Research Article
BibTex RIS Cite

GUIDEBOOKS AND LESSON PLANS AS A NEED IN TURKISH LANGUAGE TEACHING

Year 2022, , 623 - 642, 15.02.2022
https://doi.org/10.37669/milliegitim.770002

Abstract

The aim of this research is to reveal the opinions of Turkish teachers about Turkish Lesson teacher guide books and lesson plans. For this purpose, the opinions of 200 Turkish teachers were taken. Content analysis of interviews with Turkish Teachers were done. The interview forms of the teachers were examined in five dimensions, how they used the teacher guide book effectively, the necessity of the teacher guide book, what should be in the teacher guide book, whether they prepared the lesson plan and whether they preferred the guide book or the lesson plan. According to the findings obtained as a result of the research, Turkish teachers see teacher guidebooks as a need to make the lesson more efficient. Although there is a legal requirement, most teachers do not plan their lessons. As a result, that those who made lesson plans could not benefit from the lesson plan at desired a level. In this context, it was observed that there is a shortage of guide resources to guide the mother tongue education in an environment where teacher guide books are removed, and to guide the teacher in reaching the information, skills and competencies targeted by the program. If current practice continues, guidance and supervision activities are needed for Turkish teachers to prepare and apply to their lessons.

References

  • AKTAN, S. (2015). Bir Öncü ve Eseri̇: Planlı Eğitim ve Değerlendi̇rme-Türki̇ye'de Bi̇li̇msel-Tekni̇k Program Geliştirme Paradigmasının Doğuşu, Turkish Studies, 10 (11), ss.39-56.
  • AŞICI, M., BAYSAL, Z., Şahenk Erkan, S. (2014), PISA Sınavı Okuma Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuzu Önerisi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(4), ss.321-332.
  • AYVACI, H. Ş. ve ER-NAS, S. (2009). Öğretmen Kılavuz Kitaplarının Yapılandırmacı Kurama Göre Öğretmen Görüşlerine Dayalı Olarak Değerlendirilmesi, Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitim Dergisi, 3(2), ss.212-225.
  • BAĞCI, A. B. (2010). İlköğretim Türkçe Dersi 6. Sınıf Öğretmen Kılavuz Kitabının Türkçe Dersi Öğretim Programı Dil Bilgisi Alanı Açısından İncelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon. BAŞ, B., TURHAN, O., KARACA, F . (2017). Türkçe Öğretiminde Etkinlik Stratejisi Geliştirmeye Yönelik Bir Durum Tespiti: 5. Sınıf Türkçe Çalışma ve Öğretmen Kılavuz Kitabı Örneği, Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5 (4), ss.717-746.
  • COŞKUN, E., GELEN, İ. ve ÖZTÜRK, E. (2009). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Öğretimi Planlama, Uygulama ve Değerlendirme Yeterlik Algıları, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (12), 123 - 136.
  • DEMİREL, Ö. (2007). Eğitimde Program Geliştirme, Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • DEMİREL, Ö. (2010). Öğretim İlke Ve Yöntemleri: Öğretme Sanatı, Pegem Akademi, Ankara.
  • DURUKAN. E. ve MADEN S. (2011). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Türkçe Öğretmenliği Lisans Programına Yönelik Görüşleri, Kastamonu Eğitim Dergisi, 19, (2), 555-566.
  • ERTÜRK, S. (2013). Eğitimde Program Geliştirme, Edge Akademi, Ankara.
  • GENÇ, S. Z., GÜNER, F. ve GÜNER, A. S.(2014) İlk/Ortaokul Öğretmenleri̇ni̇n Öğretmen Kılavuz Ki̇taplarına İli̇şki̇n Görüşleri̇ni̇n İncelenmesi̇ (Çanakkale İli̇ Örneği̇), Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (23), ss.79-108.
  • GILLHAM, B. (2000). Case Study Research Methods, London: Continioum House.
  • GÖÇER, A. (2011). İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Öğretmen Kılavuz Kitaplarının İşlevselliğinin Belirlenmesi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4, ss.154-164.
