BibTex RIS Cite

DEVELOPING TEACHERS’ ICT ATTITUDES SCALE

Year 2017, Volume: 46 Issue: 213, 155 - 176, 01.01.2017

Abstract

The aim of this study was to develop a reliable and valid scale to measure teachers’ attitudes towards use of ICT in teaching and learning process. A cross sectional survey design was administered to 173 teachers. Eight-step scale development procedure was utilized as a framework. Prior to the piloting, a final scale comprising of 21 items was proposed by a board of experts. Then exploratory and confirmatory factor analyses were employed in order to ensure construct and content validity of the scale. As to psychometric quality of the scale, the Cronbach’s Alpha coefficient, item total variance and item distinctiveness indices were estimated. The results illustrated that Teachers’ ICT Attitudes Scale has a high level reliability standard (a=.898) and also Exploratory and Confirmatory Factor Analyses indicated good goodness of fit estimates. As a result, a reliable and valid scale comprising of 16 items loaded in two factors (ICT willingness and ICT anxiety) was developed. It is expected that the scale can be utilized for future researchers and policy makers in order to measure teachers’ ICT training needs

ÖĞRETMENLERİN BİT TUTUMLARI ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ

Year 2017, Volume: 46 Issue: 213, 155 - 176, 01.01.2017

Abstract

Bu çalışmanın amacı öğrenme-öğretme sürecinde Bilgi ve İletişim Teknolojilerini (BİT) etkin bir şekilde kullanmaları beklenen öğretmenlerin eğitimde BİT kullanımına ilişkin tutumlarını belirlemeye yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmektir. Tarama modelinde gerçekleştirilen araştırmada toplam 173 öğretmenden veri toplanmıştır. Ölçeğin geliştirilmesinde sekiz aşamalı ölçek geliştirme süreci göz önünde bulundurulmuştur. Uzman görüşleri sonrası 21 maddeye düşürülen ölçeğin yapı geçerliliğinin sağlanması için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri gerçekleştirilmiştir. Ölçeğin güvenirlik çalışmaları kapsamında madde korelasyonları, madde ayırtediciliği ve Cronbach Alpha güvenirlik katsayıları hesaplanmıştır. Güvenirlik ve geçerlilik analizleri sonucunda ölçeğin yüksek düzeyde iç tutarlılık standardına sahip (a=.898), iki boyutta (BİT kullanma isteği, BİT kaygısı) toplanan 16 maddeden oluştuğu ve kabul edilebilir düzeyde model uyumu standartlarını karşıladığı ortaya konulmuştur. Çalışma sonucunda, öğretmenlerin BİT tutumunu ölçen geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı elde edilmiştir. Öğretmenlerin BİT Tutum Ölçeğinin araştırmacılara ve öğretmenlerin hizmetçi eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi süreçlerinde uygulayıcılara katkı sağlaması beklenmektedir

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA27BG85SF
Journal Section Research Article
Authors

M Kemal Aydın This is me

Ali Semerci This is me

Publication Date January 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 46 Issue: 213

Cite

APA Aydın, M. K., & Semerci, A. (2017). ÖĞRETMENLERİN BİT TUTUMLARI ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ. Milli Eğitim Dergisi, 46(213), 155-176.