Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Elektronik Beşli Çark, Basamak Değeri Çizelgesi ve Dokunma Sayar’da Sayının Anlamları

Yıl 2020, Cilt: 16 Sayı: 3, 604 - 627, 06.12.2020
https://doi.org/10.17860/mersinefd.689802

Öz

Bu çalışmada, sırasıyla Elektronik Beşli Çark, Basamak Değeri Çizelgesi ve Dokunma Sayar olarak Türkçeye çevrilen e-Pascaline, Place Value Chart ve Touch Counts programları, sayının ordinallik ve kardinallik anlamları bakımından incelenmiştir. Sayının kardinallik anlamı bir gruptaki nesne sayısının bir sayı ile ifade edilmesini içerirken ordinallik anlamı sayıların kendi aralarındaki büyüklüğünü, konumunu, sırasını vs. ele alır. Ayrıca belirlenen teknolojik araçlarda sıfırın ve basamak değerinin gösterim biçimleri incelenmiştir. İnceleme sonucunda, sayının ordinalliğinin ve kardinalliğinin anlamlandırılmasının Dokunma Sayar’da temel bir odak nokta olduğu bulunmuştur. Buna karşın, Elektronik Beşli Çark aracında sayının ordinallik anlamı daha fazla vurgulanmışken, Basamak Değeri Çizelgesinde ise sayının kardinallik anlamının ön planda olduğu gözlemlenmiştir. Ancak, kullanılma şekline bağlı olarak, bu iki araçta da sayının ordinallik ve kardinallik yönlerinin birlikte kullanılabileceği tartışılmıştır.

