Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Basınç Ünitesinin Şarkı ve Müzik Destekli Öğretiminin Bazı Değişkenler Üzerine Etkisi İle Bu Öğretime Yönelik Öğrenci Görüşleri

Yıl 2025, Cilt: 21 Sayı: 2, 681 - 696, 20.08.2025
https://doi.org/10.17860/mersinefd.1648919

Öz

Bu araştırmanın amacı Basınç ünitesinin şarkı ve müzik destekli öğretiminin bazı değişkenler üzerine etkisi ile bu öğretime yönelik öğrencilerin görüşlerini tespit etmektir. Araştırmada nicel ve nitel yaklaşımların bir arada ele alındığı karma desen kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını Kars ilinin bir ilçesinin köyündeki bir ortaokulun 8. sınıfında öğrenim sekiz öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama araçları olarak “Basınç Ünitesine Ait Başarı Testi”, “Fen Bilimlerine Yönelik Öz-Düzenleme Ölçeği”, “Fen Öğrenmeye Yönelik Öz-Yeterlik İnanç Ölçeği”, “Fen Dersine Yönelik Tutum Ölçeği”, “Basınç Ünitesinin Şarkı ve Müzik Destekli Öğretilmesine Yönelik Görüşme Formu” kullanılmıştır. Başarı testi ve ölçekler öğrencilere uygulama öncesinde uygulanmış, ünitenin şarkı ve müzikle öğretimi sonrasında başarı testi ve ölçekler tekrar uygulanmış, sonrasında öğrencilerden yazılı görüşler alınmıştır. Nicel veriler Wilcoxon işaretli sıralar testi, nitel veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Araştırmanın nicel sonuçlarında; ünitenin şarkı ve müzik destekli öğretiminin öğrencilerin akademik başarılarını, öz-düzenlemelerini, tutumlarını artırdığı, öz-yeterlik inançlarını değiştirmediği belirlenmiştir. Nitel sonuçlara göre; ünitenin şarkı ve müzik destekli öğretiminden sonra öğrencilerin çoğunlukla üniteyi daha iyi anladıkları, fen bilimleri dersini daha çok sevdikleri şeklinde görüş bildirdikleri belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Andreotti, E., & Frans, R. (2019). The connection between physics, engineering and music as an example of steam education. IOP Science, 54, 1-7. https://doi.org/10.1088/1361-6552/ab246a
  • Akkaş, S. (1993). Okul öncesi eğitimde müzik (1. baskı). Nadir Yayınevi.
  • Akyol, E. B., Kahyaoğlu, H., & Köksal, E.B. (2017). Ortaokul fen ve teknoloji dersinde müzikli fen animasyonu kullanımı hakkında öğretmen görüşleri. International Journal of Active Learning, 2(1), 23-37.
  • Andaç, Y., & Temiz, E. (2016). Müzik dersinde teknoloji kullanımının ilköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin müzik dersine karşı tutumlarına etkisi. Fine Arts, 11(4), 200-209. http://dx.doi.org/10.12739/NWSA.2016.11.4.D0184
  • Afacan, Ö. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının “fen” ve “fen ve teknoloji öğretmeni” kavramlarına yönelik metafor durumları. Journal of New World Sciences Academy, 6(1), 1242-1254.
  • Atılboz, N. G. (2004). Lise 1. Sınıf öğrencilerinin mitoz ve mayoz bölünme konuları ile ilgili anlama düzeyleri ve kavram yanılgıları. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 147-157.
  • Aydoğan, S. (2007). Oynayarak eğlenerek müzik dilini öğreniyoruz (2. baskı). Arkadaş Yayınevi.
  • Balcı, A. (2009). Sosyal bilimlerde araştırma: yöntem, teknik ve ilkeler (7. Baskı). Pegem Akademi Yayıncılık. Batula, A. M., Morton, B. G., Migneco, R., Prockup, M., Schmidt, E. M., Grunberg, D. K., Kim, Y., Fontecchio, A. K. (2012, June 10-13). Music technology as an ıntroduction to stem. American Society for Engineering Education (ASEE) Annual Conference & Exposition, San Antonio, Texas. http://dx.doi.org/10.18260/1-2--21719 Bedir, G., & Akkurt, A. (2012). Şarkılarla coğrafya öğretimi. Doğu Coğrafya Dergisi, 17(28), 303-316. Boz, S., Özcan, H., & Sarıoğlan, A. B. (2023). Development of an instrument measuring middle school students’ achievement of pressure. Inonu University Journal of the Graduate School of Education, 10(19), 12-29. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2664061
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (8. baskı). Pegem Yayıncılık.
