Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Uzaktan Öğretim Uygulamalarının Okul Yöneticilerinde Gerekli Kıldığı Yeterlikler Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Yıl 2024, Cilt: 20 Sayı: 3, 347 - 361, 23.12.2024
https://doi.org/10.17860/mersinefd.1415324

Öz

Bu araştırmanın amacı, okul yöneticilerinin uzaktan öğretimdeki yeterliklerini ölçebilecek geçerli ve güvenilir bir veri toplama aracı geliştirmektir. Bu amaçla uzaktan öğretimdeki okul yöneticilerinin yeterliklerini belirlemek için 25 yönetici ve 18 öğretmenle görüşmeler gerçekleştirilmiştir. İçerik analizleri sonucunda okul yöneticilerinin uzaktan öğretim yeterliklerini yansıttığı düşünülen 73 deneme maddesi belirlenmiştir. Bu maddeler, uzman görüşleri doğrultusunda 35 maddeye indirgenmiştir. Okul yöneticilerinin uzaktan öğretim yeterliklerini ölçmeyi amaçlayan ve 4 boyuttan oluşan 35 maddelik deneme ölçeğinin ilk uygulaması, Osmaniye il merkezinde görev yapan 522 öğretmene uygulanmıştır. Elde edilen birinci veri seti üzerinde yapılan açımlayıcı faktör analizinde, ölçeğin 3 faktör ve 32 maddeden oluşan bir yapıyı temsil ettiği görülmüştür. Elde edilen yapının doğrulanması amacıyla yapılan faktör analizi, Siirt ve Osmaniye il merkezlerinde görev yapan 467 öğretmenden elde edilen ikinci veri seti ile test edilmiştir. Yapılan doğrulayıcı faktör analizi sonucunda okul yöneticilerinin uzaktan öğretim yeterlikleri faktör yapısının veriye uyum sağladığı tespit edilmiştir. Geliştirilen ölçek için hesaplanan uyum iyiliği değerlerinin tümünün “Mükemmel” ve “Kabul Edilebilir” sınırlar içinde olduğu görülmüştür. Ayrıca ölçekte yer alan üç boyut için hesaplanan Cronbach’s Alpha iç tutarlık katsayılarının 0,96 ile 0,98 arasında olduğu belirlenmiştir. Bu bakımdan hazırlanan UOGY ölçeğinin, okul yöneticilerinin uzaktan öğretim yeterliklerini belirlemede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Alkan, V., Şimşek, S. & Armağan Erbil, B. (2019). Karma yöntem: Öyküleyici alanyazın incelemesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi – Journal of Qualitative Research in Education, 7(2), 559-582. doi: 10.14689/issn.2148-2624.1.7c.2s.5m
  • Bakht, M., Khan, S. N., & Blanco, G. L. (2020). 21st century leadership skills practiced by school leaders. Global Social Sciences Review, 5(3), 46-55. http://dx.doi.org/10.31703/gssr.2020(V-III).04
  • Baysal, E. A. & Gürbüz, O. (2020). COVID-19 salgını sonrasında okul kavramındaki paradigma değişimine ve okulların yeniden açılmasına ilişkin öğretmen görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(2), 676-705. https://doi.org/10.37217/tebd.787504
  • Blass, I. (2020). Significantly improved COVID-19 outcomes in countries with higher BCG vaccination coverage: a multivariable analysis. Vaccines, 8(3), 378. https://doi.org/10.3390/vaccines8030378
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (COVID-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112-142.
  • Bursalıoğlu, Z. (1975). Eğitim yöneticisinin yeterlikleri ilköğretmen okulu müdürlerinin yeterliklerine ilişkin bir araştırma. Kalite Matbaası.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi
  • Castle, J. B.& Mitchell, C. (2001). Roles of Elementary School Principals in Ontario: Tasks and Tensions, Executive Summary. Ontario Principals’ Council, 4(4), 1-9.
  • Çapık, C., Gözüm, S. & Aksayan, S. (2018). Kültürlerarası ölçek uyarlama aşamaları, dil ve kültür uyarlaması: Güncellenmiş rehber. Florence Nightingale Journal of Nursing, 26(3), 199-210. https://doi.org/10.26650/FNJN397481
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Pegem Akademi.
  • Daniëls, E., Hondeghem, A., & Dochy, F. (2019). A review on leadership and leadership development in educational settings. Educational research review, 27, 110-125. https://doi.org/10.1016/ j.edurev.2019.02.003
  • Dowis, S. L. (2005). A study of organizational culture in title one schools in the upstate region of south carolina. Clemson University.
  • Dufour, R. (1999). Help wanted: Principals who can lead professional learning communities. NASSP Bulletin; Quotation (Notable quotes: Spotlight on principals. Leadership. 15313174, 30/3). https://doi.org/10.1177/019263659908360403
  • Erkuş, A. (2014). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme-I: Temel kavramlar ve işlemler. Pegem Akademi. Everard, K. B., Morris, G., & Wilson, I. (2004). Effective school management. Sage.
  • Fullan, M. (1992). Successful school improvement. Open University Publishing.