  • GÖÇER, A. ve AKTÜRK, Y. (2015). İlk Ve Ortaokul Öğretmenlerinin Öğretmen Kılavuz Kitabına Yönelik Algıları: Metafor Analizi, Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4, ss.186-199.
  • GÖÇER, A. ve SAYIN, H. (2014). 6, 7 Ve 8. Sınıf Türkçe Kılavuz Kitaplarındaki Metinlerin Dil Bilgisi Öğretimindeki Yeterliliği Ve Kullanım Durumlarının İncelenmesi, Journal of European Education, 4(2), ss.11-28.
  • KARATAY, H., DİLEKÇİ, A. (2019). Türkçe Öğretmenlerinin Dil Becerilerini Ölçme Ve Değerlendirme Yeterlikleri, Milli Eğitim Dergisi, 48 (1), ss. 685-716.
  • KILIÇ, A. (2009). İlköğretim Birinci Kademe Derslerinde Öğretmen Kılavuzuna Duyulan İhtiyaç Ve İçeriği, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (21), ss.295-309.
  • KILIÇ, L. K., Baki, Y., ve Bayram, B. (2014). Ortaokul 8. Sınıf Türkçe Dersi Öğretmen Kılavuz Kitabındaki Etkinliklerin Çoklu Zekâ Kuramı İle Örtüşme Düzeyi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 2(2), ss.72-89.
  • MEB, (2003). Eği̇ti̇m ve Öğreti̇m Çalışmalarının Plânlı Yürütülmesi̇ne İli̇şki̇n Yönerge, Tebliğler Dergisi, 2551-Ağustos. Erişim adresi: http://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/284.pdf.
  • MEB, (2006). İlköğretim Okulları Türkçe Dersi (6-8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Yayınevi.
  • MEB, (2018). 2023 Eğitim Vizyonu. Milli Eğitim Bakanlığı, Erişim adresi: http://2023vizyonu.meb.gov.tr/doc/2023_EGITIM_VIZYONU.pdf.
  • MEB, (2019) Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1,2,3,4,5,6,7 ve 8. Sınıflar) Ankara, MEB. Erişim adresi: http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=663.
  • MERRIAM, S. B. (1990) Case Study Research İn Education, Jossey-Bass, San Francisco.
  • MILES, B. M. ve HUBERMAN, A. M. (1994). Qualitative Data Analvsis, (2nd ed.), Sage Publisher, London.
  • OLIVA P. F. ve GORDON, W. R. (2018). Program Geliştirme, K. Gündoğdu (Çev. Edit.) Pegem, Ankara.
  • ÖZKAN, B. ve ŞAHBAZ, N. (2011). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Alan Derslerinin İşlevselliğine Yönelik Görüşleri. Sakarya University Journal of Education, 1 (1), 32-43.
  • RESMÎ GAZETE (2012). Millî Eğitim Bakanlığı Ders Kitapları ve Eğitim Araçları Yönetmeliği. Erişim adresi: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2012/09/20120912-2.htm.
  • SARACALOĞLU, A. S., KARASAKALOĞLU, N. ve Gencel, İ. E. (2010). Türkçe Öğretmenlerinin Özyeterlik Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(33), 265-283.
  • SÖNMEZ, V. (1985). Program geliştirmede öğretmen el kitabı. Anı Yayıncılık.
  • SUSAR KIRMIZI, F. ve AKKAYA, N. (2009). Türkçe öğretimi programında yaşanan sorunlara ilişkin öğretmen görüşleri, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. (1) 25, 42-54.
  • SÜĞÜMLÜ, Ü., MUTLU, H. H. ve ÇİNPOLAT, E. (2019). Ortaokul Türkçe dersi öğretmen kılavuz kitaplarının kullanılması ve kullanılmamasına ilişkin bir durum çalışması. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (4), 1667-1681.
  • TEDMEM, (2019). TALIS 2018 Sonuçları ve Türkiye Üzerine Değerlendirmeler (TEDMEM Analiz Dizisi 6). Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları.
  • TYLER, R. W. (2014). Eğitim Programlarının Ve Öğretimin Temel İlkeleri. Pegem Akademi, Ankara.
  • VYGOTSKY, L. S. (2018). Dil ve Düşünce. B. Erdoğdu (Çev). Roza Yayınevi, İstanbul.
  • YANBIYIK, S. ve YILMAZ, F. (2016). Literatür Temelli Bir Araştırma: Türkçe Öğretiminin Sorunları, Journal of Research in Educatıon and Socıety, 3 (1), 60-75.
  • YILDIRIM, A. ve ŞİMŞEK H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • YURTBAKAN, E., ve ÖZSEVGEÇ, L. C. (2019). Kılavuz Ki̇tapların Gerekli̇li̇ği̇ Hakkında Sınıf Öğretmenleri̇ni̇n Görüşleri̇, Milli Eğitim Dergisi, 48 (222), ss. 127-147.

TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE BİR İHTİYAÇ OLARAK KILAVUZ KİTAPLAR VE DERS PLANI

Year 2022, , 623 - 642, 15.02.2022
https://doi.org/10.37669/milliegitim.770002

Abstract

Bu araştırmanın amacı, Türkçe öğretmenlerinin öğretmen kılavuz kitapları ve ders planlarına ilişkin görüşlerini ortaya koymaktır. Bunun için 200 Türkçe öğretmeninin görüşleri alınmıştır. Öğretmenlerle yapılan görüşmelerin içerik analizi yapılmıştır. Öğretmenlerin görüşme formları; önceki yıllarda öğretmen kılavuz kitabından etkin bir şekilde yararlanma durumları, öğretmen kılavuz kitabının gerekliliği, öğretmen kılavuz kitabında neler olması gerektiği, ders planı hazırlayıp hazırlamadıkları ve kılavuz kitabını mı yoksa ders planını mı tercih ettikleri üzerine beş boyutta incelenmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre Türkçe öğretmenlerinin, öğretmen kılavuz kitaplarını dersin daha verimli geçmesi için bir ihtiyaç olarak gördüğü, yasal bir zorunluluk olmasına karşın azımsanmayacak bir bölümünün ders planı yapmadığı, yapanların ise istenen düzeyde ders planından yararlanamadığı belirlenmiştir. Araştırma bulgularından hareketle öğretmen kılavuz kitaplarının kaldırıldığı bir ortamda ana dil eğitimine rehberlik yapacak, programın hedeflediği bilgi, beceri ve yetkinliklere ulaşmada öğretmene yol gösterecek kılavuz kaynak sıkıntısı yaşandığı ve mevcut uygulamanın devam etmesi hâlinde Türkçe dersi için, etkin ders planları hazırlama ve uygulamalarına dönük rehberlik ve denetim faaliyetlerine ihtiyaç duyulduğu söylenebilir.