Kaynakça

  • Akkaya, R. (2019). Sayılar, sayma ve sayı kavramı. İçinde B. Durmaz (Ed.), Erken çocuklukta matematik eğitimi (ss. 145–164). Ankara: Pegem Akademi.
  • Alptekin, S. (2015). Sayma becerilerinin öğretimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 16(1), 63–74.
  • Argün, Z., Arıkan, A., Bulut, S. ve Halıcıoğlu, S. (2014). Temel matematik kavramlarının künyesi. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Arslan, S. ve Ubuz, B. (2015). Sayılarda basamak değeri kavramı ve öğrencilerin yaşadığı zorluklar. İçinde E. Bingölbali ve M. F. Özmantar (Ed.), İlköğretimde karşılaşılan matematiksel zorluklar ve çözüm önerileri (5. baskı) (ss. 97–126). Ankara: Pegem Akademi.
  • Baki, A. (2018). Matematiği öğretme bilgisi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Bartolini Bussi, M. G., Inprasitha, M., Arzarello, F., Bass, H., Kortenkamp, U., Ladel, S., ... Soury-Lavergne, S. (2018). Aspects that affect whole number learning: Cultural artefacts and mathematical tasks. In M. G. Bartolini Bussi, & X. H. Sun (Eds.), Building the foundation: Whole numbers in the primary grades (pp. 181–226). Cham: Springer.
  • Bishop, J. P., Lamb, L. L., Philipp, R. A., Whitacre, I., & Schappelle, B. P. (2014). Using order to reason about negative numbers: The case of Violet. Educational Studies in Mathematics, 86(1), 39–59.
  • Bruce, R. A., & Threlfall, J. (2004). One, two, three and counting. Educational Studies in Mathematics, 55(1–3), 3–26.
  • Coles, A., & Sinclair, N. (2017). Re-thinking place value: From metaphor to metonym. For the learning of mathematics, 37(1), 3–8.
  • Colomé, À., & Noël, M. P. (2012). One first? Acquisition of the cardinal and ordinal uses of numbers in preschoolers. Journal of Experimental Child Psychology, 113(2), 233–247.
  • Demircioğlu, H. (2016). Sayı kümeleri. İçinde A. N. Elçi, E. Bukova Güzel, B. Cantürk Günhan ve E. Ev Çimen (Ed.), Temel matematiksel kavramlar ve uygulamaları (ss. 11–18). Ankara: Pegem Akademi.
  • Fuson, K. C. (1988). Children’s counting and concepts of number. New York: Springer-Verlag.
  • Gelman, R., & Gallistel, C.R. (1978). The child’s understanding of number. London: Harvard University Press.
  • Ladel, L., & Kortenkamp, U. (2011) Finger-symbol-sets and multi-touch for a better understanding of numbers and operations. In M. Pytlak, T. Rowland, & E. Swoboda (Eds.), The Seventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 7) (pp. 1792–1800). Rzeszów: The University of Rzeszów.
  • Ladel, S., & Kortenkamp, U. (2012). Early maths with multi-touch—an activity-theoretic approach. In the Proceedings of Practice of Enterprise Modeling (POEM) 2012. 26 July 2019 retrieved from http://cermat.org/poem2012/main/proceedings_files/Ladel-Kortenkamp-POEM2012.pdf
  • Ladel, S., & Kortenkamp, U. (2014). Number concepts—processes of internalization and externalization by the use of multi-touch technology. In U. Kortenkamp, B. Brandt. C. Benz, G. Krummheuer, S. Ladel, & R. Vogel (Eds.), Early Mathematics Learning: Selected Papers of the POEM 2012 Conference (pp. 237–253). Dordrecht: Springer.
  • Ladel, S., & Kortenkamp, U. (2016a). Artifact-centric activity theory – A framework for the analysis of the design and use of virtual manipulatives. In P. Moyer-Packenham (Ed.), International Perspectives on Teaching and Learning Mathematics with Virtual Manipulatives (pp. 25–40). Cham: Springer.
  • Ladel, S., & Kortenkamp, U. (2016b). Development of a flexible understanding of place value. In T. Meaney, O. Helenius, M. L. Johansson, T. Lange, & A. Wernberg (Eds.), Mathematics Education in the Early Years: Results from the POEM2 Conference, 2014 (pp. 289–307). New York: Springer.
  • Lakoff, G., & Núñez, R.E. (1997). The metaphorical structure of mathematics. In L.D. English (Ed.), Mathematical reasoning: Analogies, metaphors, and images (pp. 21–89). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Maschietto, M., & Soury-Lavergne, S. (2013a). The beginning of the adventure with pascaline and e-pascaline. In E. Faggiano, & A. Montone (Eds.), The 11th International Conference on Technology in Mathematics Teaching (pp. 194–199). Bari: Università degli Studi di Bari.
  • Maschietto, M., & Soury-Lavergne, S. (2013b). Designing a duo of material and digital artifacts: The pascaline and Cabri Elem e-books in primary school mathematics. ZDM– The International Journal on Mathematics Education, 45(7), 959–971.
  • Maschietto, M., & Soury-Lavergne, S. (2017). The duo “Pascaline and e-Pascaline”: An example of using material and digital artefacts at primary school. In E. Faggiano, F. Ferrara, & A. Montone (Eds.), Innovation and Technology Enhancing Mathematics Education (pp. 137–160). Cham: Springer.
  • Monaghan, J. (2016). The calculator debate. In J. Monaghan, L. Trouche, & J. M. Borwein (Eds.), Tools and mathematics: Instruments for learning (pp. 305–331). Cham: Springer International Publishing.
  • Mutlu, Y., Olkun, S. ve Cumhur, F. (2019). Dokunsay sayı tabletlerinin okul öncesi çocuklarının aritmetik becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi. İlköğretim Online, 18(1), 437–450.
  • National Council of Teachers of Mathematics (NCTM). (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
  • Olkun, S., Çelik, E. ve Sönmez, M. T. (2017). İlköğretim birinci sınıf Türk öğrencilerinde sayma ilkelerinin gelişimi. Başkent University Journal of Education, 1(2), 115–125.
  • Olkun, S., Fidan, E. ve Babacan-Özer, A. (2013). 5-7 yaş çocuklarda sayı kavramının gelişimi ve saymanın problem çözmede kullanımı. Eğitim ve Bilim, 38(169), 236–248.
  • Olkun, S. ve Toluk, Z. (2003). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi. Ankara: Maya Akademi.
  • Özdemir Erdoğan, E. (2016) Enstrümantal oluşum teorisi. İçinde E. Bingölbali, S. Arslan ve İ. Ö. Zembat (Eds.), Matematik Eğitiminde Teoriler (ss. 803–818). Ankara: Pegem Akademi.
  • Pimm, D. (2018). On number language: A commentary on Chapter 3. In M. Bartolini Bussi & X. Sun (Eds.), Building the foundation: Whole numbers in the primary grades: The 23rd ICMI Study (pp. 71–87). New York: Springer.
  • Sedaghatjou, M., & Campbell, S. R. (2017). Exploring cardinality in the era of touchscreen-based technology. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 48(8), 1225–1239.
  • Sinclair, N. (2018). Time, immersion and articulation: Digital technology for early childhood mathematics. In I. Elia, J. Mulligan, A. Anderson, A. Baccaglini-Frank, & C. Benz (Eds.), Contemporary research and perspectives on early childhood mathematics education (pp. 205–221). Cham: Springer.
  • Sinclair, N., & Zazkis, R. (2017). Everybody counts: Designing tasks for TouchCounts. In A. Leung & A. Baccaglini-Frank (Eds.), Digital technologies in designing mathematics education tasks. Mathematics education in the digital era (MEDE) book series (Vol. 8, pp. 175–192). Cham: Springer.
  • Ross, S. R. (2002). Place value: Problem solving and written assessment: Research, reflection, practice. Teaching Children Mathematics, 8(7), 419–424.
  • Tall, D. (2013). How humans learn to think mathematically: Exploring the three worlds of Mathematics. New York: Cambridge University Press.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Samet Okumuş 0000-0001-5905-196X

Yayımlanma Tarihi 6 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 16 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Okumuş, S. (2020). Elektronik Beşli Çark, Basamak Değeri Çizelgesi ve Dokunma Sayar’da Sayının Anlamları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3), 604-627. https://doi.org/10.17860/mersinefd.689802

Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.