  • Grimmett, P. P. (1996). The struggles of teacher research in a context of education reform: Implications for instructional supervision," Journal of Curriculum and Supervision, 12 (Fall, 1996), 37-65.
  • Grogan, M., & Andrews, R. (2002). Defining preparation and professional development for the future. Educational Administration Quarterly, 38(2), 233-256. https://doi.org/10.1177/0013161X02382007
  • Harris, A., & Jones, M. (2020). COVID 19–school leadership in disruptive times. School Leadership & Management, 40 (4), 243-247 https://doi.org/10.1080/13632434.2020.1811479
  • Hooge, E., & Pont, B. (2020). School leadership in unpredictable times. European Journal of Education, 55(2), 135. https://doi.org/10.1111/ejed.12397
  • Huber, S. G., & Helm, C. (2020). COVID-19 and schooling: evaluation, assessment and accountability in times of crises—reacting quickly to explore key issues for policy, practice and research with the school barometer. Educational Assessment, Evaluation And Accountability, 32, 237-270. https://doi.org/10.1007/s11092-020-09322-y
  • Jenkins, M., & Stewart, A. C. (2010). The importance of a servant leader orientation. Health care management review, 35(1), 46-54. https://doi.org/10.1097/hmr.0b013e3181c22bb8
  • Karakoç, A. & Dönmez, L. (2014). Ölçek geliştirme çalışmalarında temel ilkeler. Tıp Eğitimi Dünyası, 13(40), 39-49.
  • Karip, E. (1998). Dönüşümcü liderlik. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(16), 443-465.
  • Katz, R. L. (2009). Skills of an effective administrator. Harvard Business Review Press.
  • Leithwood, K., Harris, A., & Hopkins, D. (2020). “Seven strong claims about successful school leadership revisited”, School Leadership and Management, Vol. 40 No. 1, pp. 5-22. https://doi.org/10.1080/13632434.2019.1596077
  • Lunenburg, F. C., & Ornstein, A. C. (2013). Educational administration educational management translation (6th ed.). (Editor: Gökhan Arastaman). Ankara: Nobel Publications.
  • McEwan, E. K. (2018). Etkili okul yöneticilerinin 10 özelliği. (Çev ed. Necati Cemaloğlu). Ankara: Pegem Akademi.
  • Mert, Y. (2020). “Kamu yönetiminde kurumsal iletişim: web siteleri üzerine bir analiz”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12 (62), s. 1513-1522. http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2019.3159
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage. Mulford, B. (2003). School leaders: Changing roles and impact on teacher and school effectiveness. Education and Training Policy Division, Oecd.
  • Netolicky, D. M. (2020). School leadership during a pandemic: navigating tensions. Journal of Professional Capital and Community, 5(3/4), 391-395. https://doi.org/10.1108/JPCC-05-2020-0017
  • O’Toole, C., & Simovska, V. (2022). Same storm, different boats! The impact of COVID-19 on the wellbeing of school communities. Health Education, 122(1), 47-61. https://doi.org/10.1108/HE-02-2021-0027
  • Perienen, A. (2020). Frame works for ICT integration in mathematics education- a teacher’s perspective. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(6), em1845. https://doi.org/10.29333/ejmste/7803
  • Rusdiana, A., Huda, N., Mu'in, A., & Kodir, A. (2020). The effectiveness of educational supervision in increasing the teacher’s professional competence in the COVID-19 pandemic period. International Journal of Innovation, Creativity and Change, 14(5), 918-942.
  • Sevinç, N. & Arslan, H. (2019). Okul yöneticisinin yeterlikleri ölçeği geliştirme çalışması. R&S-Research Studies Anatolia Journal, 2(4), 126-135. https://doi.org/10.33723/rs.479118
  • Starr, J. P. (2020). On Leadership: Responding to COVID-19: Short-and long-term challenges. Phi Delta Kappan, 101(8), 60-61. https://doi.org/10.1177/0031721720923796
  • Şişman, M. (2012). Eğitimde mükemmellik arayışı: Etkili okullar (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi
  • Tavşancıl, E. (2010). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara, Nobel
  • Teddlie, C., & Tashakkori, A. (2003). Handbook of mixed methods in social & behavioral research. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Tschannen-Moran, M., & Gareis, C. R. (2015). Faculty trust in the principal: An essential ingredient in high-performing schools. Journal of Educational Administration, 53(1), 66-92. https://doi.org/10.1108/JEA-02-2014-0024 Zhao, Y. (2020). “COVID-19 as a catalyst for educational change. Prospects, 49(1-2). 29-33 https://doi.org/10.1007/s11125-020-09477-y