  • Cheek J. M., & Smith L. R. (1999). Music training and mathematics achievement. Adolescence, 34(136), 759-761. http://dx.doi.org/10730700
  • Coşkun, H., Akarsu, B. & Karpier, İ. A. (2012). Bilim öyküleri içeren eğitsel oyunların fen ve teknoloji dersindeki öğrencilerin akademik başarılarına etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13(1), 93-109.
  • Çepni, S., & Çil, E. (2009). Fen ve teknoloji programı ilköğretim 1. ve 2. kademe öğretmen kitabı (5. Baskı). Pegem A Yayıncılık.
  • Çilenti, K. (1985). Fen eğitim teknolojisi (1. Baskı). Kadıoğlu Matbaası.
  • Çevik, D. B. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimi öz-yeterlik düzeylerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 145-168.
  • Erdoğan, Z. (2003). Fen bilgisi öğretiminde, öğretmenlerin kullandıkları öğretim yöntemlerinin incelenmesi (Tez No:133715). [Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi]. Gregorio, J., Morton, M. G., Kim, Y., & Ward, J. S. (2013, 23-26 June). Music technology as a vehicle to stem/steam for high school students. American Society for Engineering Education, Atlanta, GA. https://www.researchgate.net/publication/256269493 Gün, E., Duru, E., & Demirtaş, O. (2016). Müzik eğitiminin bilişsel gelişme etkisi. The journal of academic social science studies, 50, 117-124. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS3555 Gürbüz, F., Çeker, E., & Töman, U. (2017). Eğitsel şarkı ve oyun tekniklerinin öğrencilerin akademik başarıları ve kalıcılığı üzerine etkileri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(24), 593-612.
  • Kahyaoğlu, M. (2005). İlköğretim 6. sınıf “dolaşım ve sindirim sistemi” konusunda şarkı ve şiirin başarıya, hatırlamaya ve derse karşı tutuma etkisi (Tez No: 158850). [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi].
  • Karaca H., Köksal, O., & Yağışan, N. (2014). İlkokul matematik derslerinde müzik destekli öğretimin başarı, tutum ve kalıcılık üzerindeki etkisi. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 3(11), 1-26.
  • Karaca, M., Bektaş, O. & Armağan, F.Ö. (2015). 8.Sınıf öğrencilerinin merkezi sınavlarda sorulmayan fen bilimleri konularına yönelik görüşleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 63-86.
  • Karaca, M., & Bektaş O. (2020). Ortaokul öğrencilerinin rol model alma algıları ile fen bilimlerine yönelik öz düzenlemeleri arasındaki ilişki (Tez No:654437). [Doktora Tezi, Erciyes Üniversitesi].
  • Karabulut, H. & Çetin, A. (2018). Teknoloji destekli otantik öğrenme aktivitelerinin öğrencilerin fen öğrenmelerine, fene yönelik tutumlarına ve bilgilerinin kalıcılığına etkisi (Tez No:533523). [Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi].
  • Koca, Ş. (2016). Okul öncesi öğretmen adaylarının müzik etkinliklerine yönelik öz-yeterlik algıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 375-386. http://dx.doi.org/10.21764/efd.33645 Köksoy, A. M. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimi öz yeterlilik düzeylerinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 297-320. http://dx.doi.org/10.21764/maeuefd.335473
  • Köroğlu, G. N. (2014). İlköğretim ikinci kademe müzik öğretmenlerinin 2006 müzik dersi öğretim programına yönelik görüşleri. Sanat Eğitimi Dergisi (SED), 2(1), 127-141.
  • Küçük, D. P., & Kar, H. (2021). Müzik öğretmeni adaylarının bireysel çalgı çalışma alışkanlıkları. Kesit Akademi Dergisi, 7(28), 402-432. http://dx.doi.org/10.29228/kesit.52179
  • MEB (2021). Basınç ünitesi başarı testi. http://www.isemdijital.com/ogretmen.com adresinden 12.03.2021 tarihinde alınmıştır.
  • MEB (2021). Basınç ünitesi başarı testi. http://www.isleronline.com/ogretmen.com adresinden 12.03.2021 tarihinde alınmıştır.
  • Mentiş Köksoy, A. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimi öz yeterlilik düzeylerinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 297-320.
