Review
BibTex RIS Cite

BİRİNCİ SINIFA BAŞLAMAK İÇİN OKULA BAŞLAMA YAŞI MI OKULA HAZIR OLUŞ MU?

Year 2019, Volume: 48 Issue: 224, 7 - 31, 22.11.2019

Abstract

Uzun yıllardır Dewey, Gessell, Piaget gibi kuramcılar birinci sınıfa başlama
konusunda çeşitli görüşler ortaya atmışlardır. Dewey altı yaşı okula başlamak
için desteklerken, Gessell olgunluk kavramının önemini vurgulamıştır.
Gessell’in düşüncesi ile birlikte okula hazır oluş kavramı ortaya çıkarken, Piaget
somut işlemler dönemine geçişin önemden bahsetmiştir. Günümüzde tartışmalar
devam ederken, çocukların bireysel farklılıkları göz önünde bulundurulduğunda,
okula hazır oluşun, gelişim alanlarının ve okula hazır oluşu etkileyen
faktörlerin önemi de ortaya çıkmıştır. Okula başlama yaşı ve okula hazır oluşun
çocuklar üzerindeki etkilerine bakıldığında bu iki kavramın birinci sınıfa başlama
konusunda dikkat edilmesi gereken kavramlar olduğu görülmektedir.

References

  • Acarlar, F. (2005). Türkçe ediniminde gelişimsel özelliklerin dil örneği ölçümleri açısından incelenmesi. Türk Psikoloji Dergisi. 20 (56), 61-74.
  • Alakoç Pirpir, D., Soydan, S., & Angın, E. (2017). Birinci Sınıf Öğrencilerinin Okul Olgunluk Düzeylerini Yordayıcı Bazı Değişkenler. Ercan Demirel ve Serkan Dinçel (Ed.). Eğitim Bilimlerinde Yenilikler ve Nitelik Arayışı içinde (pp. 489-504). Ankara: Pegem Akademi.
  • Andersson, I., Gauding, J., Graca, A., Holm, K., Öhlin, L., Marklund, U., & Ericsson, A. (2011).Productive vocabulary size development in children aged 18-24 monthsgender differences. Title, Speech, Music and Hearing: Quarterly Progress and Status Report. 51, 109-112.
  • Andrews, S. P., & Slate, J. R.(2001). Prekindergarten programs: a review of the literature. Current Issues in Education. 4, 1-43.
  • Anne Çocuk Eğitim Vakfı [AÇEV]. (2012). 222 Sayılı İlköğretm ve Eğitim Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi” ile ilgili görüş ve öneriler.
  • Anne Çocuk Eğitim Vakfı [AÇEV]. (2018). Türkiye’de 0-6 Yaş Çocuğun Durumu.
  • Arı, A. (2014) Teacher views about the starting age of the first grade elementary school. Educational Sciences: Theory & Practice. 14 (3), 1043-1047.
  • Bağçeli Kahraman, P., & Başal, H. A. (2013). Okula hazırbulunuşluğu değerlendirme testinin uyarlama çalışması. International Journal of Social Science.6 (1), 889-911.
  • Başar, M. (2013). 60-66 ay aralığında ilkokula başlayan öğrencilerin kişisel öz bakım ve ilkokuma-yazma becerilerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. 8 (8), 241-252.
  • Başer, M. G. (1996). Anasınıfı eğitimi alan ve almayan ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin akademik başarılarının karşılaştırılması. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bayat, S. (2015). İlkokuma yazma öğretiminde 60-66 aylık çocuklar ile ilgili yaşanan güçlüklere ilişkin öğretmen görüşleri. International Journal of Turkish Education Sciences.
  • Berlinski, S., Galiani, S., &Gertler, P. (2009). The effects of pre-primary education on primary school performance. Journal of Public Economics. 93, 219-234.
  • Bialystok, E., Luk, G., Peets, K. F., &Yang, S. (2010). Receptive vocabulary differences in monolingual and bilingual children. Bilingualism: Language and Cognition. 13 (4), 525-531.
  • Bickel, D. D., Zigmond, N., & Strayhorn, J. (1991). Chronological age at entrance to first grade: effects on elementary school success. .Early Childhood Research Quarterly. 6 (2), 105-117.