Validity And Reliability Study Of The Scale Of Competencıes Required By Dıstance Educatıon Applications In School Administrators

Yıl 2024, Cilt: 20 Sayı: 3, 347 - 361, 23.12.2024
https://doi.org/10.17860/mersinefd.1415324

Öz

The purpose of this study is to develop a valid and reliable data collection tool that can measure the competencies of school administrators in distance education based on teachers' views. For this purpose, after reviewing the literature on the competencies of school administrators, 25 administrators and 18 teachers were interviewed to determine the competencies of school administrators in distance education. As a result of the content analysis of the interviews conducted with a semi-structured form, 73 trial scale items that were thought to reflect the distance education competencies of school administrators were determined. The determined items were reduced to 35 items in line with expert opinion. Designed as 35 items and 4 dimensions, the first application of the experimental scale of school administrators' distance education competencies was applied to 522 teachers working in primary, secondary and high schools in the center of Osmaniye Province. Factor analysis of the first data set obtained from the first application showed that the scale represented a structure consisting of 3 factors and 32 items. Confirmatory factor analysis of this structure was tested with the second data set obtained from 467 people working in primary, secondary and high schools in Siirt and Osmaniye provinces. Cronbach's Alpha internal consistency coefficients calculated for the three dimensions in the scale of distance education competencies of school administrators were calculated between "0.96" and "0.98". In this respect, it was concluded that the UOGY scale, which was prepared in line with the literature review and the opinions of experts in the field, is a scale that can be used to determine the distance education competencies of school administrators.