  • Özçevik, A. (2007). Müzikle tedavi ve öğrenciler üzerindeki terapik etkileri (Tez No:206896). [Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi].
  • Özmen, H. (2019). Deneysel araştırma yöntemi. Özmen, H., & Karamustafaoğlu, O. (Ed.), Eğitimde Araştırma Yöntemleri (1. baskı, ss. 198-226). Pegem Akademi.
  • Öztutgan, K. (2018). Mesleki müzik eğitimi veren kurumlarda klasik gitar deşifresini geliştirmeye yönelik bir metot önerisi (Tez No:492295). [Doktora Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi].
  • Prichard, R. J., & Cornett-Murtada, V. (2011). Music and the mind: a new ınterdisciplinary course on the science of musical experience. Journal of Undergrad Neurosci Education, 9(2), A92–A97. https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3592725/pdf/june-9-92.pdf Ramsey, G. P. (2023). Integrating science, technology, engineering, and math (STEM) and music: Putting the arts in science, technology, engineering, arts, and math (steam) through acoustics. The Journal of The Acoustical Society of America, 152(2), 1106-1111. https://doi.org/10.1121/10.0013571
  • Rogers G. L. (2004). Interdisciplinary lessons in musical acoustics: the science-math-music connection, Music Educators Journal, 91(1), 25-30. https://doi.org/10.2307/3400102
  • Say, A. (2005). Müzik ansiklopedisi (2. Baskı). Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Serin Özparlak, Ç. & Sonsel, Ö. B. (2020). 5. ve 6. sınıf müzik ders kitaplarında yer alan okul şarkılarının eğitim müziği açısından incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(1), 218-235. https://doi.org/10.37217/tebd.710720 Sun, M. (2006). Çocuklar ve gençler için şarkı demeti (1.Baskı). Sun Yayınevi.
  • Şen, O. (2009). Çocuğa yönelik “av” kavramı temalı müzik yapıtları. Çevrimiçi Tematik Türkoloji Dergisi, 1(1), 506-526.
  • Şimşek, P., R. & Bilen, S. (2019). Çağdaş Türk müziği temalarından okul şarkısı oluşturma. International Journal of Human Sciences, 16(2), 648-657.
  • Tan, N. (2016). İlkokul matematik derslerinde şarkı kullanımının öğrencilerin başarı, tutum ve sözcük dağarcığı üzerindeki etkisi (Tez No: 446331). [Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi].
  • Taber, K. S. (2002). Alternative conceptions in chemistry-prevention, diagnosis and cure. London: The Royal Society of Chemistry, Theoretical background.
  • Turan, S. (2019). İlkokul fen bilimleri dersinde müzik yoluyla öğrenmenin öğrenci başarı düzeyine etkisi (Tez No:555586). [Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi].
  • Uzunoğlu Yegül, B. (2014). Öğretmen adaylarının müzik öğretimi öz yeterlik algılarının incelenmesi. Uluslararası Balkan Eğitim ve Bilim Kongresi, Edirne.
  • Üstün, A. (2014). Ortaokul 5. sınıf fen ve teknoloji dersi “vitaminler” konusunun “rap ile öğretim”ine ilişkin deneysel bir çalışma (Tez No:356723). [Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi].
  • Yaman, S. (2016). Ortaokul öğrencileri için fen öğrenmeye yönelik öz-yeterlik inanç ölçeği uyarlaması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 123-140. https://doi.org/10.17679/iuefd.17282415 Yangın, S., Sarıkaya, M., Bulut, S. & Yangın, N. (2016). Fen bilimleri dersinde çocuk şarkıları ile desteklenmiş öğretimin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin başarısına etkisi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(8), 44-57. https://doi.org/10.16991/INESJOURNAL.274
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, B. E., & Sığırtmaç, D. A. (2006). Sayı ve işlem kavramı kazanımında müzikli oyunların etkisi. Ege Eğitim Dergisi, 7(2), 43–56.
  • Yin, R. K. (1984). Case study research: design and methods (3rd edition). Sage Publication.
  • Zimmerman, B. J. (1986). Becoming a self-regulated learner: which are the key sub-processes? Contemporary Educational Psychology, 11, 307-313. http://dx.doi.org/10.1016/0361-476X(86)90027-5

