The aim of this study is to figure out the reflection of prospective social
studies teachers’ democratic attitudes on student council elections. Descriptive
method was used in this study. Within this context, the study was conducted
with 409 prospective social studies teachers who were studying as first, second,
third and fourth year undergraduate students in Gazi University, Gazi Faculty
of Education in the 2009-2010 academic years. “Democratic Attitude Scale”,
developed by Genç (2009), and signature specimen of prospective social studies
teachers were used to collect data. The collected data were analyzed with SPSS
10.0 packet programme by using descriptive analysis, independent sample t-test
and one-way ANOVA. Results of the study showed that democratic attitude
level of the prospective teachers differed significantly in terms of sex variant,
but educational level of parents, monthly income, education style and year did
not have a remarkable effect on their democratic attitudes.
Bu araştırmanın amacı, Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının demokratik tutumlarının öğrenci konseyi seçimlerine yansıma durumunu ortaya koymaktır. Araştırmada betimsel yöntemden yararlanılmıştır. Araştırma, 2009-2010eğitim-öğretim yılında Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Sosyal BilgilerEğitimi programında okuyan toplam 409 öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir.Veri toplama araçları olarak Genç (2009) tarafından geliştirilen “DemokratikTutum Ölçeği” ile seçime katılan öğretmen adaylarının imza sirküleri kullanılmıştır. Veriler, SPSS 10.0 paket programı aracılığıyla betimsel analiz, bağımsızgruplar için t testi ve tek yönlü varyans analizi yapılarak çözümlenmiştir.Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının demokratik tutum düzeylerinincinsiyet değişkenine göre farklılaştığı; buna karşın anne ve baba eğitim durumu,aylık gelir, öğrenim şekli ve öğrenim gördükleri sınıf değişkenlerine göre birfarklılaşma olmadığı görülmüştür
Other ID | JA24VU24FK |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 41 Issue: 191 |