The aim of this study is to reveal the relationship between adolescents' positive expression of anger at school and peer pressure, friends attachment, perceived social support and gender. For this purpose, data were collected from 544 high school students (326 female, 218 male).The mean age of these adolescents was 16.10 (sd: .90).Multidimensional School Anger Inventory, Friend Attachment Scale, Peer Pressure Scale and Demographic Information Form were used as data collection tools. According to the findings of the study, there was a positive relationship between peer pressure scores and peer pressure scores and peer commitment scores, while peer pressure scores were negatively correlated with peer pressure scores. On the other hand peer pressure, perceived social support, friendship and gender predictingpositively expression of anger at school scores. In addition, it was seen that male adolescents expressed their anger more positively in school than female students.Finally, it was concluded that perceived social support was an important factor in the positive expression of anger among adolescents.The findings were discussed, interpreted and suggested in the light of the literature.
Bu
araştırmanın amacı ergenlerin okulda öfkelerini olumlu ifade biçimi ile akran
baskısı, arkadaş bağlılığı, algılanan sosyal destek ve cinsiyetleri arasındaki
ilişkileri ortaya koymaktır. Bu amaçla, 544 lise öğrencisinden veri toplamıştır
( 326 kız, 218 erkek). Bu ergenlerin yaşlarının ortalaması 16.10 (sd: .90)
olarak elde edilmiştir. Araştırmada veri toplama araçları olarak, Çok Boyutlu Okul Öfke Envanteri, Arkadaş Bağlılık Ölçeği, Akran Baskısı Ölçeği ve Demografik Bilgi
Formu kullanılmıştır. Araştırma sonucundaki bulgulara göre, okulda öfkeyi ifade etme biçimi puanları ile
akran baskısı puanları ve arkadaş bağlılığı puanları arasında pozitif yönde
anlamlı ilişkiler elde edilmişken, akran baskısı puanları ile arkadaş bağlılığı
puanları arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Diğer
taraftan, akran baskısı, algılanan sosyal destek, arkadaş bağlılığı ve
cinsiyetin okulda öfkeyi olumlu biçimde ifade etme puanlarını anlamlı bir
biçimde yordadığı görülmüştür. Ayrıca, erkek ergenlerin okulda öfkelerini kız
öğrencilere göre daha olumlu ifade ettikleri görülmüştür. Son olarak da
algılanan sosyal desteğin ergenlerin öfkelerini olumlu ifade etmelerinde önemli
bir faktör olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Elde edilen bulgular literatür
ışığında tartışılmış, yorumlanmış ve önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 15 Issue: 3 |
Once articles are published in the journal, the publishing rights belong to the journal. All articles published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license, which permits sharing by others.