Research Article
BibTex RIS Cite

Mesleki Karar Pişmanlığı Ölçeği: Adaptasyon, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Year 2017, Volume: 13 Issue: 3, 1140 - 1150, 29.12.2017
https://doi.org/10.17860/mersinefd.330880

Abstract

Bu
çalışmanın amacı belli bir karar durumunda yaşanan pişmanlığı ölçen Karar
Pişmanlığı Ölçeğini bir mesleki karar durumunda bireyin pişmanlık düzeyini
ölçmeye yönelik bir ölçek olarak Türkçe’ye uyarlamak, geçerlik ve güvenirliğini
incelemektir. Çalışma, Çukurova Üniversitesi’nin çeşitli lisans bölümlerine
devam eden 410 öğrencinin katılımı ile yürütülmüştür. SPSS 20.0 ve AMOS 22.0
paket programları ile yapılan açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizlerine
göre 5 maddeden ve tek boyuttan oluşan modelin iyi uyum değerlerine sahip
olduğu değerlendirilmiştir (x2=10.180,
Sd=4, x2/sd=2.545,
RMSEA=.06, IFI=.99, AGFI=.96, GFI=.99, CFI=.99, SRMR=.013). Ölçeğin faktör yükleri.
75 ile .85 arasında sıralanmaktadır. Ölçeğin Cronbach Alfa iç tutarlılık
güvenirlik katsayısı .91 olarak bulunmuştur. Ölçek varyansın. 74’ünü açıklamaktadır.
Test tekrar test güvenirliği için, 63 üniversite öğrencisine üç hafta ara ile
uygulanan ölçeğin, hesaplanan pearson çarpım momentler korelasyon katsayısı. 79
dur. Elde edilen veriler, uyarlaması yapılan Mesleki Karar Pişmanlığı
Ölçeği’nin Türkiye’deki üniversite öğrencilerinin mesleki karar pişmanlığı
eğilimlerinin ölçülmesinde geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu
göstermiştir.

