Aim of this study is to compare the effect of using pedagogical- analogical
models to understanding the work- power- energy concepts of the students.
Because of this aim, in this study, various pedagogical- analogical models
were developed and effectiveness of these tools on understanding work- powerenergy
and subject were investigated. Sample of this study consisted 53 students
of tenth class read at Konya Meram Muhittin Güzelkılınç High School’ s two
class. One of this classes was selected as experimental group that was used animations
and analogies. Other group was selected as control group that was used
traditional methods. In the study, the pretest- posttest design of experimental
investigation method was used. Applications of the lessons were carried out
throughout 4 weeks at second semester of 2006- 2007 education year.
For collecting the data, a concept achievement test and a written answer
test were developed. In this way, both quantitative data and qualitative data
were collected. Content validity, factoral validity, reliability of the concept achievement
test and items of test were analysed. According to data of pilot study,
cronbach alfa reliability coefficient was 0,927; KR- 20 reliability coefficient was
0,921. Data of concept achievement test were analysed by way of independent
group t test. The results were meaningful in favour of experiment group on
whıch pedagogical- analogical models were used. Qualitative data were collected
by way of the written answer test and explanations of the students at two
groups were compared
Araştırmanın amacı, pedagojik-analojik modellerin kullanımının,öğrencilerin iş-güç-enerji konusunu kavramalarına olan etkisini araştırmak vegeleneksel ders anlatım yöntemi ile karşılaştırmaktır. Bu amaç doğrultusundaiş, güç, enerji konusunda çeşitli pedagojik-analojik modeller geliştirilmiş ve iş,güç, enerji konusunu anlamaya olan etkisi incelenmiştir. Çalışmanın örneklemini, Konya Meram Muhittin Güzelkılınç Lisesi’ nin iki farklı şubesindeki toplam53 10. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Şubelerden biri pedagojik- analojikmodellerden olan animasyonların ve analojilerin kullanılacağı deney grubu,diğeri ise geleneksel öğretim yöntemlerinin kullanılacağı kontrol grubu olarakseçilmiştir. Araştırmada deneysel araştırma yönteminin öntest-sontest desenikullanılmıştır. 2006–2007 öğretim yılının ikinci döneminde dört hafta süreyleuygulama yapılmıştır Araştırmada veri toplamak amacıyla iş-güç-enerji konusu ile ilgili bir
kavram başarı testi ve yazılı cevap gerektiren bir test geliştirilmiştir. Hazırlanan
kavram başarı testinin kapsam geçerliliği, yapı geçerliliği, güvenilirliği incelenmiş
ve test maddelerinin analizi yapılmıştır. Pilot çalışma verilerine göre testin
Cronbach Alfa güvenilirlik katsayısı 0,927, KR–20 güvenilirlik katsayısı ise 0,921
bulunmuştur. Kavram başarı testinden elde edilen veriler bağımsız grup t testi
ile analiz edilmiştir. Sonuçlar modellerin kullanıldığı grup lehinde anlamlı çıkmıştır.
Yazılı cevap gerektiren test yardımıyla nitel anlamda veri toplanmış ve
öğrencilerin getirdikleri açıklamalar karşılaştırılmıştır.
Other ID | JA63NS92FB |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 40 Issue: 185 |