  • Bilecen, N. (1995). Birinci sınıfın etkilerine ulaşmada anasınıfına devam etme veya etmemenin etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Fakültesi. (2017). 5.1.1961 tarih ve 222 sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi hakkında Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nin güncellenen görüşü.
  • Britto, P. R. (2012). School readiness: a conceptual framework. New York: United Nations Children’s Fund.
  • Britto, P. R., & Limlingan, M. C. (2012). School readiness and transitions. New York: UNICEF.
  • Cirhinlioğlu, F. G. (2001). Çocuk ruh sağlığı ve gelişimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Demir, S., & Üstün, E. (2018). 60-66 aylık çocukların ilkokul 1.sınıfa başlaması uygulamasına ilişkin öğretmen ve veli görüşlerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 17 (3), 1604-1618.
  • Demircan, S., Gürlen, E., & Uysal, F. (2014). Okula yeni başlayan öğrencilerin doğum ayları ile öğrenci başarısı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 13 (26), 205-215.
  • Dinç, B. (2013). Okul öncesi eğitimden ilköğretime geçiş ve okul olgunluğu. F. Alisinanoğlu (Ed.). İlköğretime hazırlık ve ilköğretim programları içinde (ss. 89-116). Ankara: Pegem Akademi.
  • Duncan, G. J., Dowsett, C. J., Claessens, A., Magnuson, K., Aletha, C., Klebanov, P., Pagani, L. S., Feinstein, L., Engel, M., Brooks-Gunn, J., Sexton, H., Duckworth, K., & Japel, C. (2007). School readiness and later achievement. Developmental Psychology. 43 (6), 1428-1446.
  • Dündar Kırık, E. (2011). Okul öncesi eğitimin ilköğretimdeki başarıya etkisine ilişkin öğretmen görüşleri (Diyarbakır örneği). (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Eğitim Reformu Girşimi [ERG], & Anne Çocuk Eğitim Vakfı [AÇEV]. (2017). Türkiye’de Erken Çocukluk Bakımı ve Okul Öncesi Eğitime Katılım.
  • Esaspehlivan, M. (2006). Okul öncesi eğitim kurumlarına gitmiş ve gitmemiş 78 ve 68 aylık çocukların okula hazır bulunuşluklarının karşılaştırılması. (Yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Eshetu, A. A. (2014). The impact of attending preschool education on later academic achievement of students: empirical evidences from Dessie, Ethopia. Basic Research Journal of Education Research and Review.4 (3), 72-80.
  • European Commission/EACEA/Eurydice. (2015). The structure of the European Education Systems 2015/2016: schematic diagrams. Eurydice facts and figures. Luxemburg: Publications Office of the European Union.
  • Fawcett, L. (2012). The school starting age: the case for greater flexibility in Northern Ireland. ATL Education Union.
  • Fraser, S., & Gestwicki, C. (2002). Authentic childhood: exploring Reggio Emilia in the classroom. Canada: Thomson Learning.
  • Gündüz, F., &Çalışkan, M. (2013). 60-66, 66-72, 72-84 aylık çocukların okul olgunluk ve okuma yazma becerilerini kazanma düzeylerinin incelenmesi. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. 8 (8), 379-398.
  • Güneş, Fi. (2013). Okuma yazma öğrenme yaşı. Eğitimde Kuram ve Uygulama. 9 (4), 280-29.
  • Gür, B. S., Çelik, Z., Bozgeyikli, H., & Yurdakul, S. (2018). Eğitime Bakış 2018: İzleme ve Değerlendirme Raporu. Ankara: Eğitim-Bir-Sen Stratejik Araştırmalar Merkezi.
  • Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi. (2012). 05.01.1961 Tarih 222 Sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifine İlişkin Görüşler.
  • Harman, G., & Çelikler, D. (2012). Eğitimde hazır bulunuşluğun önemi üzerine bir derleme çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 1 (3), 147-156.
  • Hart, B., & Risley, T. D. (1995). Meaningful differences in the everyday experience of young American children. Baltimore: Paul H. Brookes Publishing.
  • Herbst, M., & Strawinski, P. (2016). Early effects of an early start: evidence from lowering the school starting age in Poland. Journal of Policy Modeling. 38, 256-271.
