In
this research, it was aimed to examine the views of the women managers who were
working at pre-school educational institutions, on the management of pre-school
education institutions. The research is a qualitative study and it was carried
out in a case study pattern. The study group of the study consisted of 10
female school managers working at independent pre-schools in Kahramanmaraş
province center; in Onikişubat and Dulkadiroğlu districts. The data of the
study were obtained using a semi-structured interview form prepared by the
researchers. The data was analyzed by content analysis. As a result of the
research; Some of the participant's views on pre-school education institutions’
managers were that gender was not important; and the other part was that the
manager should be female. Those who think that gender is not important in
management are seen to evaluate management in terms of professional competence
and leadership qualities. Those who think that the manager should be women are
seen that they are evaluating the managers in terms of characteristics and communication.
It is seen that at pre-school educational institutions, women managers are
better able to communicate with the children, mother parents and the majority
of staff who are female. Managing at pre-school education institution has many
disadvantages for women managers in terms of professional, personal and social.
These disadvantages are seen as the manager's departure from teaching, not
having enough time with family members and friends. In addition, it is found
that nearly all of the female managers prefer to work with male manager
assistant. At the end of the research, it has been suggested that to prevent
the disadvantages of only male or only female managers, at pre-school education
institutions, one of the manager or manager assistant can be appointed a male,
the other is female.
Preschool educational institutions school administrator female administrator
Bu
araştırmada okul öncesi eğitim kurumlarının yöneticiliğine ilişkin okul öncesi
eğitim kurumlarında görev yapan kadın yöneticilerinin görüşlerinin incelenmesi
amaçlanmıştır. Araştırma nitel bir çalışma olup durum çalışması deseninde
gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Kahramanmaraş ili merkez
Onikişubat ve Dulkadiroğlu İlçelerindeki bağımsız anaokullarda görev yapan 10
kadın okul yöneticisi oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri araştırmacılar
tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak elde
edilmiştir. Elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırma
sonucunda; okul öncesi eğitim kurumlarında yöneticinin erkek ya da kadın
olmasına yönelik katılımcı görüşlerinin bir kısmı cinsiyetin önemli olmadığı
yönünde iken diğer kısmı ise yöneticinin kadın olması gerektiği şeklinde ortaya
çıkmıştır. Yöneticilikte cinsiyetin önemli olmadığını düşünenlerin, yöneticiyi
mesleki yetkinlik ve liderlik özellikleri açısından değerlendirdikleri
görülmüştür. Yöneticinin kadın olması gerektiğini düşünenler ise yöneticiyi
kadına özgü özellikler ve iletişim açısından değerlendirdikleri ortaya
çıkmıştır. Kadın yöneticilerin, fiziksel düzen ve tertibi daha iyi sağlamaları,
çocuklarla, anne velilerle ve çoğunluğu kadın olan okul personeliyle daha yakın
iletişim kurabilmeleri okul öncesi eğitim kurumlarında yöneticinin kadın
olmasının güçlü yönleri olarak görülmektedir. Okul öncesi eğitim kurumunda
yöneticilik yapmak kadın yöneticilere mesleki, kişisel ve sosyal açıdan birçok
dezavantaj getirmektedir. Bu dezavantajlar, yöneticilerin öğretmenlikten
uzaklaşmaları, aile bireylerine ve arkadaş çevresine yeterli zaman
ayıramamaları gibi dezavantajlı durumlar olarak ortaya çıkmaktadır. Ayrıca
kadın yöneticilerin tamamına yakınının erkek müdür yardımcısıyla çalışmayı
tercih ettikleri sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonunda sadece kadın ya da
sadece erkek yönetici görevlendirmesinin doğuracağı dezavantajlı durumların
engellenebilmesi için okul öncesi eğitim kurumlarına yönetici
görevlendirmelerinde müdür veya müdür yardımcısının birinin erkek diğerinin
kadın olacak şekilde görevlendirme yapılabileceği önerisi getirilmiştir.
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 13 Sayı: 3 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.