References

  • Aydoğmuş, M., & Yıldız, M. (2016). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğretmen Olmak İstememelerinin Nedenleri. Journal of International Social Research, 9(47).
  • Bilgin, Z., & Ocakçı, F. (2011). Ebelik öğrencilerinde mesleki güdülenme. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(3), 40-6.
  • Brehaut, J. C., O'Connor, A. M., Wood, T. J., Hack, T. F., Siminoff, L., Gordon, E., & Feldman-Stewart, D. (2003). Validation of a decision regret scale. Medical Decision Making, 23(4), 281-292.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum. (Genişletilmiş 20.Baskı) . Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
  • Connolly, T., Ordóñez, L. D., & Coughlan, R. (1997). Regret and responsibility in the evaluation of decision outcomes. Organizational behavior and human decision processes, 70(1), 73-85.
  • Clark, A. E. (1997). Job satisfaction and gender: why are women so happy at work?. Labour economics, 4(4), 341-372.
  • Creyer, E. H., & Ross, W. T. (1999). The development and use of a regret experience measure to examine the effects of outcome feedback on regret and subsequent choice. Marketing Letters, 10(4), 373-386.
  • Diktaş, A. (2015). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Şehre, Üniversiteye Ve Öğrenim Gördükleri Bölümlere İlişkin Memnuniyet Durumları. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1).
  • Dursun, S. ve Aytaç, S. (2012). Üniversite Öğrencilerinin İşgücü Piyasasına Yönelik Beklentileri ve İş Deneyimleri İle Umutsuzluk Ve Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (1).
  • Erdoğan, E. ve Bulut, E. (2015). İşletme Bölümü Öğrencilerinin Memnuniyet Düzeylerini Etkileyen Faktörlerin Araştırılması. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 11(26), 151-170.
  • Hickman, R. L., Daly, B. J., & Lee, E. (2012). Decisional conflict and regret: consequences of surrogate decision making for the chronically critically ill. Applied Nursing Research, 25 (4), 271-275.
  • Joseph-Williams, N., Evans, R., Edwards, A., Newcombe, R. G., Wright, P., Grol, R., & Elwyn, G. (2010). Supporting informed decision making online in 20 minutes: an observational web-log study of a PSA test decision aid. Journal of medical Internet research, 12 (2), 15.
  • Kalaycı, Ş. (2006). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Asil Yayın Dağıtım, Ankara, s.405.
  • Kaymakcan, R., Zengin, M., & Yiğit, H. (2011). Öğrencilerin Gözüyle İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Eğitimi Bölümleri üzerine Bir Araştırma. Değerler Eğitimi Dergisi, 9(22), 103-108
  • Keaveney, S. M., Huber, F., & Herrmann, A. (2007). A model of buyer regret: Selected prepurchase and postpurchase antecedents with consequences for the brand and the channel. Journal of Business Research, 60(12), 1207-1215.
  • Kline, R.B. (2011). Principles and Practice of Structural Equation Modeling. New York: The Guilford Press.
  • Koç, G. E. ve Demircioğlu, Y. (2009). Aile ekonomisi ve beslenme eğitimi bölümü öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(25), 118-129.
  • Kozak, M. A., ve Dalkıranoğlu, T. (2013). Mezun Öğrencilerin Kariyer Algılamaları: Anadolu Üniversitesi Örneği. Anadolu University Journal of Social Sciences, 13(1). Longman-Metro (1991). Active Study Dictionary of English, Longman Group UK Limited, (Syf: 565).
  • Marcatto, F., & Ferrante, D. (2008). The regret and disappointment scale: An instrument for assessing regret and disappointment in decision making. Judgment and Decision Making, 3(1), 87.
  • Matta, E., & Beamish, P. W. (2008). The accentuated CEO career horizon problem: Evidence from international acquisitions. Strategic Management Journal, 29(7), 683-700.
  • Meydan, C. H. ve Şeşen, H. (2015). Yapısal Eşitlik Modellemesi AMOS Uygulamaları, Ankara, Detay yayıncılık.
  • Öncül, R. (2000) . Eğitim ve Eğitim Bilimleri Sözlüğü , İstanbul ,MEB Basımevi s.908.
  • Schumacker R. E. ve Lomax R. G. (2010). A Beginner's Guide to Structural Equation Modeling. New York: Taylor & Francis Group;. p.85-90.
  • Schwartz, B., Ward, A., Monterosso, J., Lyubomirsky, S., White, K., & Lehman, D. R. (2002). Maximizing versus satisficing: happiness is a matter of choice. Journal of personality and social psychology, 83(5), 1178.
  • Sheeran, P., & Orbell, S. (1999). Augmenting the theory of planned behavior: Roles for anticipated regret and descriptive norms. Journal of Applied Social Psychology, 29(10), 2107-2142.
  • Şimşek Ö. F. (2007).Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş, Temel İlkeler ve LİSREL Uygulamaları. Ankara: Ekinoks; p.4-22.
  • Tsiros, M. (1998). Effect of regret on post-choice valuation: The case of more than two alternatives. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 76(1), 48-69.
  • Wang J. ve Wang X. (2012). Structural Equation Modeling: Applications Using Mplus: methods and applications. West Susex: John Wiley & Sons; p.5-9.
  • Yeşilyaprak, B. (2011). Mesleki Rehberlik ve Kariyer Danışmanlığı Kuramdan Uygulamaya, Ankara: Pegem
  • Yeşilyaprak, B. (2012). Mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığında paradigma değişimi ve Türkiye açısından sonuçlar: Geçmişten geleceğe yönelik bir değerlendirme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12 (1), 97-118
  • Zeelenberg, M., & Beattie, J. (1997). Consequences of regret aversion 2: Additional evidence for effects of feedback on decision making. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 72(1), 63-78.
  • Zeelenberg, M., van Dijk, W. W., Van der Pligt, J., Manstead, A. S., Van Empelen, P., & Reinderman, D. (1998). Emotional reactions to the outcomes of decisions: The role of counterfactual thought in the experience of regret and disappointment. Organizational behavior and human decision processes, 75(2), 117-141.
  • Zeelenberg, M., & Pieters, R. (2007). A theory of regret regulation 1.0. Journal of Consumer psychology, 17(1), 3-18.
Year 2017, Volume: 13 Issue: 3, 1140 - 1150, 29.12.2017
https://doi.org/10.17860/mersinefd.330880