  • İnal, G. (2013). Okula Başlama ve Uyum Süreci. F. Alisinanoğlu (Ed). İlköğretime hazırlık ve ilköğretim programları içinde (ss. 67-88). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kapçı, E. G., Artar, M. Çelik, E. G., Daşçı, E., & Avşar, V. (2013). İlkokul birinci sınıfa farklı yaşlarda başlayan çocukların ruhsal ve sosyal gelişimi ile akademik benlik algılamaları açısından karşılaştırılması. Ankara Üniversitesi Yayınlanmamış Proje.
  • Koçak, N., Ergin, B., & Yalçın, H. (2014). 60-72 aylık çocukların türkçe dil kullanım düzeyleri ve etki eden faktörlerin incelenmesi. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi.16 (11), 100-106.
  • Koçyiğit, S. (2014). Okul öncesi dönem çocuklarının ilkokul hakkındaki görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri.14 (5), 1861-1874.
  • Konarzewski, K. (2014). The effects of school entrance age on academic performance. Edukacia. 5 (130), 5-18.
  • Krishnan, V. (2010). Early child development: a conceptual model. Early Childhood Council Annual Conference. Christchurch Convention Centre, Christchurch: New Zeland.
  • Kutluca Canbulat, A. N., & Yıldızbaş, F. (2014). Okul öncesi ve sınıf öğretmenlerinin 60-72 aylık çocukların okula hazır bulunuşluklarına ilişkin görüşleri.
  • Küçüker, E. (2016). A comparison of the academic achievements of students with different primary school entrance age. Education. 137, 1, 46-58.
  • Maryland State Board of Education. (2009). Maryland Model for School Readiness: Framework and Standards for Kindergarten. Baltimore: Maryland State Department of Education.
  • MEB. (2006). 36-72 Aylık Çocuklar için Okul Öncesi Eğitim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • MEB. (2007a). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi: Bilişsel Gelişim. Ankara: MEGEP (Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi).
  • MEB. (2007b). Eğlence Hizmetleri: Sosyal Gelişim ve Duygusal Gelişim. Ankara: MEGEP (Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi).
  • MEB. (2013). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi: Dil Gelişimi.
  • MEB. (2014). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi: Bilişsel Gelişim. Ankara.
  • MEB. (2016). Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2015/’16. Resmi İstatistik Programı Yayını.
  • MEB. (2018). 2023 Eğitim Vizyonu.
  • Morrison, G. (1998). Early Childhood Education Today. Merrill Publishing Company.
  • Mumcu, İ. (2014). The Effect of school start age and readiness for school on verbal ability acquisition. (Yüksek lisans tezi). Koç University, Master of Arts in Economy, İstanbul.
  • National Governor’s Association. (2005). Building the Foundation for Bright Futures: Final Report of the Task Force on School Readiness.
  • Nicolopoulou, A. (2004). Oyun, bilişsel gelişim ve toplumsal dünya: Piaget, Vygotsky ve sonrası. (Çev. M. T. Bağlı). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 37, 137-169.
  • Ortadoğu Teknik Üniversitesi [ODTÜ] İlköğretim Bölümü. (2012). 5.1. 1961 Tarih ve 222 Sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi Hakkında ODTÜ Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü görüşü.
  • Oktay, A. (2000). Yaşamın Sihirli Yılları: Okul Öncesi Dönem. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Oktay, A., &Polat Unutkan, Ö. (2005). İlköğretime hazır oluş ve okul öncesi eğitimle ilköğretimin karşılaştırılması. Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar. 1, 145-155.
  • Özkara, Y. (2014). Temel eğitime başlayan iki ve tek dilli çocukların türkçe sözcük dağarcığının karşılaştırılması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.11 (25), 265- 277.
  • Patterson, J. B., & Bradley, P. (2011). Waldorf Yöntemiyle Çocuğumu Büyütüyorum: 0-7 Yaş Çocuk Eğitimi. (Çev. S. Dönmez). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Perry, C. (2011). Research and Information Service Briefing Paper: Arguments on the School Starting Age. Notherland Ireland Assembly.
  • Rhode Island KIDS COUNT. (2005). Getting Ready: Findings from the National School Readiness Indicators Initiative a 17 State Partnership. The David and Lucile Packard Foundation, The Kaufmann Foundation and The Ford Foundation.
