Research Article
BibTex RIS Cite

TÜRK İLKÖĞRETİM OKULLARI İNGİLİZCE PROGRAMINDAKİ HEDEF VE YÖNTEMLERİN DEĞERLENDİRMESİ

Year 2018, Volume: 47 Issue: 219, 5 - 18, 15.08.2018

Abstract

Bu makale Türk ilköğretim okulları İngilizce müfredatındaki hedef ve yöntemleri değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Türkiye’de uygulanmış çeşitli İngilizce
müfredatları incelenmiş ve 2013 İngilizce müfredatında benimsenen hedefler ve yöntemler değerlendirilmiştir. Bu amaçla bir likert tipi anket hazırlanmış
ve Türkiye İzmir ilindeki orta öğretim kademesinde (8. sınıf) 1130 öğrenciye uygulanmıştır. Bu çalışma 2013 İngilizce programının birçok ilkesinin öğrencilerin İngilizce öğrenme tercihleriyle uyuşmazlık içinde olduğunu göstermektedir. Programın benimsediği yöntem ve öğrencilerin tercih ettikleri öğrenme tipi arasındaki en önemli çelişki programın açık dilbilgisi öğretimine, çeviri ve ezbere izin vermeyişi ile öğrencilerin bu tür etkinliklere katılma isteklerinin olmasıdır.

References

  • ACAR, Ahmet (2007). “Standards and competence in English as an international language pedagogy”, Journal of English as an International language, 2007, Vol.2, pp. 65-81.
  • ACAR, Ahmet (2010). “On EIL Competence”, Journal of English as an International Language, Vol.5, pp.11-26.
  • ALPTEKİN, Cem (2002). “Towards intercultural communicative competence in ELT”, ELT Journal, Vol.56(1), pp.57-64.
  • BLOOMFIELD, Leonard (1933). Language, Holt, Rineheart, & Winston, New York.
  • COOK, Vivian (1999). “Going beyond the native speaker in language teaching”, TESOL Quarterly, Vol.33, pp.185-209.
  • CANALE, Michael (1983). “From communicative competence to communicative language pedagogy” in J. C. Richards and R. W. Schmidt (eds.). Language and Communication. London:Longman.
  • ELLIS, Greg (1996). “How culturally appropriate is the communicative approach”. ELT Journal, Vol. 50(3), pp. 213-218.
  • HARMER, Jeremy (1983). The practice of English language teaching, London, Longman.
  • HYMES, Dell (1972). “On Communicative Competence” in Pride, J. B. And J. Holmes (eds): Sociolinguistics. Harmondsworth: Penguin: 269-93.
  • Ahmet Acar 18 Millî Eğitim Sayı 219 Yaz/2018
  • KRAMSCH, Claire & SULLIVAN, Patricia (1996). “Appropriate pedagogy”, ELT Journal, Vol 50/3 July, pp. 199-212.
  • MCKAY, Sandra Lee (2002). Teaching English as an international language: Rethinking goals and approaches, Oxford University Press, Oxford.
  • Milli Eğitim Bakanlığı ¸ (MEB) [Turkish Ministry of National Education]. (1991). Ortaöğretim İngilizce dersi (ortaokullar 1,2, ve 3. Sınıflar) öğretim programı [English language curriculum for primary education (grades 4,5,6,7 and 8)]. Milli Eğitim Bakanliği Tebliğler Dergisi, pp. 1-32, [MEB official journal].
  • Milli Eğitim Bakanlığı ¸ (MEB) [Turkish Ministry of National Education]. (1997). İlköğretim İngilizce dersi (4. ve 5. Sınıflar) öğretim programı [English language curriculum for primary education (grades 4,5,6,7 and 8)]. Milli Eğitim Bakanliği Tebliğler Dergisi, pp. 1-57, [MEB official journal].
  • Milli Eğitim Bakanlığı ¸ (MEB) [Turkish Ministry of National Education]. (2006). İlköğretim İngilizce dersi (4,5,6,7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı [English language curriculum for primary education (grades 4,5,6,7 and 8)]. Milli Eğitim Bakanliği Tebliğler Dergisi, pp.1-244, No. 14.
  • [MEB official journal]. Milli Eğitim Bakanlığı ¸ (MEB) [Turkish Ministry of National Education]. (2013). İlköğretim İngilizce dersi (4,5,6,7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı [English language curriculum for primary education (grades 4,5,6,7 and 8)]. Retrived October, 2014, from: http://ttkb.meb.gov.tr/ program2.aspx?islem=1&kno=214
  • NUNN, Roger (2005). “Competence and teaching English as an international language”, Asian EFL Journal, Vol. 7/3, pp.61-74.
  • NUNN, Roger (2007). “Redifining communicative competence for international and local communities”, The Journal of English as an international language, Vol. 2(2), pp.7-49.
  • NUNN, Roger (2011). “From Defining to Developing Competence in EIL and Intercultural Communication.” Journal of English as an International Language, Vol.6/1, pp.21-46.
  • RICHARDS, Jacks & RODGERS, Theodore (2001). Approaches and Methods in Language Teaching, Cambridge University Press, Cambridge.
  • SWAN, Michael (1985b). “A Critical look at the communicative approach”, ELT Journal, Vol, 39(2), pp.76-87.
Year 2018, Volume: 47 Issue: 219, 5 - 18, 15.08.2018