The Effect of Song and Music Supported Teaching of Pressure Unit on Some Variables and Student Opinions on This Teaching

Yıl 2025, Cilt: 21 Sayı: 2, 681 - 696, 20.08.2025
https://doi.org/10.17860/mersinefd.1648919

Öz

The purpose of this research is to determine the effect of song and music supported teaching of the Pressure unit on some variables and the opinions of the students after the song and music supported teaching of the unit. A mixed design in which quantitative and qualitative approaches were considered together was used in the research. The participants of the study were eight students in the 8th grade of a secondary school in a village of a district of Kars province. "Achievement Test for the Pressure Unit", "Self-Regulation Scale for Science", "Self-Efficacy Belief Scale for Learning Science", "Attitude Scale for Science Lesson", "Interview Form for Teaching the Pressure Unit with Song and Music Support" were used as data collection tools in the research. Quantitative data were analyzed by Wilcoxon signed-rank test, and qualitative data were analyzed by content analysis. In the quantitative results of the research; It was determined that song and music-supported teaching of the unit increased students' academic success, self-regulation and attitudes, and did not change their self-efficacy beliefs. According to qualitative results; It was determined that after the song and music supported teaching of the unit, the students stated that they understood the unit better and liked the science course more.

Kaynakça

  • Andreotti, E., & Frans, R. (2019). The connection between physics, engineering and music as an example of steam education. IOP Science, 54, 1-7. https://doi.org/10.1088/1361-6552/ab246a
  • Akkaş, S. (1993). Okul öncesi eğitimde müzik (1. baskı). Nadir Yayınevi.
  • Akyol, E. B., Kahyaoğlu, H., & Köksal, E.B. (2017). Ortaokul fen ve teknoloji dersinde müzikli fen animasyonu kullanımı hakkında öğretmen görüşleri. International Journal of Active Learning, 2(1), 23-37.
  • Andaç, Y., & Temiz, E. (2016). Müzik dersinde teknoloji kullanımının ilköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin müzik dersine karşı tutumlarına etkisi. Fine Arts, 11(4), 200-209. http://dx.doi.org/10.12739/NWSA.2016.11.4.D0184
  • Afacan, Ö. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının “fen” ve “fen ve teknoloji öğretmeni” kavramlarına yönelik metafor durumları. Journal of New World Sciences Academy, 6(1), 1242-1254.
  • Atılboz, N. G. (2004). Lise 1. Sınıf öğrencilerinin mitoz ve mayoz bölünme konuları ile ilgili anlama düzeyleri ve kavram yanılgıları. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 147-157.
  • Aydoğan, S. (2007). Oynayarak eğlenerek müzik dilini öğreniyoruz (2. baskı). Arkadaş Yayınevi.
  • Balcı, A. (2009). Sosyal bilimlerde araştırma: yöntem, teknik ve ilkeler (7. Baskı). Pegem Akademi Yayıncılık. Batula, A. M., Morton, B. G., Migneco, R., Prockup, M., Schmidt, E. M., Grunberg, D. K., Kim, Y., Fontecchio, A. K. (2012, June 10-13). Music technology as an ıntroduction to stem. American Society for Engineering Education (ASEE) Annual Conference & Exposition, San Antonio, Texas. http://dx.doi.org/10.18260/1-2--21719 Bedir, G., & Akkurt, A. (2012). Şarkılarla coğrafya öğretimi. Doğu Coğrafya Dergisi, 17(28), 303-316. Boz, S., Özcan, H., & Sarıoğlan, A. B. (2023). Development of an instrument measuring middle school students’ achievement of pressure. Inonu University Journal of the Graduate School of Education, 10(19), 12-29. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2664061
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (8. baskı). Pegem Yayıncılık.
  • Cheek J. M., & Smith L. R. (1999). Music training and mathematics achievement. Adolescence, 34(136), 759-761. http://dx.doi.org/10730700
  • Coşkun, H., Akarsu, B. & Karpier, İ. A. (2012). Bilim öyküleri içeren eğitsel oyunların fen ve teknoloji dersindeki öğrencilerin akademik başarılarına etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13(1), 93-109.