  • Sakic, M., Burusic, J., & Babarovic, T. (2013). The relation between school entrance age and school avhievement during primary schooling: evidence from Croatian primary schools. British Journal of Educational Psychology. 83, 651-663.
  • San Bayhan, P., &Artan, İ.(2004). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Schmitt-Stegmann, A. (1997). Child Development and Curriculum in Waldorf Education.
  • Sert, N. (2014). School entry age: 66 months of age for literacy skills. Social and Behavioral Sciences. 141, 25-29.
  • Sprietsma, M. (2010). Effects of relative age in the first grade of primary school on long-term scholastic results: ınternational comparative evidence Using PISA 2003. Education Economics. 18 (1), 1-32.
  • Sykes, E. D. A., Bell, J. F., & Rodeiro, C. V.(2009). Birthdate Effects: A Review of the Literature From 1990-On. Cambridge Assessment.
  • Snow, K. L. (2006). Measuring school readiness: conceptual and practical considerations. Early Education and Development. 17, 7-41.
  • TBMM. (2012). 5/1/1961 Tarihli ve 222 Sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişik- lik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi.
  • Temur, T. (2006). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin yazı dilindeki kelime hazinelerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Texas Early Learning Council. (2011). Defining School Readiness: National Trends in School Readiness Definitions.
  • The Office for Standards in Education, Children’s Services and Skills [OFSTED]. (2014). Are You Ready: Good Practice in School Readiness.
  • Tutal, Ö., & Oral, B. (2015). İlk okuma yazma öğrenmede okula başlama yaşının okuma-yazma başarısına etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi. 24, 96-121.
  • Türk Eğitim Müfettişleri Derneği [TEMDER]. (2013). 4+4+4’ün 7 Aylık Uygulanmasında Karşılaşılan Problemler ve Çözüm Yolları.
  • Türk Tabipleri Birliği. (2012). Çocukların Gelişim Süreçleri ve Okula Başlama. (1. baskı). Ankara: Türk Tabipleri Birliği Yayınları.
  • Ülkü, Ü. B.(2007). Anasınıfı ve ilköğretim 1. sınıfa devam eden çocukların velileri ve öğretmenlerinin çocuklarının okul olgunluğu hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • UNESCO. (2018). Education: Official Entrance Age to Each ISCED Level of Education. http://data.uis. unesco.org/ adresinden 02.07.2019 tarihinde alınmıştır.
  • Vlachos, F., & Papadimitriou, A. (2015). Effects of age and gender on children’s reading performance: the possible neural underpinnings. Cogent Psychology. 2.
  • Voyles, M. J. (2011). Students academic success as related to student age and gender. (Doktora tezi). The University of Tennessee, Tennessee.
  • Yeşil Dağlı, Ü. (2012). Çocukları okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden velilerin ilkokula hazırbulunuşluk ile ilgili görüşleri. EKEV Akademi Dergisi. 16 (52), 231-243.
  • Yeşil Dağlı, Ü. (2012). Çocukların ilkokul birinci sınıfa başlama yaşına göre üçüncü sınıf başarılarının incelenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 33, 291-300.
  • Yıldıran, G. (2012). Yeni İlköğretim ve Eğitim Kanunu uygulamalarının değerlendirilmesi. değişen sistem içinde dijital çağda okul öncesi eğitim ve öğretmenleri-sorunlar ve öneriler. III. Okul Öncesi Eğitimi Sempozyumu.
  • Yıldırım Doğru, S. S., Alabay, E., & Kayılı, G. (2010). Normal gelişim gösteren ve öğrenme güçlüğü olan çocukların sözcük dağarcığı ile dili anlama düzeylerinin belirlenmesi. Elementary Education Online. 9 (3), 828-840.
  • Yıldırım Doğru, S. S., Bek, H., Konuk Er, R., & Demiray, P. (2010). Engelli ve normal gelişim gösteren okul öncesi çocukların sözcük dağarcığı düzeylerinin belirlenmesi. Türk Bilim Araştırma Vakfı Bilim Dergisi. 3 (4) , 334-341.
