Bilgelik
sevgisi anlamına gelen felsefe, insanın zihninin sistematik bir biçimde
çalışmasının ürünüdür. Eğitim
felsefesi ise eğitimin imkânı, doğası, amaçları ve yöntemleri ile ilgili
problemleri, felsefeye özgü yöntemlerle ele alan felsefe dalıdır. Eğitim
felsefeleri eğitim programlarının şekillenmesinde önemli unsurlardan biridir.
Çünkü eğitim programları geliştirilirken, eğitim felsefeleri programın hem
yönünün hem de içeriğinin oluşmasında önemli bir rol oynamaktadır. Alanyazındaki
çalışmalarda, eğitim programlarına başat eğitim felsefelerinin yansıyıp
yansımadığını ya da ağırlıklı olarak programlarda hangi eğitim felsefelerinin
yansıdığını gösteren herhangi bir çalışma yer almamaktadır. Bu araştırmada
1926’dan 2005’e geliştirilen ilkokul/ilköğretim programlarına hangi eğitim
felsefelerinin yansıdığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Var olan durumu
betimlemeyi amaçlayan nitel araştırmada, 1926 İlk mekteplerin müfredat
programı, 1936, 1948, 1968 ilkokul programları ile 1998 ve 2005 ilköğretim
programları analiz kapsamına alınmıştır. Araştırmanın ana veri kaynağı olan
ilkokul/ilköğretim programları doküman incelemesi tekniği kullanılarak
incelenmiştir. Programların genel amaçları, amaçları, hedef ve hedef
davranışları/kazanımları, içerikleri, öğrenme-öğretme süreçleri, ölçme ve
değerlendirme yaklaşımları, araçları ve yöntemleri içerik analizi ile
çözümlenmiştir. Araştırmada, 1926’dan 2005 yılına kadar geliştirilen
ilkokul/ilköğretim programlarında ilerlemecilik ve esasicilik felsefelerinin,
2005 programında ise ilerlemecilik felsefenin görüldüğü sonucuna ulaşılmıştır. 2005
programının uygulamasının ilerlemecilik felsefesinden uzak olduğu görülmüştür.
İlkokul programlarında toplumsal, ekonomik ve tarihi temellerinin incelenmesi
önerilmiştir.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 13 Issue: 3 |
Once articles are published in the journal, the publishing rights belong to the journal. All articles published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license, which permits sharing by others.