BibTex RIS Cite

EXAMINING HISTORY WEB PAGES IN A CRITICAL VIEW IN HISTORY COURSES

Year 2011, Volume: 41 Issue: 190, 203 - 211, 01.05.2011

Abstract

Internet is one of the important tools in the modern world which is
being often used in schools. Especially, in history courses, history web pages are
used to gather information for homework. Although Internet is one of the
important tools in history courses, some of the history web pages used by student
in history courses contain unreliable and false information. The reason
why some students use unreliable web pages is examined it seems that students
do not have adequate information about reliable and unreliable history web
pages. The purpose of this paper is to describe how history web pages are examined
in a critical way in the light of the related literature. Development in
Information and Communication Technology (ICT) affects in all aspects of the
human being. Today, Internet which is one of the main elements of ICT has entered
in schools and education institutions. Teachers and students use Internet so
often in education activities. As the history web pages used by students are examined,
it seems that some of these web pages contain unreliable information.
Some students in history courses use the information of unreliable web pages.
As a result of this, these students learn history in the light of this unreliable
information. For this reason, in history courses, students make non-scientific
generalization based on unreliable information.

TARİH DERSLERİNDE TARİH WEB SİTELERİNİN ELEŞTİREL BİR BARIŞ AÇISIYLA İNCELENMESİ

Year 2011, Volume: 41 Issue: 190, 203 - 211, 01.05.2011

Abstract

Bilgi ve iletişim teknolojileri alanında meydana gelen değişim insanoğlunun yaşamının her alanını etkilemiştir. Bu değişimin etkilediği önemli alanlardan birisi okullar ve öğretim etkinlikleridir. Bilgi ve iletişim teknolojilerininönemli bir unsuru olan internet günümüzde hemen hemen her eğitim kurumuna girmiştir. Öğretmen ve öğrenciler interneti sık sık kullanmaktadırlar.İnternete dayalı kaynaklar öğrencilerin ödev hazırlama sürecinde onların enönemli yardımcılarından biri haline gelmiştir. Özellikle tarih dersleri bünyesinde, tarihi bilgi içeren web siteleri öğrenciler tarafından sık sık kullanılmaya başlanmıştır. Tarih dersleri için kullanılan web siteleri incelendiği zaman, bu sitelerin bir kısmının bilimsel bilgi içermediği ve kişisel görüşlere dayandığı görülmektedir. Öğrenciler bilimsel olmayan bu web sitelerini kullanmakta ve sağlıksız ödevler hazırlamaktadırlar. Bu problemin altında yatan en önemli sebep,öğrencilerin tarih web sitelerini nasıl değerlendirebilecekleri konusunda yeterlibilgi ve deneyimlerinin olmamasıdır. Bu bağlamda, tarih dersleri bünyesindeöğretmenlerin öğrencilerine tarih web sitelerinin eleştirel bir bakış açısıyla nasıldeğerlendirebileceğini öğretmeleri gerekmektedir. Bu çalışmanın amacı, tarihdersleri bünyesinde kullanılan tarih web sitelerinin eleştirel bir bakış açısıylanasıl incelenebileceğini, ilgili literatürün ışığı altında ortaya koymaktır

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA66UP98CS
Journal Section Research Article
Authors

İsmail H Demircioğlu This is me

Publication Date May 1, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 41 Issue: 190

Cite

APA Demircioğlu, İ. H. (2011). TARİH DERSLERİNDE TARİH WEB SİTELERİNİN ELEŞTİREL BİR BARIŞ AÇISIYLA İNCELENMESİ. Milli Eğitim Dergisi, 41(190), 203-211.