Review
BibTex RIS Cite

Din Eğitiminde Denetim: Malta Mariam AlBatool School Örneği ve Türkiye`deki Denetim Uygulamaları ile Karşılaştırılması

Year 2024, , 591 - 612, 01.02.2024
https://doi.org/10.37669/milliegitim.1137824

Abstract

Amaç, Din eğitiminin denetiminin yurtdışındaki uygulamaları hakkında bilgi vermek, Türkiye’deki denetim uygulamaları ile kıyaslamak ve benzer/ farklı yönlerini ortaya koymaktır. Araştırma, Malta ada ülkesinde 2007 yılından beri faaliyet gösteren ve Malta Eğitim Bakanlığına bağlı tek İslami eğitim kurumu olan Özel Meryem El-Betül Okuluna (Mariam AlBatool School) ve Erzincan il merkezinde bulunan bir İmam Hatip Ortaokuluna ait denetim raporları ile sınırlıdır. Araştırma doküman incelemesi yöntemiyle yapılmıştır. Öncelikle Malta ve Türkiye`deki denetim sistemleri incelenmiş, 2018 yılında Malta Eğitim Bakanlığı Eğitimde Kalite ve Standartlar Direktörlüğü görevlileri tarafından hazırlanan Mariam AlBatool School denetim raporu ile 2021 yılında Türkiye Cumhuriyeti Millî Eğitim Bakanlığı Teftiş Kurulu Başkanlığı bakanlık müfettişleri tarafından hazırlanan İmam Hatip Ortaokulu denetim raporu karşılaştırmalı olarak tetkik edilmiştir. Elde edilen bulgular neticesinde Malta ve Türkiye’de formal öğretimle birlikte din eğitimi veren eğitim kurumlarının denetim uygulamaları arasında birtakım benzerlikler yanında bazı farklı uygulamaların yapıldığı da tespit edilmiştir.

References

  • Akın, T., & Töremen, F. (2016). Etkili Teftişin Enfgelleri Konusunda Okul Yöneticilerinin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 45(209), 5-33.
  • Altaş, N. (2022). Din Eğitimi. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Aydın, İ. (2008). Öğretimde Denetim (2. bs). Pegem Akademi.
  • Aydın, M. Ş. (2021). Din Eğitimi Bilimi (4. bs). Kimlik Yayınları.
  • Bozbayındır, F., Özgan, H., & Kalman, M. (2012, 05-02.06). İlköğretim Okulları Teftiş Raporları İle İlgili Bir Çözümleme. IV. Uluslararası Katılımlı Eğitim Denetimi Kongresi, Ankara.
  • Darmanin, M. (2013). The Material and Symbolic Cultures of the Everyday: Religion in Maltese Primary Schools. İçinde E. Smyth, M. Lyons, & M. Darmody (Ed.), Religious Education in a Multicultural Europe Children, Parents and Schools (ss. 69-100). Palgrave Macmillan.
  • Demirel, Ö. (2005). Eğitim Sözlüğü (3. bs). Pegem A Yayıncılık.
  • Education. (t.y.). [Gov.mt]. Goverment services and information. Geliş tarihi 26 Mart 2022, gönderenhttps://www.gov.mt/en/Life%20Events/Pages/Moving%20to%20Malta/Education.aspx
  • Geçmişten Geleceğe Eğitim Denetimi ve Müfettişlik Paneli Bildiri Kitabı. (2015). Kerem Büro Kırtasiye.
  • Gündüz, Y. (2010). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Yönetici ve Öğretmenlerin İlköğretim Müfettişlerine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 1-23.
  • Güneş Gün, A. (2017). Malta`da din devlet ilişkileri. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(28), 313-324.
  • Hoşgörür, V., & Höşgörür, T. (2013). Eğitimde Denetim Sorunları. 253-263.
  • Karasar, N. (2022). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (37. bs). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kurtbeyoğlu, D. (2011, 24.06). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Eğitim Müfettişlerinden Beklentileri (Van İli Örneği). III. Ulusaraları Katılımlı Eğitimdnetimi Kongresi, Ankara.
  • Nazıroğlu, B. (2021). Din Eğitiminde Temel Kavramlar ve Bilimselleşme. İçinde İ. Turan & B. Nazıroğlu (Ed.), Din eğitimi (3. bs). Bilay.
  • Okumuşlar, M. (2021). Din Eğitiminin Psiko-Sosyal ve Kültürel Temelleri. İçinde İ. Turan & B. Nazıroğlu (Ed.), Din Eğitimi (3. bs). Bilay.
  • Taymaz, H. (2011). Eğitim Sisteminde Teftiş (8. bs). Pegem Akademi.
  • Tosun, C. (2012). Din Eğitimi Bilimine Giriş. Pegem A Yayınları.
  • Xuereb, M. (2017, Şubat 11). Muslim secondary school to shut down after 20 years. Maltatoday.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, M. C. (2010). Türkiye ve Avrupa Birliği Ülkelerinin Eğitim Sistemlerinin Yönetim Yapısı. Kastamonu eğitim Dergisi, 18(2), 20.

