The purpose of this article is to examine Tâj al-Dîn Abu’l-Fath Muhammad b. ‘Abd al-Karīm al-Shahrastânî’s (d. 548/1153) view on philosophy and philosophers. In doing so, I will also analyze the basic points of his approach to the philosophy and philosophical schools. In addition, I will compare al-Shahrastânī’s way of criticism in his Kitâb al-Musâra‘a, in which he engages in a philosophical ‘struggling with the philosopher’, Avicenna (d. 428/1037), with that of al-Ghazzâlî (d. 505/1111) who similarly criticized Avicenna in his Tahâfut al-falâsifa, which there are a number of points in common among them though they differ from each other in certain issues. Consequently, in this article, I will underline al-Shahristânî’s original conception of philosophy and philosopher in his works which show his important place as a historian of philosophy as well as philosopher.
Bu makalenin amacı, dünya dinleri ve mezhepleri tarihçisi olduğu kadar aynı zamanda bir düşünce ve felsefe tarihçisi de olan Tâcüddîn Ebu’l-Feth Muhammed b. ‘Abdulkerîm eş-Şehristânî’nin (ö. 548/1153) felsefeye ve filozoflara bakışını tasvirî ve analitik bir tarzda ortaya koymaktır. Bu yapılırken, objektif ‘tarihçi’liği yanında bizzat bir ‘düşünür’ de olan Şehristânî’nin konuya yaklaşırken takip etmiş olduğu düşünce çizgisi ve bakış açısı aydınlatılmaya çalışılacak, özellikle kendisi gibi bir İbn Sînâ (ö. 428/1037) eleştirisinde bulunan Gazzâlî’yle (ö. 505/1111) mukayese edilerek benzer ve farklı yanları üzerinde durulacaktır. Sonuç olarak makale boyunca onun, felsefe tarihinden -bilhassa İbn Sînâ ile giriştiği- felsefî bir hesaplaşmaya doğru giden yolda, felsefe ve felsefî ekollere ilişkin tasavvurunun özgün ve ayırıcı yanları gösterilmeye çalışılacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2008 |
Submission Date | November 5, 2014 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 5 Issue: 1 |