatışma Eylem Stilleri Ölçeği
kullanılmıştır. Araştırmanın verileri betimsel
istatistikler, Pearson Momentler Çarpımı Korelasyonu, çok değişkenli varyans
analizi (Tek Yönlü MANOVA) ve post-hoc çoklu karşılaştırma testlerinden Tukey HSD testi kullanılarak analiz
edilmiştir. Araştırma bulgularına göre,
eşitlikçi cinsiyet rollerinin, kadınsı cinsiyet rollerinin, erkeksi
cinsiyet rollerinin, evlilikte cinsiyet rollerini, geleneksel cinsiyet ve
toplumsal cinsiyet rolllerinin erkeklerde ortalamasının kadınlara oranla anlamlı olarak daha yüksek olduğu ortaya
çıkmıştır. Ayrıca cinsiyete göre çatışma stillerinin farklılaşmadığı ortaya
çıkmıştır.

Kaynakça

  • Altuntaş, O. & Altınova, H.H. (2015). Determining the relationship between gender perception and socioeconomic variables, Turkish Studies, 10(6), 83-100. Aydın, A.S. (2003). Ergenlerde stresle başa çıkma tarzları ile cinsiyet ve cinsiyet rolleri arasındaki ilişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Egitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul. Bal, H. (2007). Bağlanma stilleri, cinsiyet rolleri ve evlilik uyumu arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin. Bahadır, Ş. (2006). Romantik ilişkilerde bağlanma stilleri, çatişma çözme stratejileri ve olumsuz duygudurumunu düzenleme arasindaki ilişki. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Bem, S., (1974). The Measurement of Psychological Androgyny: A Reply to the Pedhazur Tetanbaum and Locksley-Colten Critiques, Journal of Consulting and Clinical Psychology, 42(2): 155-162. Bem, S. L. (1993). The Lenses of Gender: Trans-forming the Debate on Sexual Inequality,New Haven: Yale University Press. Bhasin, K. (2003). Toplumsal Cinsiyet. (Çev:Ay, K.) İstanbul: Kadınlarla Dayanışma Vakfı Yayınları. Can, S. (2006). Genç yetişkinlik dönemindeki bireylerin karşı cinsle duygusal ilişkilerindeki çatışma çözme biçimlerinin incelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Choi, N. (2004). Sex-Role Group Differences in Spesific, Academic and General Self- Efficacy. The Journal of Psychology. 138(2); 149-159. Dusek, J. B. (1987). Adolescent Development And Behavior. Prentice – Hall, Inc. A Division of Simon and Schuster, New Jersey. Deutsch, M. (1994). Constructive conflict resolution: Principles, training, and research. Journal of Social Issues, 50, 13-22. Dökmen, Z. (2004). Toplumsal Cinsiyet, İstanbul: Sistem Yayıncılık. Donaghue, N. & Fallon, B. J. (2003). Gender-role self-stereotyping and the relationship between equity and satisfaction in close relationships. Sex Roles, 48, 217-230. Helgeson, V. (2012). The psychology of gender-fourth edition. Usa: Pearson. Hendrick, S. (2009). Yakın İlişkiler Psikolojisi, (Çev: A. Dönmez & A. Büyükşahin). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Gander, M.J. & Gardiner, H.W. (1995). Çocuk ve Ergen Gelişimi, (Yay. Haz.: Bekir Onur), Ankara: İmge Kitapevi. Giddens, A. (1996). Introduction to sociology. New York: W.W. Norton&Company, Inc. Girginer, H.U. (1994). Türk toplumunda cinsiyet rolleri algısı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İzmir. Johnson, D. W., & Johnson, F. P. (2003). Joining together. New York: Pearson Education Inc. Johnson, D. W. & Johnson, F. P. (2008). Joining together: Group theory and group skills. Boston: Allyn & Bacon. Kahraman, B. A., Ozansoy-Tunçdemir, N. & Özcan, A. (2015). Toplumsal cinsiyet bağlamında hemşirelik bölümünde öğrenim gören erkek öğrencilerin mesleğe yönelik algıları, Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 18 (2): 108-144. Karadağ, E. & Tosun, Ü. (2014). Çatışma Eylem Stilleri