In 2024, 4th, 5th, 6th and 7th grade social studies curriculum was renewed in line with the developments in education and the requirements of the age. This change makes it important to know how the curriculum is evaluated by stakeholders. The purpose of this study is to reveal the opinions of academicians and social studies teachers who are experts in the field of social studies education based on SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats) analysis of the new curriculum. In the study, a phenomenological design was used from qualitative methods and the study group was determined on the basis of volunteerism. The data were collected through semi-structured interview forms specially prepared for both groups and analyzed by content analysis. According to the results, the participants emphasized the innovative and student-centered structure of the program among the strengths of the program; as weaknesses, they stated structural, content and implementation deficiencies. In terms of opportunities, it was stated that the program could contribute to individual and social development, and in terms of threats/concerns, it was seen that the program needed improvement. The research provides important clues to improve the effectiveness of the program.
Social Studies Curriculum swot analysis Social Studies teaching the Century of Türkiye Education Model
2024 yılında 4, 5, 6 ve 7. sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı, eğitimdeki gelişmeler ve çağın gereklilikleri doğrultusunda yenilenmiştir. Bu değişim, programın paydaşlarca nasıl değerlendirildiğinin bilinmesini önemli kılmaktadır. Bu araştırmanın amacı; sosyal bilgiler eğitimi alanında uzman akademisyenler ve sosyal bilgiler öğretmenlerinin, yeni programa ilişkin SWOT (Güçlü, Zayıf Yönler, Fırsatlar ve Tehditler) analizine dayalı görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırmada nitel yöntemlerden olgubilim deseni kullanılmış, çalışma grubu gönüllülük esasına göre belirlenmiştir. Veriler, her iki gruba özel hazırlanan yarı-yapılandırılmış görüşme formları aracılığıyla toplanmış ve içerik analizi ile çözümlenmiştir. Sonuçlara göre katılımcılar, programın güçlü yönleri arasında yenilikçi ve öğrenci merkezli yapısını vurgulamış; zayıf yönler olarak ise yapısal, içeriksel ve uygulamaya dair eksiklikleri belirtmiştir. Fırsatlar açısından programın bireysel ve toplumsal gelişime katkı sağlayabileceği ifade edilmiş, tehditler/endişeler kapsamında ise programın ek iyileştirmelere ihtiyaç duyduğu görülmüştür. Araştırma, programın etkililiğini artırmak adına önemli ipuçları sunmaktadır.
Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı Swot analizi Sosyal Bilgiler öğretimi Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Curriculum and Instration (Other) |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Submission Date | May 28, 2025 |
| Acceptance Date | August 28, 2025 |
| Publication Date | December 24, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 54 Issue: 1 |