Kaynakça

  • Alkan, V., Şimşek, S. & Armağan Erbil, B. (2019). Karma yöntem: Öyküleyici alanyazın incelemesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi – Journal of Qualitative Research in Education, 7(2), 559-582. doi: 10.14689/issn.2148-2624.1.7c.2s.5m
  • Bakht, M., Khan, S. N., & Blanco, G. L. (2020). 21st century leadership skills practiced by school leaders. Global Social Sciences Review, 5(3), 46-55. http://dx.doi.org/10.31703/gssr.2020(V-III).04
  • Baysal, E. A. & Gürbüz, O. (2020). COVID-19 salgını sonrasında okul kavramındaki paradigma değişimine ve okulların yeniden açılmasına ilişkin öğretmen görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(2), 676-705. https://doi.org/10.37217/tebd.787504
  • Blass, I. (2020). Significantly improved COVID-19 outcomes in countries with higher BCG vaccination coverage: a multivariable analysis. Vaccines, 8(3), 378. https://doi.org/10.3390/vaccines8030378
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (COVID-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112-142.
  • Bursalıoğlu, Z. (1975). Eğitim yöneticisinin yeterlikleri ilköğretmen okulu müdürlerinin yeterliklerine ilişkin bir araştırma. Kalite Matbaası.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi
  • Castle, J. B.& Mitchell, C. (2001). Roles of Elementary School Principals in Ontario: Tasks and Tensions, Executive Summary. Ontario Principals’ Council, 4(4), 1-9.
  • Çapık, C., Gözüm, S. & Aksayan, S. (2018). Kültürlerarası ölçek uyarlama aşamaları, dil ve kültür uyarlaması: Güncellenmiş rehber. Florence Nightingale Journal of Nursing, 26(3), 199-210. https://doi.org/10.26650/FNJN397481
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Pegem Akademi.
  • Daniëls, E., Hondeghem, A., & Dochy, F. (2019). A review on leadership and leadership development in educational settings. Educational research review, 27, 110-125. https://doi.org/10.1016/ j.edurev.2019.02.003
  • Dowis, S. L. (2005). A study of organizational culture in title one schools in the upstate region of south carolina. Clemson University.
  • Dufour, R. (1999). Help wanted: Principals who can lead professional learning communities. NASSP Bulletin; Quotation (Notable quotes: Spotlight on principals. Leadership. 15313174, 30/3). https://doi.org/10.1177/019263659908360403
  • Erkuş, A. (2014). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme-I: Temel kavramlar ve işlemler. Pegem Akademi. Everard, K. B., Morris, G., & Wilson, I. (2004). Effective school management. Sage.
  • Fullan, M. (1992). Successful school improvement. Open University Publishing.
  • Grimmett, P. P. (1996). The struggles of teacher research in a context of education reform: Implications for instructional supervision," Journal of Curriculum and Supervision, 12 (Fall, 1996), 37-65.
  • Grogan, M., & Andrews, R. (2002). Defining preparation and professional development for the future. Educational Administration Quarterly, 38(2), 233-256. https://doi.org/10.1177/0013161X02382007
  • Harris, A., & Jones, M. (2020). COVID 19–school leadership in disruptive times. School Leadership & Management, 40 (4), 243-247 https://doi.org/10.1080/13632434.2020.1811479
  • Hooge, E., & Pont, B. (2020). School leadership in unpredictable times. European Journal of Education, 55(2), 135. https://doi.org/10.1111/ejed.12397
  • Huber, S. G., & Helm, C. (2020). COVID-19 and schooling: evaluation, assessment and accountability in times of crises—reacting quickly to explore key issues for policy, practice and research with the school barometer. Educational Assessment, Evaluation And Accountability, 32, 237-270. https://doi.org/10.1007/s11092-020-09322-y
  • Jenkins, M., & Stewart, A. C. (2010). The importance of a servant leader orientation. Health care management review, 35(1), 46-54. https://doi.org/10.1097/hmr.0b013e3181c22bb8
  • Karakoç, A. & Dönmez, L. (2014). Ölçek geliştirme çalışmalarında temel ilkeler. Tıp Eğitimi Dünyası, 13(40), 39-49.
  • Karip, E. (1998). Dönüşümcü liderlik. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(16), 443-465.
  • Katz, R. L. (2009). Skills of an effective administrator. Harvard Business Review Press.
  • Leithwood, K., Harris, A., & Hopkins, D. (2020). “Seven strong claims about successful school leadership revisited”, School Leadership and Management, Vol. 40 No. 1, pp. 5-22. https://doi.org/10.1080/13632434.2019.1596077
  • Lunenburg, F. C., & Ornstein, A. C. (2013). Educational administration educational management translation (6th ed.). (Editor: Gökhan Arastaman). Ankara: Nobel Publications.
  • McEwan, E. K. (2018). Etkili okul yöneticilerinin 10 özelliği. (Çev ed. Necati Cemaloğlu). Ankara: Pegem Akademi.
  • Mert, Y. (2020). “Kamu yönetiminde kurumsal iletişim: web siteleri üzerine bir analiz”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12 (62), s. 1513-1522. http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2019.3159
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage. Mulford, B. (2003). School leaders: Changing roles and impact on teacher and school effectiveness. Education and Training Policy Division, Oecd.
  • Netolicky, D. M. (2020). School leadership during a pandemic: navigating tensions. Journal of Professional Capital and Community, 5(3/4), 391-395. https://doi.org/10.1108/JPCC-05-2020-0017
  • O’Toole, C., & Simovska, V. (2022). Same storm, different boats! The impact of COVID-19 on the wellbeing of school communities. Health Education, 122(1), 47-61. https://doi.org/10.1108/HE-02-2021-0027
  • Perienen, A. (2020). Frame works for ICT integration in mathematics education- a teacher’s perspective. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(6), em1845. https://doi.org/10.29333/ejmste/7803
  • Rusdiana, A., Huda, N., Mu'in, A., & Kodir, A. (2020). The effectiveness of educational supervision in increasing the teacher’s professional competence in the COVID-19 pandemic period. International Journal of Innovation, Creativity and Change, 14(5), 918-942.
  • Sevinç, N. & Arslan, H. (2019). Okul yöneticisinin yeterlikleri ölçeği geliştirme çalışması. R&S-Research Studies Anatolia Journal, 2(4), 126-135. https://doi.org/10.33723/rs.479118
  • Starr, J. P. (2020). On Leadership: Responding to COVID-19: Short-and long-term challenges. Phi Delta Kappan, 101(8), 60-61. https://doi.org/10.1177/0031721720923796
  • Şişman, M. (2012). Eğitimde mükemmellik arayışı: Etkili okullar (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi
  • Tavşancıl, E. (2010). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara, Nobel
  • Teddlie, C., & Tashakkori, A. (2003). Handbook of mixed methods in social & behavioral research. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Tschannen-Moran, M., & Gareis, C. R. (2015). Faculty trust in the principal: An essential ingredient in high-performing schools. Journal of Educational Administration, 53(1), 66-92. https://doi.org/10.1108/JEA-02-2014-0024 Zhao, Y. (2020). “COVID-19 as a catalyst for educational change. Prospects, 49(1-2). 29-33 https://doi.org/10.1007/s11125-020-09477-y
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Planlaması
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Muhammet Yıldırım 0000-0002-3000-4243

Mehmet Üstüner 0000-0002-1724-8825

Yayımlanma Tarihi 23 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 5 Ocak 2024
Kabul Tarihi 1 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 20 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yıldırım, M., & Üstüner, M. (2024). Uzaktan Öğretim Uygulamalarının Okul Yöneticilerinde Gerekli Kıldığı Yeterlikler Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(3), 347-361. https://doi.org/10.17860/mersinefd.1415324

Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.