  • Yıldız Çiçekler, C. (2010). 6-7 yaş çocukların oluşturdukları öykülerde kullandıkları hece, kelime ve cümle sayılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.11 (3), 23-36.
  • Zelyurt, H., & Özel, E.. (2015). İlkokul birinci sınıfı okutan sınıf öğretmenlerinin eğitimde 4+4+4 düzenlemesine ilişkin görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 16. (3), 1-18.
Year 2019, Volume: 48 Issue: 224, 7 - 31, 22.11.2019

Abstract

References

  • Acarlar, F. (2005). Türkçe ediniminde gelişimsel özelliklerin dil örneği ölçümleri açısından incelenmesi. Türk Psikoloji Dergisi. 20 (56), 61-74.
  • Alakoç Pirpir, D., Soydan, S., & Angın, E. (2017). Birinci Sınıf Öğrencilerinin Okul Olgunluk Düzeylerini Yordayıcı Bazı Değişkenler. Ercan Demirel ve Serkan Dinçel (Ed.). Eğitim Bilimlerinde Yenilikler ve Nitelik Arayışı içinde (pp. 489-504). Ankara: Pegem Akademi.
  • Andersson, I., Gauding, J., Graca, A., Holm, K., Öhlin, L., Marklund, U., & Ericsson, A. (2011).Productive vocabulary size development in children aged 18-24 monthsgender differences. Title, Speech, Music and Hearing: Quarterly Progress and Status Report. 51, 109-112.
  • Andrews, S. P., & Slate, J. R.(2001). Prekindergarten programs: a review of the literature. Current Issues in Education. 4, 1-43.
  • Anne Çocuk Eğitim Vakfı [AÇEV]. (2012). 222 Sayılı İlköğretm ve Eğitim Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi” ile ilgili görüş ve öneriler.
  • Anne Çocuk Eğitim Vakfı [AÇEV]. (2018). Türkiye’de 0-6 Yaş Çocuğun Durumu.
  • Arı, A. (2014) Teacher views about the starting age of the first grade elementary school. Educational Sciences: Theory & Practice. 14 (3), 1043-1047.
  • Bağçeli Kahraman, P., & Başal, H. A. (2013). Okula hazırbulunuşluğu değerlendirme testinin uyarlama çalışması. International Journal of Social Science.6 (1), 889-911.
  • Başar, M. (2013). 60-66 ay aralığında ilkokula başlayan öğrencilerin kişisel öz bakım ve ilkokuma-yazma becerilerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. 8 (8), 241-252.
  • Başer, M. G. (1996). Anasınıfı eğitimi alan ve almayan ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin akademik başarılarının karşılaştırılması. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bayat, S. (2015). İlkokuma yazma öğretiminde 60-66 aylık çocuklar ile ilgili yaşanan güçlüklere ilişkin öğretmen görüşleri. International Journal of Turkish Education Sciences.
  • Berlinski, S., Galiani, S., &Gertler, P. (2009). The effects of pre-primary education on primary school performance. Journal of Public Economics. 93, 219-234.
  • Bialystok, E., Luk, G., Peets, K. F., &Yang, S. (2010). Receptive vocabulary differences in monolingual and bilingual children. Bilingualism: Language and Cognition. 13 (4), 525-531.
  • Bickel, D. D., Zigmond, N., & Strayhorn, J. (1991). Chronological age at entrance to first grade: effects on elementary school success. .Early Childhood Research Quarterly. 6 (2), 105-117.
  • Bilecen, N. (1995). Birinci sınıfın etkilerine ulaşmada anasınıfına devam etme veya etmemenin etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Fakültesi. (2017). 5.1.1961 tarih ve 222 sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi hakkında Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nin güncellenen görüşü.
  • Britto, P. R. (2012). School readiness: a conceptual framework. New York: United Nations Children’s Fund.
  • Britto, P. R., & Limlingan, M. C. (2012). School readiness and transitions. New York: UNICEF.
  • Cirhinlioğlu, F. G. (2001). Çocuk ruh sağlığı ve gelişimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Demir, S., & Üstün, E. (2018). 60-66 aylık çocukların ilkokul 1.sınıfa başlaması uygulamasına ilişkin öğretmen ve veli görüşlerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 17 (3), 1604-1618.
