Abstract
Bu çalışmanın amacı, Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının Karagöz ve
Hacivat’a ilişkin nasıl anlam yüklediklerini belirlemektir. Araştırmanın amacına
uygun olarak nitel model kullanılmıştır. Nitel model içerisinde yer alan olgubilim
deseni araştırmada kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu amaçlı
örnekleme yöntemi içerisinde yer alan kolay ulaşılabilir durum örneklemesine
göre seçilmiş olan İç Anadolu Bölgesi’nde yer alan bir devlet üniversitesinde Sosyal
Bilimler ve Türkçe Eğitimi Bölümü, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Ana Bilim
Dalı’nda birinci sınıfta eğitim gören 10’ u erkek, 27’si kadın toplam olmak üzere
37 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Öğretmen adaylarının algılarını belirlemek
için dört soruluk görüşme formu oluşturulmuştur. Görüşme formu öğretmen
adaylarına uygulandıktan sonra içerik analizi yapılmıştır. Güvenirliğini sağlamak
için uzman görüşüne başvurulmuştur. Elde edilen bulgular sonucunda Sosyal
Bilgiler öğretmen adayları Karagöz ve Hacivat’ın Türk kültüründeki yerini
eğlence aracı olarak görmüşlerdir ve Karagöz ve Hacivat’ı en fazla cahillik ve
bilgelik karakteri ile özdeşleştirmişlerdir. Karagöz ve Hacivat’ın toplum yaşayışını
aktardığını belirten katılımcılar, Sosyal Bilgiler dersindeki yerini ise kültürel
öge olarak belirtmişlerdir. Sonuç olarak, Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının
Karagöz ve Hacivat’a ilişkin bir takım görüşlerinin olduğu ancak Sosyal Bilgiler
öğretmen adayı olarak bu bilgilerinin yeterli düzeyde olmadığı tespit edilmiştir.