References

  • AKTAN, S. (2015). Bir Öncü ve Eseri̇: Planlı Eğitim ve Değerlendi̇rme-Türki̇ye'de Bi̇li̇msel-Tekni̇k Program Geliştirme Paradigmasının Doğuşu, Turkish Studies, 10 (11), ss.39-56.
  • AŞICI, M., BAYSAL, Z., Şahenk Erkan, S. (2014), PISA Sınavı Okuma Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuzu Önerisi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(4), ss.321-332.
  • AYVACI, H. Ş. ve ER-NAS, S. (2009). Öğretmen Kılavuz Kitaplarının Yapılandırmacı Kurama Göre Öğretmen Görüşlerine Dayalı Olarak Değerlendirilmesi, Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitim Dergisi, 3(2), ss.212-225.
  • BAĞCI, A. B. (2010). İlköğretim Türkçe Dersi 6. Sınıf Öğretmen Kılavuz Kitabının Türkçe Dersi Öğretim Programı Dil Bilgisi Alanı Açısından İncelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon. BAŞ, B., TURHAN, O., KARACA, F . (2017). Türkçe Öğretiminde Etkinlik Stratejisi Geliştirmeye Yönelik Bir Durum Tespiti: 5. Sınıf Türkçe Çalışma ve Öğretmen Kılavuz Kitabı Örneği, Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5 (4), ss.717-746.
  • COŞKUN, E., GELEN, İ. ve ÖZTÜRK, E. (2009). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Öğretimi Planlama, Uygulama ve Değerlendirme Yeterlik Algıları, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (12), 123 - 136.
  • DEMİREL, Ö. (2007). Eğitimde Program Geliştirme, Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • DEMİREL, Ö. (2010). Öğretim İlke Ve Yöntemleri: Öğretme Sanatı, Pegem Akademi, Ankara.
  • DURUKAN. E. ve MADEN S. (2011). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Türkçe Öğretmenliği Lisans Programına Yönelik Görüşleri, Kastamonu Eğitim Dergisi, 19, (2), 555-566.
  • ERTÜRK, S. (2013). Eğitimde Program Geliştirme, Edge Akademi, Ankara.
  • GENÇ, S. Z., GÜNER, F. ve GÜNER, A. S.(2014) İlk/Ortaokul Öğretmenleri̇ni̇n Öğretmen Kılavuz Ki̇taplarına İli̇şki̇n Görüşleri̇ni̇n İncelenmesi̇ (Çanakkale İli̇ Örneği̇), Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (23), ss.79-108.
  • GILLHAM, B. (2000). Case Study Research Methods, London: Continioum House.
  • GÖÇER, A. (2011). İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Öğretmen Kılavuz Kitaplarının İşlevselliğinin Belirlenmesi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4, ss.154-164.
  • GÖÇER, A. ve AKTÜRK, Y. (2015). İlk Ve Ortaokul Öğretmenlerinin Öğretmen Kılavuz Kitabına Yönelik Algıları: Metafor Analizi, Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4, ss.186-199.
  • GÖÇER, A. ve SAYIN, H. (2014). 6, 7 Ve 8. Sınıf Türkçe Kılavuz Kitaplarındaki Metinlerin Dil Bilgisi Öğretimindeki Yeterliliği Ve Kullanım Durumlarının İncelenmesi, Journal of European Education, 4(2), ss.11-28.
  • KARATAY, H., DİLEKÇİ, A. (2019). Türkçe Öğretmenlerinin Dil Becerilerini Ölçme Ve Değerlendirme Yeterlikleri, Milli Eğitim Dergisi, 48 (1), ss. 685-716.
  • KILIÇ, A. (2009). İlköğretim Birinci Kademe Derslerinde Öğretmen Kılavuzuna Duyulan İhtiyaç Ve İçeriği, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (21), ss.295-309.
  • KILIÇ, L. K., Baki, Y., ve Bayram, B. (2014). Ortaokul 8. Sınıf Türkçe Dersi Öğretmen Kılavuz Kitabındaki Etkinliklerin Çoklu Zekâ Kuramı İle Örtüşme Düzeyi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 2(2), ss.72-89.
  • MEB, (2003). Eği̇ti̇m ve Öğreti̇m Çalışmalarının Plânlı Yürütülmesi̇ne İli̇şki̇n Yönerge, Tebliğler Dergisi, 2551-Ağustos. Erişim adresi: http://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/284.pdf.
  • MEB, (2006). İlköğretim Okulları Türkçe Dersi (6-8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Yayınevi.
  • MEB, (2018). 2023 Eğitim Vizyonu. Milli Eğitim Bakanlığı, Erişim adresi: http://2023vizyonu.meb.gov.tr/doc/2023_EGITIM_VIZYONU.pdf.
  • MEB, (2019) Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1,2,3,4,5,6,7 ve 8. Sınıflar) Ankara, MEB. Erişim adresi: http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=663.
  • MERRIAM, S. B. (1990) Case Study Research İn Education, Jossey-Bass, San Francisco.
  • MILES, B. M. ve HUBERMAN, A. M. (1994). Qualitative Data Analvsis, (2nd ed.), Sage Publisher, London.
  • OLIVA P. F. ve GORDON, W. R. (2018). Program Geliştirme, K. Gündoğdu (Çev. Edit.) Pegem, Ankara.
  • ÖZKAN, B. ve ŞAHBAZ, N. (2011). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Alan Derslerinin İşlevselliğine Yönelik Görüşleri. Sakarya University Journal of Education, 1 (1), 32-43.
  • RESMÎ GAZETE (2012). Millî Eğitim Bakanlığı Ders Kitapları ve Eğitim Araçları Yönetmeliği. Erişim adresi: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2012/09/20120912-2.htm.
  • SARACALOĞLU, A. S., KARASAKALOĞLU, N. ve Gencel, İ. E. (2010). Türkçe Öğretmenlerinin Özyeterlik Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(33), 265-283.
  • SÖNMEZ, V. (1985). Program geliştirmede öğretmen el kitabı. Anı Yayıncılık.
  • SUSAR KIRMIZI, F. ve AKKAYA, N. (2009). Türkçe öğretimi programında yaşanan sorunlara ilişkin öğretmen görüşleri, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. (1) 25, 42-54.
  • SÜĞÜMLÜ, Ü., MUTLU, H. H. ve ÇİNPOLAT, E. (2019). Ortaokul Türkçe dersi öğretmen kılavuz kitaplarının kullanılması ve kullanılmamasına ilişkin bir durum çalışması. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (4), 1667-1681.
  • TEDMEM, (2019). TALIS 2018 Sonuçları ve Türkiye Üzerine Değerlendirmeler (TEDMEM Analiz Dizisi 6). Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları.
  • TYLER, R. W. (2014). Eğitim Programlarının Ve Öğretimin Temel İlkeleri. Pegem Akademi, Ankara.
  • VYGOTSKY, L. S. (2018). Dil ve Düşünce. B. Erdoğdu (Çev). Roza Yayınevi, İstanbul.
  • YANBIYIK, S. ve YILMAZ, F. (2016). Literatür Temelli Bir Araştırma: Türkçe Öğretiminin Sorunları, Journal of Research in Educatıon and Socıety, 3 (1), 60-75.
  • YILDIRIM, A. ve ŞİMŞEK H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • YURTBAKAN, E., ve ÖZSEVGEÇ, L. C. (2019). Kılavuz Ki̇tapların Gerekli̇li̇ği̇ Hakkında Sınıf Öğretmenleri̇ni̇n Görüşleri̇, Milli Eğitim Dergisi, 48 (222), ss. 127-147.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Bayram Erden 0000-0002-4238-8870

Atilla Dilekçi 0000-0001-5393-9570

Publication Date February 15, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Erden, B., & Dilekçi, A. (2022). TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE BİR İHTİYAÇ OLARAK KILAVUZ KİTAPLAR VE DERS PLANI. Milli Eğitim Dergisi, 51(233), 623-642. https://doi.org/10.37669/milliegitim.770002