Bu
araştırmanın amacı; yabancılara Türkçe öğretimi için hazırlanan Yeni Hitit 3 ve
İstanbul C1+ kitabındaki metinlerin okunabilirlik düzeylerini belirlemektir. Çalışmada
nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmıştır.
Araştırmacılar tarafından ders kitaplarındaki metinlerin hece, sözcük ve cümle
uzunlukları hesaplanmıştır. Elde edilen veriler Ateşman’ın (1997) Türkçeye
uyarladığı Flesch formülü kullanılarak analiz edilmiş ve metinlerin
okunabilirlik puanları belirlenmiştir. Daha sonra kitaplarda yer alan
metinlerin kolaydan zora doğru sıralaması yapılarak metinler öğrenci düzeyine
uygunluğu açısından karşılaştırılmıştır. İki kitap arasında istatistiksel
olarak anlamlı farklılık olup olmadığını belirlemek için t-testi yapılmıştır.
Araştırma sonucunda iki kitap arasında sözcük uzunluğu, cümle uzunluğu ve
okunabilirlik puanları arasında anlamlı farklılık olduğu görülmüştür. Araştırmada
elde edilen sonuçlara göre Yeni Hitit 3 ders kitabının İstanbul C1+ ders
kitabına göre daha zor düzeyde metinlerden oluştuğu saptanmıştır. Araştırmanın
sonuçlarından hareketle bu alanda ders kitabı hazırlayanlara yönelik önerilerde
bulunulmuştur.
Okunabilirlik Yabancılara Türkçe öğretimi Yeni Hitit Ders Kitabı Tömer
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 13 Sayı: 3 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.