Bu
araştırmada okul yöneticilerinin, okul psikolojik danışmanının rol ve
işlevlerine ilişkin algılarını ve bu algıların oluşmasına katkısı bulunan
koşulları betimlemek amaçlanmıştır. Bu çalışma açımlayıcı sıralı desene uygun
olarak yapılmış karma araştırma modelinde bir çalışmadır. Nicel araştırma grubu
İstanbul’da devlet okullarında görev yapan toplam 202 okul yöneticisinden;
nitel araştırma grubu da aynı grup içinden ölçüt örnekleme tekniğine uygun
olarak toplam 12 okul yöneticisinden oluşturulmuştur. Bu araştırmada verileri
toplamak için nicel çalışma için Okul Yöneticilerinin Psikolojik Danışmanlara
İlişkin Algıları Anketi ve nitel çalışma için açık uçlu sorulardan oluşan bir
anket formu kullanılmıştır. Verilerin analizi için önce anketin her bir
maddesine ait betimsel istatistikler (aritmetik ortalama ve standart sapmaları)
hesaplanmış, nitel araştırmanın verileri içerik analizi ile çözümlenmiştir.Araştırmada
büyük ölçüde nicel ve nitel bulguların tutarlı olduğu görülmüştür. Öncelikle
okul yöneticilerinin okul psikolojik danışmanlarına ilişkin algılarının olumlu
olduğu ve en önemli bulunan psikolojik danışman rol ve işlevinin, öğrenci
problemlerini ve gereksinimlerini tanımlama ve çözme ile ilgili olduğu bulgularına
ulaşılmıştır. Nitel bulgularla okul yöneticilerinin okul psikolojik
danışmanlarına ilişkin algılarının oluşmasına katkısı olduğu ifade edilen
koşulların ise iki tema altında toplandığı görülmüştür; psikolojik
danışmanların kişisel ve mesleki yeterlilikleri (sorumluluk bilinci,
profesyonel bilgi ve becerileri, iletişim becerileri ve okul yönetimi ile uyum
ve işbirliği içinde çalışma) ve psikolojik danışmalara karşı yöneticilerin ön
yargıları (okul yöneticilerinin bilgi ve anlayış eksikliği, öğretmenlere göre
rahat çalışma koşullarıve açık olmayan görev tanımları). Araştırma bulguları
alanyazına uygun olarak tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.
Okul yöneticileri algıları okul psikolojik danışmanının rolleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 14 Sayı: 1 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.