Abstract

References

  • Aydoğmuş, M., & Yıldız, M. (2016). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğretmen Olmak İstememelerinin Nedenleri. Journal of International Social Research, 9(47).
  • Bilgin, Z., & Ocakçı, F. (2011). Ebelik öğrencilerinde mesleki güdülenme. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(3), 40-6.
  • Brehaut, J. C., O'Connor, A. M., Wood, T. J., Hack, T. F., Siminoff, L., Gordon, E., & Feldman-Stewart, D. (2003). Validation of a decision regret scale. Medical Decision Making, 23(4), 281-292.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum. (Genişletilmiş 20.Baskı) . Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
  • Connolly, T., Ordóñez, L. D., & Coughlan, R. (1997). Regret and responsibility in the evaluation of decision outcomes. Organizational behavior and human decision processes, 70(1), 73-85.
  • Clark, A. E. (1997). Job satisfaction and gender: why are women so happy at work?. Labour economics, 4(4), 341-372.
  • Creyer, E. H., & Ross, W. T. (1999). The development and use of a regret experience measure to examine the effects of outcome feedback on regret and subsequent choice. Marketing Letters, 10(4), 373-386.
  • Diktaş, A. (2015). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Şehre, Üniversiteye Ve Öğrenim Gördükleri Bölümlere İlişkin Memnuniyet Durumları. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1).
  • Dursun, S. ve Aytaç, S. (2012). Üniversite Öğrencilerinin İşgücü Piyasasına Yönelik Beklentileri ve İş Deneyimleri İle Umutsuzluk Ve Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (1).
  • Erdoğan, E. ve Bulut, E. (2015). İşletme Bölümü Öğrencilerinin Memnuniyet Düzeylerini Etkileyen Faktörlerin Araştırılması. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 11(26), 151-170.
  • Hickman, R. L., Daly, B. J., & Lee, E. (2012). Decisional conflict and regret: consequences of surrogate decision making for the chronically critically ill. Applied Nursing Research, 25 (4), 271-275.
  • Joseph-Williams, N., Evans, R., Edwards, A., Newcombe, R. G., Wright, P., Grol, R., & Elwyn, G. (2010). Supporting informed decision making online in 20 minutes: an observational web-log study of a PSA test decision aid. Journal of medical Internet research, 12 (2), 15.
  • Kalaycı, Ş. (2006). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Asil Yayın Dağıtım, Ankara, s.405.
  • Kaymakcan, R., Zengin, M., & Yiğit, H. (2011). Öğrencilerin Gözüyle İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Eğitimi Bölümleri üzerine Bir Araştırma. Değerler Eğitimi Dergisi, 9(22), 103-108
  • Keaveney, S. M., Huber, F., & Herrmann, A. (2007). A model of buyer regret: Selected prepurchase and postpurchase antecedents with consequences for the brand and the channel. Journal of Business Research, 60(12), 1207-1215.
  • Kline, R.B. (2011). Principles and Practice of Structural Equation Modeling. New York: The Guilford Press.
  • Koç, G. E. ve Demircioğlu, Y. (2009). Aile ekonomisi ve beslenme eğitimi bölümü öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(25), 118-129.
  • Kozak, M. A., ve Dalkıranoğlu, T. (2013). Mezun Öğrencilerin Kariyer Algılamaları: Anadolu Üniversitesi Örneği. Anadolu University Journal of Social Sciences, 13(1). Longman-Metro (1991). Active Study Dictionary of English, Longman Group UK Limited, (Syf: 565).
  • Marcatto, F., & Ferrante, D. (2008). The regret and disappointment scale: An instrument for assessing regret and disappointment in decision making. Judgment and Decision Making, 3(1), 87.
  • Matta, E., & Beamish, P. W. (2008). The accentuated CEO career horizon problem: Evidence from international acquisitions. Strategic Management Journal, 29(7), 683-700.
  • Meydan, C. H. ve Şeşen, H. (2015). Yapısal Eşitlik Modellemesi AMOS Uygulamaları, Ankara, Detay yayıncılık.
  • Öncül, R. (2000) . Eğitim ve Eğitim Bilimleri Sözlüğü , İstanbul ,MEB Basımevi s.908.
  • Schumacker R. E. ve Lomax R. G. (2010). A Beginner's Guide to Structural Equation Modeling. New York: Taylor & Francis Group;. p.85-90.
  • Schwartz, B., Ward, A., Monterosso, J., Lyubomirsky, S., White, K., & Lehman, D. R. (2002). Maximizing versus satisficing: happiness is a matter of choice. Journal of personality and social psychology, 83(5), 1178.
  • Sheeran, P., & Orbell, S. (1999). Augmenting the theory of planned behavior: Roles for anticipated regret and descriptive norms. Journal of Applied Social Psychology, 29(10), 2107-2142.
  • Şimşek Ö. F. (2007).Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş, Temel İlkeler ve LİSREL Uygulamaları. Ankara: Ekinoks; p.4-22.
  • Tsiros, M. (1998). Effect of regret on post-choice valuation: The case of more than two alternatives. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 76(1), 48-69.
  • Wang J. ve Wang X. (2012). Structural Equation Modeling: Applications Using Mplus: methods and applications. West Susex: John Wiley & Sons; p.5-9.
  • Yeşilyaprak, B. (2011). Mesleki Rehberlik ve Kariyer Danışmanlığı Kuramdan Uygulamaya, Ankara: Pegem
  • Yeşilyaprak, B. (2012). Mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığında paradigma değişimi ve Türkiye açısından sonuçlar: Geçmişten geleceğe yönelik bir değerlendirme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12 (1), 97-118
  • Zeelenberg, M., & Beattie, J. (1997). Consequences of regret aversion 2: Additional evidence for effects of feedback on decision making. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 72(1), 63-78.
  • Zeelenberg, M., van Dijk, W. W., Van der Pligt, J., Manstead, A. S., Van Empelen, P., & Reinderman, D. (1998). Emotional reactions to the outcomes of decisions: The role of counterfactual thought in the experience of regret and disappointment. Organizational behavior and human decision processes, 75(2), 117-141.
  • Zeelenberg, M., & Pieters, R. (2007). A theory of regret regulation 1.0. Journal of Consumer psychology, 17(1), 3-18.
There are 33 citations in total.

Details

Subjects Studies on Education
Journal Section Makaleler
Authors

Suat Erdurcan This is me

Oğuzhan Kırdök

Publication Date December 29, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 13 Issue: 3

Cite

APA Erdurcan, S., & Kırdök, O. (2017). Mesleki Karar Pişmanlığı Ölçeği: Adaptasyon, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 1140-1150. https://doi.org/10.17860/mersinefd.330880

Cited By










Once articles are published in the journal, the publishing rights belong to the journal. All articles published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license, which permits sharing by others.