  • Demircan, S., Gürlen, E., & Uysal, F. (2014). Okula yeni başlayan öğrencilerin doğum ayları ile öğrenci başarısı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 13 (26), 205-215.
  • Dinç, B. (2013). Okul öncesi eğitimden ilköğretime geçiş ve okul olgunluğu. F. Alisinanoğlu (Ed.). İlköğretime hazırlık ve ilköğretim programları içinde (ss. 89-116). Ankara: Pegem Akademi.
  • Duncan, G. J., Dowsett, C. J., Claessens, A., Magnuson, K., Aletha, C., Klebanov, P., Pagani, L. S., Feinstein, L., Engel, M., Brooks-Gunn, J., Sexton, H., Duckworth, K., & Japel, C. (2007). School readiness and later achievement. Developmental Psychology. 43 (6), 1428-1446.
  • Dündar Kırık, E. (2011). Okul öncesi eğitimin ilköğretimdeki başarıya etkisine ilişkin öğretmen görüşleri (Diyarbakır örneği). (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Eğitim Reformu Girşimi [ERG], & Anne Çocuk Eğitim Vakfı [AÇEV]. (2017). Türkiye’de Erken Çocukluk Bakımı ve Okul Öncesi Eğitime Katılım.
  • Esaspehlivan, M. (2006). Okul öncesi eğitim kurumlarına gitmiş ve gitmemiş 78 ve 68 aylık çocukların okula hazır bulunuşluklarının karşılaştırılması. (Yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Eshetu, A. A. (2014). The impact of attending preschool education on later academic achievement of students: empirical evidences from Dessie, Ethopia. Basic Research Journal of Education Research and Review.4 (3), 72-80.
  • European Commission/EACEA/Eurydice. (2015). The structure of the European Education Systems 2015/2016: schematic diagrams. Eurydice facts and figures. Luxemburg: Publications Office of the European Union.
  • Fawcett, L. (2012). The school starting age: the case for greater flexibility in Northern Ireland. ATL Education Union.
  • Fraser, S., & Gestwicki, C. (2002). Authentic childhood: exploring Reggio Emilia in the classroom. Canada: Thomson Learning.
  • Gündüz, F., &Çalışkan, M. (2013). 60-66, 66-72, 72-84 aylık çocukların okul olgunluk ve okuma yazma becerilerini kazanma düzeylerinin incelenmesi. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. 8 (8), 379-398.
  • Güneş, Fi. (2013). Okuma yazma öğrenme yaşı. Eğitimde Kuram ve Uygulama. 9 (4), 280-29.
  • Gür, B. S., Çelik, Z., Bozgeyikli, H., & Yurdakul, S. (2018). Eğitime Bakış 2018: İzleme ve Değerlendirme Raporu. Ankara: Eğitim-Bir-Sen Stratejik Araştırmalar Merkezi.
  • Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi. (2012). 05.01.1961 Tarih 222 Sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifine İlişkin Görüşler.
  • Harman, G., & Çelikler, D. (2012). Eğitimde hazır bulunuşluğun önemi üzerine bir derleme çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 1 (3), 147-156.
  • Hart, B., & Risley, T. D. (1995). Meaningful differences in the everyday experience of young American children. Baltimore: Paul H. Brookes Publishing.
  • Herbst, M., & Strawinski, P. (2016). Early effects of an early start: evidence from lowering the school starting age in Poland. Journal of Policy Modeling. 38, 256-271.
  • İnal, G. (2013). Okula Başlama ve Uyum Süreci. F. Alisinanoğlu (Ed). İlköğretime hazırlık ve ilköğretim programları içinde (ss. 67-88). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kapçı, E. G., Artar, M. Çelik, E. G., Daşçı, E., & Avşar, V. (2013). İlkokul birinci sınıfa farklı yaşlarda başlayan çocukların ruhsal ve sosyal gelişimi ile akademik benlik algılamaları açısından karşılaştırılması. Ankara Üniversitesi Yayınlanmamış Proje.
  • Koçak, N., Ergin, B., & Yalçın, H. (2014). 60-72 aylık çocukların türkçe dil kullanım düzeyleri ve etki eden faktörlerin incelenmesi. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi.16 (11), 100-106.
  • Koçyiğit, S. (2014). Okul öncesi dönem çocuklarının ilkokul hakkındaki görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri.14 (5), 1861-1874.
  • Konarzewski, K. (2014). The effects of school entrance age on academic performance. Edukacia. 5 (130), 5-18.
  • Krishnan, V. (2010). Early child development: a conceptual model. Early Childhood Council Annual Conference. Christchurch Convention Centre, Christchurch: New Zeland.
  • Kutluca Canbulat, A. N., & Yıldızbaş, F. (2014). Okul öncesi ve sınıf öğretmenlerinin 60-72 aylık çocukların okula hazır bulunuşluklarına ilişkin görüşleri.
  • Küçüker, E. (2016). A comparison of the academic achievements of students with different primary school entrance age. Education. 137, 1, 46-58.
  • Maryland State Board of Education. (2009). Maryland Model for School Readiness: Framework and Standards for Kindergarten. Baltimore: Maryland State Department of Education.
  • MEB. (2006). 36-72 Aylık Çocuklar için Okul Öncesi Eğitim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • MEB. (2007a). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi: Bilişsel Gelişim. Ankara: MEGEP (Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi).
  • MEB. (2007b). Eğlence Hizmetleri: Sosyal Gelişim ve Duygusal Gelişim. Ankara: MEGEP (Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi).
  • MEB. (2013). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi: Dil Gelişimi.
  • MEB. (2014). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi: Bilişsel Gelişim. Ankara.
  • MEB. (2016). Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2015/’16. Resmi İstatistik Programı Yayını.
  • MEB. (2018). 2023 Eğitim Vizyonu.
  • Morrison, G. (1998). Early Childhood Education Today. Merrill Publishing Company.
  • Mumcu, İ. (2014). The Effect of school start age and readiness for school on verbal ability acquisition. (Yüksek lisans tezi). Koç University, Master of Arts in Economy, İstanbul.
  • National Governor’s Association. (2005). Building the Foundation for Bright Futures: Final Report of the Task Force on School Readiness.
  • Nicolopoulou, A. (2004). Oyun, bilişsel gelişim ve toplumsal dünya: Piaget, Vygotsky ve sonrası. (Çev. M. T. Bağlı). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 37, 137-169.
  • Ortadoğu Teknik Üniversitesi [ODTÜ] İlköğretim Bölümü. (2012). 5.1. 1961 Tarih ve 222 Sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi Hakkında ODTÜ Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü görüşü.
  • Oktay, A. (2000). Yaşamın Sihirli Yılları: Okul Öncesi Dönem. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Oktay, A., &Polat Unutkan, Ö. (2005). İlköğretime hazır oluş ve okul öncesi eğitimle ilköğretimin karşılaştırılması. Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar. 1, 145-155.
  • Özkara, Y. (2014). Temel eğitime başlayan iki ve tek dilli çocukların türkçe sözcük dağarcığının karşılaştırılması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.11 (25), 265- 277.
  • Patterson, J. B., & Bradley, P. (2011). Waldorf Yöntemiyle Çocuğumu Büyütüyorum: 0-7 Yaş Çocuk Eğitimi. (Çev. S. Dönmez). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Perry, C. (2011). Research and Information Service Briefing Paper: Arguments on the School Starting Age. Notherland Ireland Assembly.
  • Rhode Island KIDS COUNT. (2005). Getting Ready: Findings from the National School Readiness Indicators Initiative a 17 State Partnership. The David and Lucile Packard Foundation, The Kaufmann Foundation and The Ford Foundation.
  • Sakic, M., Burusic, J., & Babarovic, T. (2013). The relation between school entrance age and school avhievement during primary schooling: evidence from Croatian primary schools. British Journal of Educational Psychology. 83, 651-663.
  • San Bayhan, P., &Artan, İ.(2004). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Schmitt-Stegmann, A. (1997). Child Development and Curriculum in Waldorf Education.
  • Sert, N. (2014). School entry age: 66 months of age for literacy skills. Social and Behavioral Sciences. 141, 25-29.
  • Sprietsma, M. (2010). Effects of relative age in the first grade of primary school on long-term scholastic results: ınternational comparative evidence Using PISA 2003. Education Economics. 18 (1), 1-32.