Abstract

References

  • ACAR, Ahmet (2007). “Standards and competence in English as an international language pedagogy”, Journal of English as an International language, 2007, Vol.2, pp. 65-81.
  • ACAR, Ahmet (2010). “On EIL Competence”, Journal of English as an International Language, Vol.5, pp.11-26.
  • ALPTEKİN, Cem (2002). “Towards intercultural communicative competence in ELT”, ELT Journal, Vol.56(1), pp.57-64.
  • BLOOMFIELD, Leonard (1933). Language, Holt, Rineheart, & Winston, New York.
  • COOK, Vivian (1999). “Going beyond the native speaker in language teaching”, TESOL Quarterly, Vol.33, pp.185-209.
  • CANALE, Michael (1983). “From communicative competence to communicative language pedagogy” in J. C. Richards and R. W. Schmidt (eds.). Language and Communication. London:Longman.
  • ELLIS, Greg (1996). “How culturally appropriate is the communicative approach”. ELT Journal, Vol. 50(3), pp. 213-218.
  • HARMER, Jeremy (1983). The practice of English language teaching, London, Longman.
  • HYMES, Dell (1972). “On Communicative Competence” in Pride, J. B. And J. Holmes (eds): Sociolinguistics. Harmondsworth: Penguin: 269-93.
  • Ahmet Acar 18 Millî Eğitim Sayı 219 Yaz/2018
  • KRAMSCH, Claire & SULLIVAN, Patricia (1996). “Appropriate pedagogy”, ELT Journal, Vol 50/3 July, pp. 199-212.
  • MCKAY, Sandra Lee (2002). Teaching English as an international language: Rethinking goals and approaches, Oxford University Press, Oxford.
  • Milli Eğitim Bakanlığı ¸ (MEB) [Turkish Ministry of National Education]. (1991). Ortaöğretim İngilizce dersi (ortaokullar 1,2, ve 3. Sınıflar) öğretim programı [English language curriculum for primary education (grades 4,5,6,7 and 8)]. Milli Eğitim Bakanliği Tebliğler Dergisi, pp. 1-32, [MEB official journal].
  • Milli Eğitim Bakanlığı ¸ (MEB) [Turkish Ministry of National Education]. (1997). İlköğretim İngilizce dersi (4. ve 5. Sınıflar) öğretim programı [English language curriculum for primary education (grades 4,5,6,7 and 8)]. Milli Eğitim Bakanliği Tebliğler Dergisi, pp. 1-57, [MEB official journal].
  • Milli Eğitim Bakanlığı ¸ (MEB) [Turkish Ministry of National Education]. (2006). İlköğretim İngilizce dersi (4,5,6,7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı [English language curriculum for primary education (grades 4,5,6,7 and 8)]. Milli Eğitim Bakanliği Tebliğler Dergisi, pp.1-244, No. 14.
  • [MEB official journal]. Milli Eğitim Bakanlığı ¸ (MEB) [Turkish Ministry of National Education]. (2013). İlköğretim İngilizce dersi (4,5,6,7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı [English language curriculum for primary education (grades 4,5,6,7 and 8)]. Retrived October, 2014, from: http://ttkb.meb.gov.tr/ program2.aspx?islem=1&kno=214
  • NUNN, Roger (2005). “Competence and teaching English as an international language”, Asian EFL Journal, Vol. 7/3, pp.61-74.
  • NUNN, Roger (2007). “Redifining communicative competence for international and local communities”, The Journal of English as an international language, Vol. 2(2), pp.7-49.
  • NUNN, Roger (2011). “From Defining to Developing Competence in EIL and Intercultural Communication.” Journal of English as an International Language, Vol.6/1, pp.21-46.
  • RICHARDS, Jacks & RODGERS, Theodore (2001). Approaches and Methods in Language Teaching, Cambridge University Press, Cambridge.
  • SWAN, Michael (1985b). “A Critical look at the communicative approach”, ELT Journal, Vol, 39(2), pp.76-87.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Ahmet Acar This is me 0000-0001-8940-4359

Publication Date August 15, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 47 Issue: 219

Cite

APA Acar, A. (2018). TÜRK İLKÖĞRETİM OKULLARI İNGİLİZCE PROGRAMINDAKİ HEDEF VE YÖNTEMLERİN DEĞERLENDİRMESİ. Milli Eğitim Dergisi, 47(219), 5-18.