Supervision in Religious Education: The Example of Malta Mariam AlBatool School and Comparison with Supervision Practices in Türkiye

Year 2024, , 591 - 612, 01.02.2024
https://doi.org/10.37669/milliegitim.1137824

Abstract

The aim is to give information about the practices abroad regarding the supervision of religious education, to compare it with the supervision practices in Türkiye and to reveal its similarities/differences. The research is limited to the audit reports of Private Mariam AlBatool School and Erzincan the Imam Hatip Secondary School, which has been operating in Malta since 2007 and is the only Islamic educational institution. The research was carried out by document analysis method. First of all, the inspection systems in Malta and Turkey were examined, and the Mariam AlBatool School inspection report prepared by the officials of the Quality and Standards in Education Directorate of the Malta Ministry of Education in 2018 and the inspection report prepared by the Ministry Inspectors of the Republic of Türkiye Ministry of National Education Inspection Board in 2021 were examined comparatively. As a result of the findings, it has been determined that there are some similarities between the inspection practices of educational institutions that provide religious education together with formal education in Malta and Türkiye, and different practices are also made at the same time.

References

  • Akın, T., & Töremen, F. (2016). Etkili Teftişin Enfgelleri Konusunda Okul Yöneticilerinin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 45(209), 5-33.
  • Altaş, N. (2022). Din Eğitimi. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Aydın, İ. (2008). Öğretimde Denetim (2. bs). Pegem Akademi.
  • Aydın, M. Ş. (2021). Din Eğitimi Bilimi (4. bs). Kimlik Yayınları.
  • Bozbayındır, F., Özgan, H., & Kalman, M. (2012, 05-02.06). İlköğretim Okulları Teftiş Raporları İle İlgili Bir Çözümleme. IV. Uluslararası Katılımlı Eğitim Denetimi Kongresi, Ankara.
  • Darmanin, M. (2013). The Material and Symbolic Cultures of the Everyday: Religion in Maltese Primary Schools. İçinde E. Smyth, M. Lyons, & M. Darmody (Ed.), Religious Education in a Multicultural Europe Children, Parents and Schools (ss. 69-100). Palgrave Macmillan.
  • Demirel, Ö. (2005). Eğitim Sözlüğü (3. bs). Pegem A Yayıncılık.
  • Education. (t.y.). [Gov.mt]. Goverment services and information. Geliş tarihi 26 Mart 2022, gönderenhttps://www.gov.mt/en/Life%20Events/Pages/Moving%20to%20Malta/Education.aspx
  • Geçmişten Geleceğe Eğitim Denetimi ve Müfettişlik Paneli Bildiri Kitabı. (2015). Kerem Büro Kırtasiye.
  • Gündüz, Y. (2010). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Yönetici ve Öğretmenlerin İlköğretim Müfettişlerine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 1-23.
  • Güneş Gün, A. (2017). Malta`da din devlet ilişkileri. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(28), 313-324.
  • Hoşgörür, V., & Höşgörür, T. (2013). Eğitimde Denetim Sorunları. 253-263.
  • Karasar, N. (2022). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (37. bs). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kurtbeyoğlu, D. (2011, 24.06). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Eğitim Müfettişlerinden Beklentileri (Van İli Örneği). III. Ulusaraları Katılımlı Eğitimdnetimi Kongresi, Ankara.
  • Nazıroğlu, B. (2021). Din Eğitiminde Temel Kavramlar ve Bilimselleşme. İçinde İ. Turan & B. Nazıroğlu (Ed.), Din eğitimi (3. bs). Bilay.
  • Okumuşlar, M. (2021). Din Eğitiminin Psiko-Sosyal ve Kültürel Temelleri. İçinde İ. Turan & B. Nazıroğlu (Ed.), Din Eğitimi (3. bs). Bilay.
  • Taymaz, H. (2011). Eğitim Sisteminde Teftiş (8. bs). Pegem Akademi.
  • Tosun, C. (2012). Din Eğitimi Bilimine Giriş. Pegem A Yayınları.
  • Xuereb, M. (2017, Şubat 11). Muslim secondary school to shut down after 20 years. Maltatoday.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, M. C. (2010). Türkiye ve Avrupa Birliği Ülkelerinin Eğitim Sistemlerinin Yönetim Yapısı. Kastamonu eğitim Dergisi, 18(2), 20.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Supervision in Education, Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management)
Journal Section Derleme Makalesi
Authors

Mehmet Zeki Göksu 0000-0003-0875-2226

Publication Date February 1, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Göksu, M. Z. (2024). Din Eğitiminde Denetim: Malta Mariam AlBatool School Örneği ve Türkiye`deki Denetim Uygulamaları ile Karşılaştırılması. Milli Eğitim Dergisi, 53(241), 591-612. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1137824