Abstract
Görsel sanatlar dersi öğrencilerin duygu ve düşüncelerini ses, resim vb.
nesneler ile anlatmalarını sağlayan bir ders olmakla birlikte sanatsal bakış açısı
kazandırması bakımından da önemlidir. Görsel sanatlar dersi ilkokul 1. sınıftan
ortaokul 8. sınıfa kadar müfredatlarda yer alan bir ders olmakla birlikte, haftalık
ders saati sadece birdir. Bireyin zihinsel, duyuşsal ve psiko-motor becerilerinin
gelişiminde önem arz eden bir dersin haftalık ders saatinin haftada bir saat olması
düşündürücüdür. Görsel sanatlar dersi programının en önemli noktalarından
birisi de kazanımlardır. Öğrencin elde etmesi istenilen bilgi ve becerileri belirten
kazanımların uygulanabilir olması programın etkililiği bakımından önemlidir.
Bu kapsamda, bu araştırmada 2018 yılında güncellenen görsel sanatlar öğretim
programında yer alan 1-4. sınıfların kazanımların uygulanabilirlik derecesi ölçülmüştür.
Araştırma nitel araştırma desenlerinden durum deseni ile yapılandırılmıştır.
Araştırmada 2018 görsel sanatlar dersi öğretim programında yer
alan kazanımlar 10 görsel sanatlar öğretmeni, 10 sınıf öğretmeni ve 5 resim-iş
öğretmenliği ABD da görev yapan akademisyen tarafından incelenmiştir. Araştırmada
verilerin toplanmasında araştırmacı tarafından hazırlanan “kazanım
uygulanabilirlik çizelgesi” kullanılmıştır. Her bir kazanım için 20 öğretmen ve
5 akademisyenden görüş alınarak görüş birliği yüzdesi hesaplanmış ve kazanımların
uygulanabilirlikleri % ile belirtilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre 1-4.
sınıfların tamamında hazırlanan kazanımların büyük bir çoğunluğunun öğrenci
düzeyine uygun olmadığı, özellikle soyut düşünme becerisi içeren kazanımların
ilkokul 1-2. sınıflarda uygulanamayacağı, 4. sınıf kazanımlarının diğer sınıflara
göre öğrenci düzeyine daha uygun olduğu söylenebilir.