This study aimed at developing ‘The Attitude Scale Toward Integration
of Science and Arts’ with The Descriptive Research Method. Data were collected
by 4-point attitude scale. Participants were 390 seventh grade students from
eight primary schools in Izmir, Turkey, 2007. The construct validity of the scale
was tested by using exploratory factor analysis. Furthermore, the Cronbach
Alpha coefficient was used for the reliability of the scale. Consequently, this
scale was developed in fourth factor structure explaining % 49,11 of total variance
and consisting of 28 items. These factors were named respectively, as ‘The
Attitude to Science and Technology Lesson (F1)’, ‘The Attitude to Art and
Visual Perception (F2)’, ‘The Attitude to Learning Science and Technology (F3)’
and ‘The Attitude to Integration of Science and Art (F4)’. The overall internal
consistency of scale was computed as 0,92.
Araştırmada, betimsel araştırma yöntemini kullanarak “Fen ve Sanat
Konularının Bütünleştirilmesine Yönelik Tutum Ölçeği”nin geliştirilmeleri
amaçlanmıştır. Veriler, 4’lü bir tutum ölçeğiyle toplanmıştır. Araştırmaya 2007
yılında İzmir ilindeki sekiz ilköğretim okulunun 390 yedinci sınıf öğrencileri
katılmıştır. Ölçeğin yapı geçerliği açımlayıcı faktör analiziyle test edilmiştir.
Ayrıca ölçeğin güvenirliğini belirlemek için Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı
hesaplanmıştır. Sonuçta toplam varyansın % 49,11’ni açıklayan 28 maddelik
dört faktörlü bir ölçek geliştirilmiştir. Ölçekteki dört faktör sırasıyla, “Fen ve
Teknoloji Ders Tutumu (F1)”, “Sanat ve Görsellik Tutumu (F2)”, “Fen ve
Teknoloji Öğrenme Tutumu (F3)” ve “Fen ve Sanatın Bütünleştirilmesi Tutumu
(F4)” olarak adlandırılmıştır. Ölçeğin Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı 0,92
olarak hesaplanmıştır.
Other ID | JA53BK93EH |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 41 Issue: 190 |