Research Article
BibTex RIS Cite

MİLLÎ DEĞERLERİN AKTARIMINDA TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERS KİTAPLARININ YERİ: YÜRÜRLÜKTEKİ KİTAPLAR ÜZERİNE BİR İÇERİK ANALİZİ

Year 2019, Volume: 48 Issue: 221, 141 - 157, 15.02.2019

Abstract

Millet olmanın en önemli unsurunun dil olduğu hususu, şüphesiz birçok
önemli şahsiyet ve düşünür tarafından dile getirilmiştir. Dil vasıtasıyla sağlanan
millet olma bilinci, kültür ile ayakta kalmış ve değerler vasıtasıyla korunmuştur.
Millete ait değerler ise millî değerler olarak isimlendirilmiş ve ait olduğu
milleti temsil eden unsurlar olmuştur. Atatürk’ün, I. Maarif Kongresi’nin açılış
konuşmasında dile getirdiği; “Millet aynı kültürden insanların oluşturduğu toplumdur.
Demek ki millî kültür bir devleti ayakta tutan unsurların en önemlisidir.”
anlayışı millî değerlerin ve kültürün önemini ortaya koymaktadır. Millî
değerler arasında olan vatan sevgisi, devlet sevgisi, bayrak sevgisi, İstiklal Marşı
sevgisi, istiklal anlayışı, bağımsızlık düşüncesi, millî tarih anlayışı gibi değerlerin
gelecek nesillere aktarılması, eğitim öğretim ortamlarıyla mümkün olacaktır. Bu
değerlerin Türk millî kültürü ve tarihinin temel yansıtıcıları olan Türk dili ve
edebiyatı ürünleri vasıtasıyla aktarılması eğitimin uzak, genel ve özel hedefleri
bağlamında değerlendirilmektedir. Bu çalışma ile millî değerleri barındıran ve
aktarma işlevi üstlenen edebî ürünlerin, 2017-2018 Eğitim Öğretim Yılı’nda liselerde
okutulan ders kitaplarında ne düzeyde yer aldığının ortaya konulması
amaçlanmaktadır. Çalışma, ilgili ders kitaplarında yer alan kurmaca ve öğretici
metinlerin doküman analizi yoluyla incelenmesine dayanmaktadır. Çalışma sonunda,
Türk dili ve edebiyatı ders kitaplarında yer verilen ve en fazla tekrar eden
millî değerin vatan sevgisi olduğu, diğer millî değerlere ise daha az yer verildiği
görülmüştür.

References

  • ATEŞ, Murat ve OKTAY, Metin (2017). 12. Sınıf Türk Edebiyatı. Ekoyay Eğitim Yayıncılık, Ankara.
  • BAŞARAN YILMAZ, Aylin Hidayet (2017). 10. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı, Biryay Yayınevi, Ankara.
  • BEİLL, Brigitte (2003). İyi Çocuk, Zor Çocuk Doğru Davranışlar Çocuklara Nasıl Kazandırılır? (Çev. Cuma Yorulmaz), Arkadaş Yayınevi, Ankara.
  • ÇETİŞLİ, İsmail (2006). “Edebiyat Eğitiminde Edebi Metnin Yeri ve Anlamı”, Millî Eğitim, Edebiyat Eğitimi ve Öğretimi Özel Sayısı, Kış, Sayı 169.
  • ÇETİŞLİ, İsmail (2011). Edebiyat Sanatı ve Bilimi (2. Baskı), Akçağ Yayınları, Ankara.
  • KAPLAN, Mehmet (2000). Kültür ve Dil, Dergâh Yayınları, İstanbul.
  • KAVCAR, Cahit (1999). Edebiyat ve Eğitim, Engin Yayınları, Ankara.
  • KESKİN, Yakup (2016). Değerler Hakkında Genel Bilgiler. M. Köylü (Ed.) Teoriden Pratiğe Değerler Eğitimi içinde (1.baskı, ss. 19-101). Nobel Yayınları, Ankara.
  • MEB (2018). Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Dersi (9,10, 11 ve 12. Sınıflar) Öğretim Programı. Millî Değerlerin Aktarımında Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitaplarının Yeri: Yürürlükte...
  • PALAZOĞLU, Ahmet Bekir (1996). Atatürk İlkeleri, Türk Hava Kurumu Yayınları, Ankara.
  • ROKEACH, Milton (1973). The Nature of Human Values. Free Pres, New York.
  • ULUSOY, Kadir ve DİLMAÇ Bülent (2015). Değerler Eğitimi (3. Baskı). Pegem Akademi Yayınları, Ankara.
  • ÜLKEN, Hilmi Ziya (1965). Bilgi ve Değer. Kürsü Yayınları, Ankara.
  • YILDIRIM, Cafer (2017). 11. Sınıf Türk Edebiyatı, Lider Yayıncılık, Ankara.
  • YÜCEL, İfakat, TÜRKYILMAZ, Mahmut ve SAĞIR, Selim (2017). 9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı, Başak Matbaacılık, Ankara.
  • YILDIRIM Ali ve ŞİMŞEK Hasan (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
Year 2019, Volume: 48 Issue: 221, 141 - 157, 15.02.2019

Abstract

References

  • ATEŞ, Murat ve OKTAY, Metin (2017). 12. Sınıf Türk Edebiyatı. Ekoyay Eğitim Yayıncılık, Ankara.
  • BAŞARAN YILMAZ, Aylin Hidayet (2017). 10. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı, Biryay Yayınevi, Ankara.
  • BEİLL, Brigitte (2003). İyi Çocuk, Zor Çocuk Doğru Davranışlar Çocuklara Nasıl Kazandırılır? (Çev. Cuma Yorulmaz), Arkadaş Yayınevi, Ankara.
  • ÇETİŞLİ, İsmail (2006). “Edebiyat Eğitiminde Edebi Metnin Yeri ve Anlamı”, Millî Eğitim, Edebiyat Eğitimi ve Öğretimi Özel Sayısı, Kış, Sayı 169.
  • ÇETİŞLİ, İsmail (2011). Edebiyat Sanatı ve Bilimi (2. Baskı), Akçağ Yayınları, Ankara.
  • KAPLAN, Mehmet (2000). Kültür ve Dil, Dergâh Yayınları, İstanbul.
  • KAVCAR, Cahit (1999). Edebiyat ve Eğitim, Engin Yayınları, Ankara.
  • KESKİN, Yakup (2016). Değerler Hakkında Genel Bilgiler. M. Köylü (Ed.) Teoriden Pratiğe Değerler Eğitimi içinde (1.baskı, ss. 19-101). Nobel Yayınları, Ankara.
  • MEB (2018). Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Dersi (9,10, 11 ve 12. Sınıflar) Öğretim Programı. Millî Değerlerin Aktarımında Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitaplarının Yeri: Yürürlükte...
  • PALAZOĞLU, Ahmet Bekir (1996). Atatürk İlkeleri, Türk Hava Kurumu Yayınları, Ankara.
  • ROKEACH, Milton (1973). The Nature of Human Values. Free Pres, New York.
  • ULUSOY, Kadir ve DİLMAÇ Bülent (2015). Değerler Eğitimi (3. Baskı). Pegem Akademi Yayınları, Ankara.
  • ÜLKEN, Hilmi Ziya (1965). Bilgi ve Değer. Kürsü Yayınları, Ankara.
  • YILDIRIM, Cafer (2017). 11. Sınıf Türk Edebiyatı, Lider Yayıncılık, Ankara.
  • YÜCEL, İfakat, TÜRKYILMAZ, Mahmut ve SAĞIR, Selim (2017). 9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı, Başak Matbaacılık, Ankara.
  • YILDIRIM Ali ve ŞİMŞEK Hasan (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Fatih Veyis 0000-0002-4874-7643

Publication Date February 15, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 48 Issue: 221

Cite

APA Veyis, F. (2019). MİLLÎ DEĞERLERİN AKTARIMINDA TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERS KİTAPLARININ YERİ: YÜRÜRLÜKTEKİ KİTAPLAR ÜZERİNE BİR İÇERİK ANALİZİ. Milli Eğitim Dergisi, 48(221), 141-157.