Araştırma, mevcut mesleki gelişim uygulamalarından farklı olarak öğretmenlerin öğretme becerilerini geliştirmeye yönelik bir model olan ders imecesi modelini, fen bilimleri öğretmenleri ile uygulamayı amaçlamaktadır. Araştırma tasarımı, dört aşamalı bir eylem araştırmasıdır: planlama, eyleme geçme, gözlemleme ve yansıtma. Araştırmanın çalışma grubunu, Gaziantep ili merkez Şehitkamil ilçesindeki farklı devlet okullarında görev yapan ve farklı mesleki deneyime sahip, dört fen bilimleri öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada kullanılan veri toplama araçları; ders planları, gözlem formları, kamera kayıtları, Millî Eğitim Bakanlığı kazanım testleri, günlükler ve yarı yapılandırılmış görüşme formudur. Verileri doğrulamak ve güvenirliği sağlamak için veri toplama sürecinde çoklu veri toplama araçları ve yöntemleri kullanılmıştır (metodolojik çeşitlendirme). Araştırma süreci tanışma, bilgilendirme ve planlama amaçlı yapılan ilk görüşme ile başlamıştır. Ders çalışma döngüleri (planlama, harekete geçme, gözlemleme ve yansıtma) üç kez gerçekleştirilmiştir. Son olarak çalışmanın değerlendirilmesi için yapılan son değerlendirme toplantısı ile araştırma süreci tamamlanmıştır. Araştırmada veri toplama araçlarının çeşitliliği nedeniyle, veriler çeşitli yöntemlerle analiz edilmiştir: Bunlar; doküman incelemesi, nitel betimsel analiz ve nicel tanımlayıcı analizdir. Sonuçlar, ders imecesi modelinin fen bilimleri öğretmenlerinin öğretme becerilerini geliştirdiğini, iş birliğini artırdığını, hata ve eksikliklerini görmelerini sağladığını, ders planlama becerilerini geliştirdiğini ve öğrenci başarısını artırdığını göstermiştir. Ayrıca katılımcılar ders imecesi sırasında bazı sorunlarla karşılaşmış ve yaşadıkları zorlukları dile getirmişlerdir. Bulgular ve literatür, ders imecesinin ülkemizde uygulanabilmesi ve yaygınlaştırılabilmesi için aşılması gereken bazı engellerin olduğunu göstermiştir. Katılımcılar fen derslerinde ve öğrencilerin öğrenmesi zor olan konularda ders imecesinin uygulanmasının faydalı olduğunu belirtmişlerdir. Son olarak katılımcılar ders imecesinin ülke genelinde uygulanması ve yaygınlaştırılmasının faydalı olacağını belirtmişlerdir.
The study aims to apply the lesson study model, which is a model for improving teachers' teaching skills, unlike current professional development practice, with science teachers. The research design of the study is action research that includes four-stage: planning, acting, observing and reflecting. The study group consists of four science teachers working in different public schools in Gaziantep province, central Şehitkamil district and having different professional experiences. In the study, data collection tools were lesson plans, observation forms, camera recordings, objectives tests of the Ministry of National Education, diaries and semi-structured interview form. Multiple data collection tools and methods were used during the data collection process to validate and rely on the data (methodological triangulation). The research process started with the first meeting for acquaintance, information, and planning. Lesson study cycles (planning, acting, observing, and reflecting) were carried out three times. Finally, the research process was completed with the final evaluation meeting to evaluate the study. Due to the diversity in data collection tools in the research, the data analyzed various methods. These methods are document analysis, descriptive analysis, and quantitative descriptive analysis. The results showed that the lesson study model improves the teaching skills of science teachers, increases cooperation, enables them to see their mistakes and shortcomings, improves lesson planning skills, and increases student success. In addition, the participants encountered some problems during the lesson study and expressed the difficulties they experienced. The findings and literature showed that there are some obstacles to be overcome in order for the lesson study to be implemented and disseminated in our country. The participants said that it is beneficial to apply the lesson study in science lessons and on difficult subjects to learn by students. Finally, the participants suggested the lesson study would be beneficial to implement and disseminate across the country.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |