Research Article
BibTex RIS Cite

The Century of Türkiye Education Model Social Studies Curriculum: A Swot Analysis

Year 2025, Volume: 54 Issue: 1, 1433 - 1470, 24.12.2025
https://doi.org/10.37669/milliegitim.1707953

Abstract

In 2024, 4th, 5th, 6th and 7th grade social studies curriculum was renewed in line with the developments in education and the requirements of the age. This change makes it important to know how the curriculum is evaluated by stakeholders. The purpose of this study is to reveal the opinions of academicians and social studies teachers who are experts in the field of social studies education based on SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats) analysis of the new curriculum. In the study, a phenomenological design was used from qualitative methods and the study group was determined on the basis of volunteerism. The data were collected through semi-structured interview forms specially prepared for both groups and analyzed by content analysis. According to the results, the participants emphasized the innovative and student-centered structure of the program among the strengths of the program; as weaknesses, they stated structural, content and implementation deficiencies. In terms of opportunities, it was stated that the program could contribute to individual and social development, and in terms of threats/concerns, it was seen that the program needed improvement. The research provides important clues to improve the effectiveness of the program.

References

  • Ağır, Ö. (2003). İlköğretim ikinci kademe sosyal bilgiler dersinin öğretiminde karşılaşılan sorunlar [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Bonstingl, J. J. (1996). Kalite okulları. (Çev. Hayal Köksal). Dünya Yayınları. Can, B. & Sezginsoy, B. Ş. (2021). 2005 ve 2018 sosyal bilgiler dersi öğretim programlarının incelenmesi. Turkish Studies Education, 16(5), 2421- 2441. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.51023
  • Can, B. (2019). 2005 ve 2018 sosyal bilgiler dersi öğretim programlarının incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Balıkesir Üniversitesi.
  • Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed method approaches. SAGE Publications. https://fe.unj.ac.id/wp-content/ uploads/2019/08/Research-Design_Qualitative-Quantitative-and- Mixed-Methods-Approaches.pdf
  • Daniela, V. (2017). The SWOT analysis of pre-university education. Ovidius University Annals, Economic Sciences Series, XVII(1), 601-605.
  • Ezin, Y. (2021). COVİD-19 sürecinde üniversitelerde uzaktan muhasebe eğitiminin SWOT analiz tekniği ile değerlendirilmesi. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 92, 73-90. https://doi.org/10.25095/mufad.937725
  • Flick, U. (2014). An introduction to qualitative research. SAGE Publications.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. & Hyun, N. (2012). How to design and evaluate research in education. McGraw-Hill Book Company.
  • Gömleksiz, M. N. & Bulut, İ. (2006). Yeni sosyal bilgiler dersi öğretim programının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 47(47), 393-421.
  • Kalaycı, N. & Baysal, S. B. (2019). Sosyal bilgiler öğretim programlarının karşılaştırmalı analizi (2005-2017- 2018). Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(1), 106-129. https://doi.org/10.32709/ akusosbil.544022
  • Kılıçoğlu, G. & Aydemir, A. (2022). Türkiye’deki 2005 ve 2018 sosyal bilgiler dersi öğretim programlarına yönelik bir değerlendirme: SWOT analizi. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13(5), 275-296. https://doi. org/10.19160/e-ijer.1169598
  • Korkmaz, S. & Uygur, A. (2021). Cumhuriyetten günümüze sosyal bilgiler dersi öğretim programlarındaki coğrafya konularının öğretiminde kullanılan araç ve gereçler. Journal of Innovative Research in Social Studies, 4(1),34-47.
  • Marshall, C. & Rossman, G. B. (2014). Designing qualitative research. SAGE Publications.
  • Memişoğlu, H. (2012). İlköğretim 4-5 sosyal bilgiler ders programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 66-81.
  • Metin-Göksu, M. & Taşyürek, Z. (2023). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin öğretim sürecinde yaşadıkları sorunlar. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 275-289. https://doi.org/10.31592/ aeusbed.1213859
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2024). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (4, 5, 6 ve 7.sınıflar). MEB.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2025). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Ortak Metni. MEB.
  • Millî Eğitim Bakanlığı, [MEB]. (2007). Planlı okul gelişim modeli. Eğitim Araştırma ve Geliştirme Daire Başkanlığı.
  • Önger, S. & Duman, S. N. (2024). 2018, 2023 ve 2024 sosyal bilgiler öğretim programlarının karşılaştırılması. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 15(2), 1308-1339. https://doi.org/10.51460/baebd.1450941
  • Öztürk, C. & Kafadar, T. (2020). 2018 sosyal bilgiler dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 10(1), 112-126. https://doi. org/10.24315/tred.550508
  • Safran, M. (2004). İlköğretim programlarında yeni yaklaşımlar: Sosyal bilgiler (4. 5. sınıf). Bilim ve Aklın Işığında Eğitim Dergisi, 5, 54-55.
  • Satria, R. & Shahbana, E. (2020). SWOT analysis of strengthening education character in junior high school. Jurnal Iqra’: Kajian Ilmu Pendidikan, 5(2), 56-67. https://doi.org/10.25217/ji.v5i2.827
  • Simon, J., & Burstein, P. (1985). Basic research methods in social sciences. Random Press.
  • Şahin, E. N., & Çelik, H. (2024). Sosyal bilimler alan becerilerinin 2024 sosyal bilgiler öğretim programı alan becerileri bölümünde yer alma durumu. Internatıonal Journal of Values in Educatıon and Society, 2(3), 35-51. https://doi.org/10.5281/zenodo.14575945
  • Tosun, A. & Gökçe, N. (2024). 2018 ve 2024 sosyal bilgiler dersi öğretim programlarının sürdürülebilir kalkınma amaçları açısından incelenmesi. The Journal of International Educational Sciences, 11(40), 249-283. https://doi.org/10.29228/INESJOURNAL.78214
  • Ülgen, H. & Mirze, S. K. (2013). İşletmelerde stratejik yönetim (7. baskı). Beta Yayınevi .
  • Ütkür-Güllühan, N., & Bekiroğlu, D. (2022). Sosyal bilgiler öğretim programlarının karşılaştırılması: Amerika Birleşik Devletleri ve Türkiye örneği. Trakya Eğitim Dergisi, 12(2), 787-804. https://doi.org/10.24315/ tred.938184
  • Varış, F. (1988). Eğitimde program geliştirme: Teori ve teknikler. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Yalçın, A. & Akhan, N. E. (2019). Cumhuriyetten günümüze sosyal bilgiler programlarının sosyal bilgiler öğretim yaklaşımlarına göre incelenmesi. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 12(3), 842-873.
  • Yalçın, S. (2018). 21. yüzyıl becerileri ve bu becerilerin ölçülmesinde kullanılan araçlar ve yaklaşımlar. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 51(1), 183-201. https://doi.org/10.30964/ auebfd.405860
  • Yıldırım, A. & Şimşek H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, Y., & Çalışkan, A. (2024). 2024 sosyal bilgiler dersi öğretim programının 2005, 2015 ve 2018 programlarıyla karşılaştırılmalı analizi. Uluslararası Batı Karadeniz Sosyal ve Beşerî Bilimler Dergisi, 8(1), 108-142. https:// doi.org/10.46452/baksoder.1485390

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı: Bir Swot Analizi

Year 2025, Volume: 54 Issue: 1, 1433 - 1470, 24.12.2025
https://doi.org/10.37669/milliegitim.1707953

Abstract

2024 yılında 4, 5, 6 ve 7. sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı, eğitimdeki gelişmeler ve çağın gereklilikleri doğrultusunda yenilenmiştir. Bu değişim, programın paydaşlarca nasıl değerlendirildiğinin bilinmesini önemli kılmaktadır. Bu araştırmanın amacı; sosyal bilgiler eğitimi alanında uzman akademisyenler ve sosyal bilgiler öğretmenlerinin, yeni programa ilişkin SWOT (Güçlü, Zayıf Yönler, Fırsatlar ve Tehditler) analizine dayalı görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırmada nitel yöntemlerden olgubilim deseni kullanılmış, çalışma grubu gönüllülük esasına göre belirlenmiştir. Veriler, her iki gruba özel hazırlanan yarı-yapılandırılmış görüşme formları aracılığıyla toplanmış ve içerik analizi ile çözümlenmiştir. Sonuçlara göre katılımcılar, programın güçlü yönleri arasında yenilikçi ve öğrenci merkezli yapısını vurgulamış; zayıf yönler olarak ise yapısal, içeriksel ve uygulamaya dair eksiklikleri belirtmiştir. Fırsatlar açısından programın bireysel ve toplumsal gelişime katkı sağlayabileceği ifade edilmiş, tehditler/endişeler kapsamında ise programın ek iyileştirmelere ihtiyaç duyduğu görülmüştür. Araştırma, programın etkililiğini artırmak adına önemli ipuçları sunmaktadır.

References

  • Ağır, Ö. (2003). İlköğretim ikinci kademe sosyal bilgiler dersinin öğretiminde karşılaşılan sorunlar [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Bonstingl, J. J. (1996). Kalite okulları. (Çev. Hayal Köksal). Dünya Yayınları. Can, B. & Sezginsoy, B. Ş. (2021). 2005 ve 2018 sosyal bilgiler dersi öğretim programlarının incelenmesi. Turkish Studies Education, 16(5), 2421- 2441. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.51023
  • Can, B. (2019). 2005 ve 2018 sosyal bilgiler dersi öğretim programlarının incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Balıkesir Üniversitesi.
  • Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed method approaches. SAGE Publications. https://fe.unj.ac.id/wp-content/ uploads/2019/08/Research-Design_Qualitative-Quantitative-and- Mixed-Methods-Approaches.pdf
  • Daniela, V. (2017). The SWOT analysis of pre-university education. Ovidius University Annals, Economic Sciences Series, XVII(1), 601-605.
  • Ezin, Y. (2021). COVİD-19 sürecinde üniversitelerde uzaktan muhasebe eğitiminin SWOT analiz tekniği ile değerlendirilmesi. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 92, 73-90. https://doi.org/10.25095/mufad.937725
  • Flick, U. (2014). An introduction to qualitative research. SAGE Publications.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. & Hyun, N. (2012). How to design and evaluate research in education. McGraw-Hill Book Company.
  • Gömleksiz, M. N. & Bulut, İ. (2006). Yeni sosyal bilgiler dersi öğretim programının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 47(47), 393-421.
  • Kalaycı, N. & Baysal, S. B. (2019). Sosyal bilgiler öğretim programlarının karşılaştırmalı analizi (2005-2017- 2018). Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(1), 106-129. https://doi.org/10.32709/ akusosbil.544022
  • Kılıçoğlu, G. & Aydemir, A. (2022). Türkiye’deki 2005 ve 2018 sosyal bilgiler dersi öğretim programlarına yönelik bir değerlendirme: SWOT analizi. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13(5), 275-296. https://doi. org/10.19160/e-ijer.1169598
  • Korkmaz, S. & Uygur, A. (2021). Cumhuriyetten günümüze sosyal bilgiler dersi öğretim programlarındaki coğrafya konularının öğretiminde kullanılan araç ve gereçler. Journal of Innovative Research in Social Studies, 4(1),34-47.
  • Marshall, C. & Rossman, G. B. (2014). Designing qualitative research. SAGE Publications.
  • Memişoğlu, H. (2012). İlköğretim 4-5 sosyal bilgiler ders programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 66-81.
  • Metin-Göksu, M. & Taşyürek, Z. (2023). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin öğretim sürecinde yaşadıkları sorunlar. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 275-289. https://doi.org/10.31592/ aeusbed.1213859
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2024). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (4, 5, 6 ve 7.sınıflar). MEB.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2025). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Ortak Metni. MEB.
  • Millî Eğitim Bakanlığı, [MEB]. (2007). Planlı okul gelişim modeli. Eğitim Araştırma ve Geliştirme Daire Başkanlığı.
  • Önger, S. & Duman, S. N. (2024). 2018, 2023 ve 2024 sosyal bilgiler öğretim programlarının karşılaştırılması. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 15(2), 1308-1339. https://doi.org/10.51460/baebd.1450941
  • Öztürk, C. & Kafadar, T. (2020). 2018 sosyal bilgiler dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 10(1), 112-126. https://doi. org/10.24315/tred.550508
  • Safran, M. (2004). İlköğretim programlarında yeni yaklaşımlar: Sosyal bilgiler (4. 5. sınıf). Bilim ve Aklın Işığında Eğitim Dergisi, 5, 54-55.
  • Satria, R. & Shahbana, E. (2020). SWOT analysis of strengthening education character in junior high school. Jurnal Iqra’: Kajian Ilmu Pendidikan, 5(2), 56-67. https://doi.org/10.25217/ji.v5i2.827
  • Simon, J., & Burstein, P. (1985). Basic research methods in social sciences. Random Press.
  • Şahin, E. N., & Çelik, H. (2024). Sosyal bilimler alan becerilerinin 2024 sosyal bilgiler öğretim programı alan becerileri bölümünde yer alma durumu. Internatıonal Journal of Values in Educatıon and Society, 2(3), 35-51. https://doi.org/10.5281/zenodo.14575945
  • Tosun, A. & Gökçe, N. (2024). 2018 ve 2024 sosyal bilgiler dersi öğretim programlarının sürdürülebilir kalkınma amaçları açısından incelenmesi. The Journal of International Educational Sciences, 11(40), 249-283. https://doi.org/10.29228/INESJOURNAL.78214
  • Ülgen, H. & Mirze, S. K. (2013). İşletmelerde stratejik yönetim (7. baskı). Beta Yayınevi .
  • Ütkür-Güllühan, N., & Bekiroğlu, D. (2022). Sosyal bilgiler öğretim programlarının karşılaştırılması: Amerika Birleşik Devletleri ve Türkiye örneği. Trakya Eğitim Dergisi, 12(2), 787-804. https://doi.org/10.24315/ tred.938184
  • Varış, F. (1988). Eğitimde program geliştirme: Teori ve teknikler. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Yalçın, A. & Akhan, N. E. (2019). Cumhuriyetten günümüze sosyal bilgiler programlarının sosyal bilgiler öğretim yaklaşımlarına göre incelenmesi. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 12(3), 842-873.
  • Yalçın, S. (2018). 21. yüzyıl becerileri ve bu becerilerin ölçülmesinde kullanılan araçlar ve yaklaşımlar. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 51(1), 183-201. https://doi.org/10.30964/ auebfd.405860
  • Yıldırım, A. & Şimşek H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, Y., & Çalışkan, A. (2024). 2024 sosyal bilgiler dersi öğretim programının 2005, 2015 ve 2018 programlarıyla karşılaştırılmalı analizi. Uluslararası Batı Karadeniz Sosyal ve Beşerî Bilimler Dergisi, 8(1), 108-142. https:// doi.org/10.46452/baksoder.1485390
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Curriculum and Instration (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Kadir Can Erbudak 0000-0003-4595-1179

Cemil Cahit Yesilbursa 0000-0001-8568-6061

Submission Date May 28, 2025
Acceptance Date August 28, 2025
Publication Date December 24, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 54 Issue: 1

Cite

APA Erbudak, K. C., & Yesilbursa, C. C. (2025). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı: Bir Swot Analizi. Milli Eğitim Dergisi, 54(1), 1433-1470. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1707953