Bilgi oluşturma süreci, var olan kavramların ilişkilendirilerek yeniden yapılandırılması ile yeni kavramların oluşturulması olarak tanımlanabilir. Bu çalışmada 12. sınıf öğrencilerin türev anlayışları ile maksimum ve minimum problemlerine ilişkin bilgi oluşturma süreçlerini incelemek amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları 12. sınıfta öğrenim görmekte olan 4 öğrenciden oluşmaktadır. Çalışmanın veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan ve 6 sorudan oluşan Türev Kavramsal Anlama Testi kullanılmıştır. Testin ilk 4 sorusu ile katılımcıların türev kavramı anlayışları, son 2 soru ile maksimum ve minimum problemlere ilişkin bilgi oluşturma süreçleri incelenmek amaçlanmıştır. Araştırmanın veri toplama yöntemleri ise gözlem, görev temelli görüşme ve doküman analizinden oluşmaktadır. Elde edilen veriler APOS Teorisine dayalı olarak hazırlanmış olan türevin genetik çözümlemesine göre içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda, eylem aşamasında olan öğrencinin maksimum ve minimum problemlerine ilişkin çözüm üretirken dışarıdan uyarıcıya ihtiyaç duyduğu, nesne aşamasındaki öğrencinin hesaplamada yaptığı hata sebebiyle çözüme ulaşamadığı görülmüştür. Bazen süreç bazen de nesne anlayışı davranışı gösteren öğrencilerin bilgi oluşturma sürecini başarıyla tamamladıkları görülmüştür. Araştırma sonucuna göre APOS Teorisine göre ileri seviyede olan öğrencilerin maksimum ve minimum problemlerine ilişkin kendi çözümlerini gerçekleştirebildikleri belirlenmiştir.
APOS teorisi genetik çözümleme bilgi oluşturma süreci maksimum ve minimum problemleri
The knowledge construction process can be defined as the creation of new concepts by associating and restructuring existing concepts. This study was aimed to examine 12th grade students' understanding of derivatives and their knowledge construction processes regarding maximum and minimum problems. The case study method, one of the qualitative research methods, was used in the research. The participants of the research consist of 4 students studying in the 12th grade. Derivative Conceptual Comprehension Test, prepared by the researchers and consisting of 6 questions, was used as the data collection tool of the study. The first 4 questions of the test was aimed to examine the participants' understanding of the concept of derivative, and the last 2 questions aimed to examine their knowledge construction processes regarding maximum and minimum problems. The data collection methods of the research consist of observation, task-based interview and document analysis. The obtained data were analyzed by content analysis method according to the genetic decomposition of derivative prepared based on APOS Theory. As a result of the analysis of the data, it was seen that the student in the action stage needed support while producing solutions to the maximum and minimum problems, and the student in the object stage could not reach the solution due to the mistake which he made in the calculation. It has been observed that students who sometimes display process and sometimes object understanding behavior successfully complete the knowledge construction process. According to the results of the research, it was determined that students who were at an advanced level according to APOS Theory were able to realize their own solutions to maximum and minimum problems.
APOS theory genetic decomposition knowledge construction process maximum and minimum problems.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Matematik Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 9 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 26 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 21 Sayı: 2 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.