Ölçeği [ÇESÖ]: Türkçe’ye Uyarlanması Dil Geçerliği ve Ön Psikometrik İncelemesi, Psikoloji Çalışmaları Dergisi, 34(1): 45-69. Karip, E. (2010). Çatışma Yönetimi. Ankara: Pegem A Yayınları. Kavuncu, A.N. (1987). Bem Cinsiyet Rolü Envanteri’ni Türk toplumuna uyarlama çalışmaları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Kodan-Çetinkaya, S. (2013). Üniversite öğrencilerinin şiddet eğilimlerinin ve toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Nesne Dergisi, 1 (2), 21-43. Mahalik, J.R. (2000). Gender Role Conflict in Men as a Predictor of Self-Ratings of Behavior on the Interpersonal Circle. Journal of Social and Clinical Psychology, 19(2): 276-292. Mayer, B. (2000). The Dynamics of Conflict Resolution. New York: John Wiley and Sons. Mayer, F. S. & Sutton, K. (1996). Personality: An integrative approach. New Joursey, Prentice Hall. Moscovitch, D.A., Hofmann, S.G. & Litz, B.T., (2005). The impact of Social Anxiety: A Gender-Specific interaction, Personality and individual Differences, 39: 659-672. Öngen, B.ve Aytaç, S. (2013). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları ve yaşam değerleri ilişkisi, Sosyoloji Konferansları Dergisi, 48: 1-18. Papp, L. M., Goeke-Morey, M.C., & Cummings, E. M. (2007). Linkages between spouses’ psychological distress and marital conflict in home. Journal of Family Psychology, 21: 533-537. Rahim M. A. (2001). Managing Conflict in Organizations. 3rd Edition, Quorum Books, Westport, USA. Rose, A. J. & Asher, S. R. (1999). Children’s goals and strategies in response to conflict within a friendship. Developmental Psychology, 35: 69-79. Schwarzwald , J., Koslowsky , M., & Izhak-Nir , E. (2008). Gender Role Ideology as a Moderator of the Relationship between Social Power Tactics and Marital Satisfaction. Sex Roles , 59, 657–669. Sevim, S. A. (2005). Üniversite Öğrencilerinin Çatışmalara Yaklaşım Biçimleri. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5: 223 - 233. Tezer, E. (2001). Conflict behaviors and their relationship to popularity. Adolescence, 36, 6- 24. Tüfekçi, S. (2008). Romantik ilişkilerde genç yetişkinlerin aşka ilişkin tutumları ve kişilik özellikleri: Transaksiyonel analiz ego durumları açısından bir değerlendirme, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. Tekkanat, D. (2009). İlköğretim okulu yöneticilerinin çatışma yönetimi tarzlarına ilişkin öğretmen algıları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya. Tezer, E. & Demir, A. (2001) Conflict behaviors toward same-sex peers among male and female late adolescents. Adolescense, 36: 525-534. Uğurlu, O. (2003). The Relationships between sexism, conflict management strategies and marital adjustment in married couples. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Ankara. Vefikuluçay, D., Zeyneloğlu, S., Eroğlu, K. & Taşkın, L. (2007). Kafkas Üniversitesi son sınıf öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin bakış açıları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 26–38. Zeyneloğlu, S. (2008). Ankara’da hemşirelik öğrenimi gören üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları, Yayınlanmamış Doktora Tezi Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülşen Büyükşahin Çevik

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 13 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Büyükşahin Çevik, G. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rolleri Ve Çatışma Çözme Stillerinin İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 1017-1034. https://doi.org/10.17860/mersinefd.320021

Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.