  • Çepni, S., & Çil, E. (2009). Fen ve teknoloji programı ilköğretim 1. ve 2. kademe öğretmen kitabı (5. Baskı). Pegem A Yayıncılık.
  • Çilenti, K. (1985). Fen eğitim teknolojisi (1. Baskı). Kadıoğlu Matbaası.
  • Çevik, D. B. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimi öz-yeterlik düzeylerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 145-168.
  • Erdoğan, Z. (2003). Fen bilgisi öğretiminde, öğretmenlerin kullandıkları öğretim yöntemlerinin incelenmesi (Tez No:133715). [Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi]. Gregorio, J., Morton, M. G., Kim, Y., & Ward, J. S. (2013, 23-26 June). Music technology as a vehicle to stem/steam for high school students. American Society for Engineering Education, Atlanta, GA. https://www.researchgate.net/publication/256269493 Gün, E., Duru, E., & Demirtaş, O. (2016). Müzik eğitiminin bilişsel gelişme etkisi. The journal of academic social science studies, 50, 117-124. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS3555 Gürbüz, F., Çeker, E., & Töman, U. (2017). Eğitsel şarkı ve oyun tekniklerinin öğrencilerin akademik başarıları ve kalıcılığı üzerine etkileri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(24), 593-612.
  • Kahyaoğlu, M. (2005). İlköğretim 6. sınıf “dolaşım ve sindirim sistemi” konusunda şarkı ve şiirin başarıya, hatırlamaya ve derse karşı tutuma etkisi (Tez No: 158850). [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi].
  • Karaca H., Köksal, O., & Yağışan, N. (2014). İlkokul matematik derslerinde müzik destekli öğretimin başarı, tutum ve kalıcılık üzerindeki etkisi. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 3(11), 1-26.
  • Karaca, M., Bektaş, O. & Armağan, F.Ö. (2015). 8.Sınıf öğrencilerinin merkezi sınavlarda sorulmayan fen bilimleri konularına yönelik görüşleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 63-86.
  • Karaca, M., & Bektaş O. (2020). Ortaokul öğrencilerinin rol model alma algıları ile fen bilimlerine yönelik öz düzenlemeleri arasındaki ilişki (Tez No:654437). [Doktora Tezi, Erciyes Üniversitesi].
  • Karabulut, H. & Çetin, A. (2018). Teknoloji destekli otantik öğrenme aktivitelerinin öğrencilerin fen öğrenmelerine, fene yönelik tutumlarına ve bilgilerinin kalıcılığına etkisi (Tez No:533523). [Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi].
  • Koca, Ş. (2016). Okul öncesi öğretmen adaylarının müzik etkinliklerine yönelik öz-yeterlik algıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 375-386. http://dx.doi.org/10.21764/efd.33645 Köksoy, A. M. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimi öz yeterlilik düzeylerinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 297-320. http://dx.doi.org/10.21764/maeuefd.335473
  • Köroğlu, G. N. (2014). İlköğretim ikinci kademe müzik öğretmenlerinin 2006 müzik dersi öğretim programına yönelik görüşleri. Sanat Eğitimi Dergisi (SED), 2(1), 127-141.
  • Küçük, D. P., & Kar, H. (2021). Müzik öğretmeni adaylarının bireysel çalgı çalışma alışkanlıkları. Kesit Akademi Dergisi, 7(28), 402-432. http://dx.doi.org/10.29228/kesit.52179
  • MEB (2021). Basınç ünitesi başarı testi. http://www.isemdijital.com/ogretmen.com adresinden 12.03.2021 tarihinde alınmıştır.
  • MEB (2021). Basınç ünitesi başarı testi. http://www.isleronline.com/ogretmen.com adresinden 12.03.2021 tarihinde alınmıştır.
  • Mentiş Köksoy, A. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimi öz yeterlilik düzeylerinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 297-320.
  • Özçevik, A. (2007). Müzikle tedavi ve öğrenciler üzerindeki terapik etkileri (Tez No:206896). [Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi].
  • Özmen, H. (2019). Deneysel araştırma yöntemi. Özmen, H., & Karamustafaoğlu, O. (Ed.), Eğitimde Araştırma Yöntemleri (1. baskı, ss. 198-226). Pegem Akademi.
  • Öztutgan, K. (2018). Mesleki müzik eğitimi veren kurumlarda klasik gitar deşifresini geliştirmeye yönelik bir metot önerisi (Tez No:492295). [Doktora Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi].