  • Sykes, E. D. A., Bell, J. F., & Rodeiro, C. V.(2009). Birthdate Effects: A Review of the Literature From 1990-On. Cambridge Assessment.
  • Snow, K. L. (2006). Measuring school readiness: conceptual and practical considerations. Early Education and Development. 17, 7-41.
  • TBMM. (2012). 5/1/1961 Tarihli ve 222 Sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişik- lik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi.
  • Temur, T. (2006). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin yazı dilindeki kelime hazinelerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Texas Early Learning Council. (2011). Defining School Readiness: National Trends in School Readiness Definitions.
  • The Office for Standards in Education, Children’s Services and Skills [OFSTED]. (2014). Are You Ready: Good Practice in School Readiness.
  • Tutal, Ö., & Oral, B. (2015). İlk okuma yazma öğrenmede okula başlama yaşının okuma-yazma başarısına etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi. 24, 96-121.
  • Türk Eğitim Müfettişleri Derneği [TEMDER]. (2013). 4+4+4’ün 7 Aylık Uygulanmasında Karşılaşılan Problemler ve Çözüm Yolları.
  • Türk Tabipleri Birliği. (2012). Çocukların Gelişim Süreçleri ve Okula Başlama. (1. baskı). Ankara: Türk Tabipleri Birliği Yayınları.
  • Ülkü, Ü. B.(2007). Anasınıfı ve ilköğretim 1. sınıfa devam eden çocukların velileri ve öğretmenlerinin çocuklarının okul olgunluğu hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • UNESCO. (2018). Education: Official Entrance Age to Each ISCED Level of Education. http://data.uis. unesco.org/ adresinden 02.07.2019 tarihinde alınmıştır.
  • Vlachos, F., & Papadimitriou, A. (2015). Effects of age and gender on children’s reading performance: the possible neural underpinnings. Cogent Psychology. 2.
  • Voyles, M. J. (2011). Students academic success as related to student age and gender. (Doktora tezi). The University of Tennessee, Tennessee.
  • Yeşil Dağlı, Ü. (2012). Çocukları okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden velilerin ilkokula hazırbulunuşluk ile ilgili görüşleri. EKEV Akademi Dergisi. 16 (52), 231-243.
  • Yeşil Dağlı, Ü. (2012). Çocukların ilkokul birinci sınıfa başlama yaşına göre üçüncü sınıf başarılarının incelenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 33, 291-300.
  • Yıldıran, G. (2012). Yeni İlköğretim ve Eğitim Kanunu uygulamalarının değerlendirilmesi. değişen sistem içinde dijital çağda okul öncesi eğitim ve öğretmenleri-sorunlar ve öneriler. III. Okul Öncesi Eğitimi Sempozyumu.
  • Yıldırım Doğru, S. S., Alabay, E., & Kayılı, G. (2010). Normal gelişim gösteren ve öğrenme güçlüğü olan çocukların sözcük dağarcığı ile dili anlama düzeylerinin belirlenmesi. Elementary Education Online. 9 (3), 828-840.
  • Yıldırım Doğru, S. S., Bek, H., Konuk Er, R., & Demiray, P. (2010). Engelli ve normal gelişim gösteren okul öncesi çocukların sözcük dağarcığı düzeylerinin belirlenmesi. Türk Bilim Araştırma Vakfı Bilim Dergisi. 3 (4) , 334-341.
  • Yıldız Çiçekler, C. (2010). 6-7 yaş çocukların oluşturdukları öykülerde kullandıkları hece, kelime ve cümle sayılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.11 (3), 23-36.
  • Zelyurt, H., & Özel, E.. (2015). İlkokul birinci sınıfı okutan sınıf öğretmenlerinin eğitimde 4+4+4 düzenlemesine ilişkin görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 16. (3), 1-18.
There are 89 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Dicle Akay 0000-0003-3513-7886

Remziye Ceylan 0000-0003-3227-7189

Publication Date November 22, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 48 Issue: 224

Cite

APA Akay, D., & Ceylan, R. (2019). BİRİNCİ SINIFA BAŞLAMAK İÇİN OKULA BAŞLAMA YAŞI MI OKULA HAZIR OLUŞ MU?. Milli Eğitim Dergisi, 48(224), 7-31.