  • Prichard, R. J., & Cornett-Murtada, V. (2011). Music and the mind: a new ınterdisciplinary course on the science of musical experience. Journal of Undergrad Neurosci Education, 9(2), A92–A97. https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3592725/pdf/june-9-92.pdf Ramsey, G. P. (2023). Integrating science, technology, engineering, and math (STEM) and music: Putting the arts in science, technology, engineering, arts, and math (steam) through acoustics. The Journal of The Acoustical Society of America, 152(2), 1106-1111. https://doi.org/10.1121/10.0013571
  • Rogers G. L. (2004). Interdisciplinary lessons in musical acoustics: the science-math-music connection, Music Educators Journal, 91(1), 25-30. https://doi.org/10.2307/3400102
  • Say, A. (2005). Müzik ansiklopedisi (2. Baskı). Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Serin Özparlak, Ç. & Sonsel, Ö. B. (2020). 5. ve 6. sınıf müzik ders kitaplarında yer alan okul şarkılarının eğitim müziği açısından incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(1), 218-235. https://doi.org/10.37217/tebd.710720 Sun, M. (2006). Çocuklar ve gençler için şarkı demeti (1.Baskı). Sun Yayınevi.
  • Şen, O. (2009). Çocuğa yönelik “av” kavramı temalı müzik yapıtları. Çevrimiçi Tematik Türkoloji Dergisi, 1(1), 506-526.
  • Şimşek, P., R. & Bilen, S. (2019). Çağdaş Türk müziği temalarından okul şarkısı oluşturma. International Journal of Human Sciences, 16(2), 648-657.
  • Tan, N. (2016). İlkokul matematik derslerinde şarkı kullanımının öğrencilerin başarı, tutum ve sözcük dağarcığı üzerindeki etkisi (Tez No: 446331). [Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi].
  • Taber, K. S. (2002). Alternative conceptions in chemistry-prevention, diagnosis and cure. London: The Royal Society of Chemistry, Theoretical background.
  • Turan, S. (2019). İlkokul fen bilimleri dersinde müzik yoluyla öğrenmenin öğrenci başarı düzeyine etkisi (Tez No:555586). [Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi].
  • Uzunoğlu Yegül, B. (2014). Öğretmen adaylarının müzik öğretimi öz yeterlik algılarının incelenmesi. Uluslararası Balkan Eğitim ve Bilim Kongresi, Edirne.
  • Üstün, A. (2014). Ortaokul 5. sınıf fen ve teknoloji dersi “vitaminler” konusunun “rap ile öğretim”ine ilişkin deneysel bir çalışma (Tez No:356723). [Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi].
  • Yaman, S. (2016). Ortaokul öğrencileri için fen öğrenmeye yönelik öz-yeterlik inanç ölçeği uyarlaması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 123-140. https://doi.org/10.17679/iuefd.17282415 Yangın, S., Sarıkaya, M., Bulut, S. & Yangın, N. (2016). Fen bilimleri dersinde çocuk şarkıları ile desteklenmiş öğretimin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin başarısına etkisi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(8), 44-57. https://doi.org/10.16991/INESJOURNAL.274
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, B. E., & Sığırtmaç, D. A. (2006). Sayı ve işlem kavramı kazanımında müzikli oyunların etkisi. Ege Eğitim Dergisi, 7(2), 43–56.
  • Yin, R. K. (1984). Case study research: design and methods (3rd edition). Sage Publication.
  • Zimmerman, B. J. (1986). Becoming a self-regulated learner: which are the key sub-processes? Contemporary Educational Psychology, 11, 307-313. http://dx.doi.org/10.1016/0361-476X(86)90027-5
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Fen Bilgisi Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emine Hatun Diken 0000-0003-3922-2535

Elif Yürek 0000-0001-7448-9919

Yayımlanma Tarihi 20 Ağustos 2025
Gönderilme Tarihi 28 Şubat 2025
Kabul Tarihi 9 Temmuz 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 21 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Diken, E. H., & Yürek, E. (2025). Basınç Ünitesinin Şarkı ve Müzik Destekli Öğretiminin Bazı Değişkenler Üzerine Etkisi İle Bu Öğretime Yönelik Öğrenci Görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 681-696. https://doi.org/10.17860/mersinefd.1648919

Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.